حدود ۲ سال پیش زلزله‌ای به قدرت هفت و سه دهم ریشتر مناطقی از استان کرمانشاه را لرزاند و خسارات جانی و مالی زیادی را به وجود آورد. در همین رابطه در همان ساعات و روزهای اولیه مردم از سراسر ایران مخصوصا استان‌های همجوار استان کرمانشاه به کمک مردم مناطق زلزله زده رفتند و همچنان البته نه با آن وسعت قبل اما در کنار آن مردم هستند. در همین رابطه برای اینکه مردم بتوانند دوباره خانه‌های خود را باز سازی کنند، دولت اقدام به پرداخت وام نقدی به مردم کرد.

در این زلزله تعداد خانوارهای که از دولت وام تخریبی و تعمیری گرفته‌اند ۱۱۴ هزار خانوار میباشند. کسانی که خانه‌هایشان کلا تخریب شده ۶۰ میلیون تومان وام تخریبی و کسانی که خانه‌هایشان لازم به تعمیر بوده، از پنج میلیون تا ۱۲ میلیون وام تعمیری دریافت کرده‌اند. قرار بر این بوده که این وامها‌ی بدونه سود بعد از سه سال از طرف مردم به صورت اقساد به بانک‌ها بازپرداخت شود. اما متاسفانه به دلیل تورم شدید و همچنین سیر صعودی قیمت‌ها ازجمله مصالح ساختمانی وام تعین شده از طرف دولت کفاف این را نداده که مردم بتوانند خانه‌هایشان را باز سازی و در آن ساکن شوند، بلکه همچنان با توجه به نبود مکانات ایمنی و بهداشتی مناسب مردم این مناطق در چادر و کانکس به سر میبرند.

با این وجود هنوز که دوسال از پرداخت وام‌ها نگذشته است، بانک‌ها به مردم برای باز پرداخت وام‌ها فشار آورده‌اند. در همین رابطه مردم هم کمپینی به اسم” #نه _به_ باز_ پرداخت_ وام_ ها” تشکیل داده‌اند. در حال حاظر مردم هم به صورت عملی در شهر‌ها و روستاها تجمعاتی با پلاکارد و دستت نوشته‌های با مضمون نه به باز پردخت وام‌ها سازمان داده و همچنین اقدام به جمع آوری امضا برای پیشبرد این کمپین کرده‌اند. به علاوه اینکه برای اطلاع رسانی در دنیای مجازی از جمله تلگرام و اینستاگرام تبلیغاتی را شروع کرده‌اند که صفحه تلگرامی این کمپین حدود ۴۴ هزار عضو دارد.

فرامرز قربانی ۱۷-۰۸-۲۰۱۹

در همین زمینه:


 متن نامه‌ای از طرف مردم خطاب به دولت و مجلس:

 

بسمه تعالی

بە:

دفتر ریاست محترم جمهوری، جناب آقای دکتر حسن روحانی

از طرف: زلزله‌زدگان مناطق مختلف استان کرمانشاه

ضمن عرض سلام و احترام؛

همچنان که مستحضر هستید در جریان زلزلەی آبان ماه سال ۱۳۹۶کرمانشاە، بیش از ده ها هزار واحد منزل مسکونی، اماکن عمومی و محل کسب و کار بسیاری از شهروندان و روستائیان ویران شد و هزاران خانوادە امکان تامین معیشت خود را از دست دادند. در جریان زلزله مذکور عزیزان بسیاری مصدوم و کشته شدند که تبعات روحی روانی آن در میان بازماندگان تا کنون منجر به مرگ و خودکشی و بیماری‌های مزمن و ناگوار شده و طبق اظهار نظر پزشکان و روانشناسان این پیامدها تا سال‌های مدید گریبان مردم آسیب دیده را رها نخواهد کرد.

اکنون در کنار همەی این مشکلات و مصائب که به‌طور روزمره با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، یکی از مشکلاتی که مزید بر علت شده و وضعیت ما را دو چندان سخت کرده است، علاوه بر وعده های بی پشتوانه و عملی نشده مسئولان پروسەی کند و معلق بازسازی و در کنار آن ” ضرورت بازپرداخت وام‌هایی است که دولت به زلزله زدگان اختصاص داده است”.

ما مردم زلزله‌زده و بی خانمان، که سال‌های متمادی از عمرمان را در جریان جنگ هشت ساله درگیر مصائب و مشکلات ناشی از مرز نشینی بودیم بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به احساس مسئولیت  همەی نهادها و ارگان‌های مربوطه جهت تسهیل و تسریع در امر بازسازی محل زندگی و کسب و کار خود، همچنین بازسازی روحی و روانی آسیب دیدگان را داریم. بنابرین با توجه به مواردی که ذکر شد از جنابعالی و دولت محترم در این شرایط اضطراری انتظار وظیفه شناسی بیشتر برای تکمیل واحدهای نیمه تمام و  ایجاد بستر اشتغال را داریم. همچنین به عنوان حسن نیت دولت خواهان معافیت از بازپرداخت وام‌های اعطایی مربوط به زلزله هستیم زیرا چنان که اشاره شد با وجود همه این مشکلات و مصیبت‌ها و فراهم نبودن بسترهای اشتغال و  افزایش نرخ تورم و تشدید بیکاری، که مردم زلزله‌زده را مستاصل و از آینده ناامید کرده است. معافیت از پرداخت این وام‌ها بار گرانی را از دوش مردم برخواهد داشت.

با توجه به موارد مذکور از آن مقام محترم تقاضامندیم که نسبت به درخواست زلزله‌زدگان اقدام لازم را مبذول بفرمایند.

 

کسی زین میان گوی دولت ربود

که در بند آسایش خلق بود

 

رونوشت:

  _ هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

_  نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی

– خبرگزاری ج.ا.ایران ( ایرنا)

 

آدرس سایت کمپین جهت امضا

👇👇

http://www.anti-vam.com

 

این کمپین تنها با لینک زیر معتبر می باشد

👇👇👇

@antivam

 

لینک کانال کمپین

👇👇👇

@antivamm

آیدی فعالین کمپین

@fereshte_cheraghi

@pishro_z_g

 

آی دی مدیر سایت

@Aryan4761

 

آدرس سایت کمپین #نه_به_باز_پرداخت_وام_ها

www.anti-vam.com

 

اگر زلزله زده هستید و یا حامی زلزله زدگان، به این سایت مراجعه کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com