رژیم جمهوری اسلامی طی این سال ها همواره برای زمینه سازی انتخابات پرشور از روش های مختلفی استفاده کرده است. از راه انداختن کارزار کاندیدای طرفدار حکومت و کاندیدای غیرحکومتی گرفته تا بازی ردصلاحیت برخی از اصلاح طلبان/ مهندسی افکار عمومی و خبرسازی از دستگیری “عناصر ضد انقلاب” با تعبیر اقدامات خرابکارانه و رابطه با براندازن را می توان از دیگر تاکتیک های رژیم جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات دانست.

 

فراخوان ۱۴ فعال مدنی برای تجمع در حمایت از دکترکمال جعفری یزدی و اعتراض به حکم ظالمانه ۱۳ سال زندان در روز یکشنبه ۲۰ مرداد باعث دستگیری برخی از فعالان مدنی شد.

دستگیری این افراد نشان از بازی خواسته یا ناخواسته این فعالان مدنی در زمین جمهوری اسلامی است؛ چرا که رژیم در گذشته از چنین بازی هایی برای افزایش میزان مشارکت در انتخابات بهره برده است.

رسانه های رژیم در رابطه با بازداشت این فعالان دست به خبرسازی زدند. از جمله خبرگزاری فارس در این رابطه نوشت:”تعدادی از عناصر ضد نظام در محفلی در مشهد که در حال طراحی برای اغتشاش و ایجاد ناامنی بودند، دستگیر شدند.”

این رسانه در ادامه نوشت: “دستگیرشدگان از مرتبطین گروه‌های ضد انقلاب خارج از کشور هستند، این افراد با گروه‌های برانداز ارتباط داشتند و قصد طراحی و ساماندهی و ایجاد اغتشاش‌های متناوب در شهر را داشته‌اند.”

رژیم جمهوری اسلامی از دیرباز در نزدیکی انتخابات بر این بوده است که با خبرسازی(دستگیری،اطلاعیه،بیان تهدیدات،مخالفان انتخابات) و القای فعالیت های امنیت شکن مخالفانش، تنور انتخابات را با القای فعالیت های خرابکارانه از سوی اسرائیل ، آمریکا ، اپوزیسیون و عوامل داخلی گرم نماید تا انگیزه شرکت در انتخابات را افزایش دهد.

اما مهمترین مسئله ای که باعث فراهم آوردن مواد و مصالح برای بهره بردای رژیم و مهندسی افکار عمومی می شود اقدامات مشابه همانند ۱۴تن بوده است.

مسئله ای که در این زمینه وجود دارد شائبه ای اپوزیسیونی است که در داخل ایران خواستار برکناری رهبر آن و تغییر قانون اساسی آن است اپوزیسیونی که به راحتی به شهرهای مختلف تردد می کند و به فعالیت های خود مشغول است و در زمانی خواص برخی از آنان دستگیر می شوند و…

 این اقدامات چگونه برداشت می شود تحلیل های مختلف دارد اما چیزی که روشن است حکایت این روزهای اپوزیسیون داخلی بازیِ “بهم بپرید و هم دیگر را بالا ببرید” تا خودتان را در بین اصحاب رسانه بالا ببرید و بازی را آن طور که می خواهید رقم بزنید شده است.

برای درک بهتر، در جریان این فراخوان و اقدامات ۱۴تن، سخنانی از طبرزدی منتشر می شود که این گروه ۱۴ نفر را متهم به همکاری با دستگاه های امنیتی این رژیم می کند طبرزدی در این صوت منتشر شده توسط ایرانیاران می گوید: “اسرار که ما بریم زیر سقفی قرار بگیرم که این ها(۱۴تن فعال مدنی) هم زیرش باشند که به این ها مشروعیت بدهیم روی چه حساب؟ … آقای واحدیان و رفقاش لابد از دوجا پول می گیرند هم از آقای شریعتمداری می گیرند هم از اون بر پول می گیرند…”

صوت منتشر شده

تا جایی که عباس واحدیان از اعضای گروه ۱۴تن در واکنش به صوت طبرزدی بیان داشته است که : “امشب فایل صوتی یکی از فعالان سیاسی داخل کشور به دستم رسید که حاوی مطالبی بر ضد بنده و سایر عزیزان بیانیه ۱۴ تن بود. خیلی از دوستان با ارسال پیامهای مختلف در گروههای کوچک و بزرگ به دفاع از بنده و حمله به آن شخص پرداختند. رژیم منحوس ولایت فقیه در طی چهل سال گذشته دقیقا با همین روش توانست میان صفوف مختلف، افراد و احزاب اپوزیسیون تفرقه ایجاد نماید. ما در طی چهل سال گذشته بجای آنکه با تمام قوا به مقابله علیه این قوم ایرانخوار بپردازیم، سرگرم چنین خود زنی هایی بودیم. رژیم همیشه از طریق نفوذیها و کوتوله های سیاسی که پذیرنده و پردازنده شک و شبهات و خوراکهای مسموم و منتشر کننده آنها بودن توانست ما را بجای ائتلاف و همگرایی به پراکندگی وا دارد.”

جالب این است که یکی از این دو نفر آن یکی را متهم به اطلاعاتی می کند آن طرف هم می گوید کار رژیم است که می خواهد جلوی همگرایی ما را بگیرد.

بی شک رژیم در اختلاف در بین اپوزیسیون از هیچ حرکتی فرو گذار نیست اما اینکه طبرزدی درباره ۱۴تن اینگونه بگوید و ایرانیاران منتشر نماید و واحدیان این گونه واکنش نشان دهد جای تامل دارد.

در پایان این پرسش قابل طرح است که چگونه می شود سلسله اقدامات اپوزیسیون داخل را کنار هم گذاشت و این سطح از اقدامات را صرفا متاثر از تاثیر دستگاه های امنیتی بر این گروه دانست نه بیش از آن.

این اظهارات بدان معنی نیست که اپوزیسیون داخلی را از عوامل رژیم بدانیم عزیزانی در بین آن ها  هستند که زحمات زیادی برای آزادی مردم از چنگال رژیم منحوس کشیدند اما وارد بازی ناخواسته رژیم شدند.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com