به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۸ تیر تا روز جمعه ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۸در شهرهای مختلف ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، صدور احکام حبس و اذیت و آزار و قتل زندانیان بودیم. 


پس از قتل سازمانیافته زندانی سیاسی
علیرضا شیرمحمدعلی در زندان تهران بزرگ بدست اجیرشدگان رییس این زندان و فشار افکار عمومی مردم در محکومیت چنین جنایاتی در زندانهای تحت حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه در ایران، دستگاه قضاییه مجبور شد مدیر کل زندانهای استان تهران و رییس زندان تهران بزرگ را برکنار نماید. به جای مصطفی محبی مدیرکل زندان‌های استان تهران، حشمت‌الله حیات‌الغیب که پیش از این مدیرکل زندان‌های استان فارس، یزد و مدتی نیز مدیر کل زندان‌های استان هرمزگان بوده، گمارده شد؛ و به جای رئیس زندان تهران بزرگ، غلامرضا ضیایی رئیس تبعیدگاه رجایی شهر، گماشته شده است که در کارنامه اش چیزی جز فشار و سرکوب زندانیان زندان رجایی شهر ندارد.

روشن است که جابجایی مهره‌هایی که در خدمت دستگاه سرکوب هستند، دردی از زندانیان و فجایع داخل زندانها در ایران دوا نمی‌کند و بایستی کل نظام دیکتاتوری در ایران برچیده و واژگون گردد.

اعدام

در هفته ای که گذشت دست‌کم ۵ زندانی در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند.

صبح روز یکشنبه ۹ تیرماه یک زندانی محکوم به اعدام به نام سهراب تاج‌مهر ۳۹ساله، که به اتهام قتل در یک نزاع دسته‌جمعی به اعدام محکوم شده بود در زندان بندرعباس به دار آویخته شد. وی تا آخرین لحظه بر بی گناه بودن خودش تاکید می کرد.

صبح روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه دست‌کم دو زندانی به نام‌های مهدی اسدی از بند یک و حسن برادران از بند ۶ زندان رجایی شهر کرج به اتهام قتل در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند.

خبرگزاری صدا و سیما روز پنج‌شنبه ۱۳ تیرماه به نقل از دادسرای عمومی انقلاب مرکز استان خراسان جنوبی اعلام کرد که یک زندانی که به اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود در زندان مرکزی بیرجند اعدام شد.

 روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه یک زندانی به نام مجید صدر به اتهام قتل در زندان کاشان به دار آویخته شد. به گفته یک منبع موثق مجید صدر بی‌گناه بوده و زیر شکنجه مجبور به اعتراف به قتل یک زن شده بود.

بازداشت‌ها

روز یکشنبه ۹ تیرماه مأمورین اداره اطلاعات ارومیه ۴ شهروند کرد ساکن منطقه مرگور به نام‌های سرهنگ بابکری اهل روستای فلکان، عابد محمدی، حسن براتی و عارف محمدی اهل روستای باوان را به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی مخالف نظام بازداشت کردند. این افراد هنگام بازداشت از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

روز یکشنبه ۹ تیر نیروهای اداره اطلاعات اشنویه به روستای بیژن آباد این شهرستان هجوم برده و یک شهروند به نام سید وهاب علیزاده را به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

شامگاه یکشنبه ۹ تیر نیروهای اداره اطلاعات نوسود شبانه به منزل یک شهروند سالخورده به نام علی محمودی ۶۶ ساله یورش برده و به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی مخالف نظام، اقدام به بازداشت وی کردند.

در همین روز فعال مدنی بهزاد همایونی، به دنبال ملاقات با محمد مهدوی فر که جهت مرخصی از تبعید به زادگاهش آران و بیدگل آمده بود، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روز دوشنبه ۱۰ تیرماه هشت نوکیش مسیحی در بوشهر (که بعضی از آنها اعضای یک خانواده هستند) توسط مأمورین اطلاعاتی این شهر بازداشت شدند. رفتار ماموران هنگام بازداشت این افراد، خشن گزارش شده است. همچنین گزارشها حاکی از این است که منازل این شهروندان و محل کار حداقل دو تن از آنها نیز مورد بازرسی قرار گرفته است. این نوکیشان مسیحی بدون دسترسی به وکیل در بازداشت بسر می برند.

روز سه‌شنبه ۱۱ تیرماه، دو شهروند اهل شهر نودشه به نام‌های جزا مکاری و علی محمودی، توسط نیروهای امنیتی این شهر به اتهام همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام بازداشت شدند.

روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه، یک شهروند از اهالی روستای کروندان از توابع شهرستان دهگلان  استان کردستان به نام حمید کرونانی ۲۴ ساله توسط نیروهای امنیتی به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

احضاریه

روز سه شنبه ۱۱ تیرماه پروین محمدی، از فعالان کارگری بازداشت شده در پارک جهان نما، با دریافت ابلاغیه‌ای برای تاریخ ۲ شهریورماه به دادگاه انقلاب کرج احضار شد. دلیل احضار این فعال کارگری در ابلاغیه مذکور، رسیدگی به شکایتی علیه وی مبنی بر اتهام «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه سیما بهروزی مهدی آبادی، شهروند بهایی ساکن یزد طی ابلاغیه ای به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد. وی پیشتر به دلیل فعالیت در فضای مجازی تحت عناوین مختلف در دادسرای یزد تفهیم اتهام شده بود. این شهروند بهایی پس از تفهیم اتهام به زندان یزد منتقل شده و پس از دو روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

روز پنج‌شنبه ۱۳ تیرماه، دو شهروند کُرد به نام‌های عمر داریوشی، ۵۵ ساله و عدنان داریوشی، ٣٠ ساله اهل روستای سردوش از توابع مریوان به اطلاعات سپاه احضار شدند. نیروهای اطلاعاتی این دو شهروند کُرد را به علت همکاری با یکی از احزاب کُرد مورد بازجویی قرار داده‌اند.

 اذیت و آزار و فشار بر زندانیان 

زندانیان زندان سراوان در فصل گرما با قطعی مستمر آب و برق روبرو هستند. از تاریخ ۱ تیرماه آب و برق این زندان روزانه به مدت چندین ساعت قطع می‌شود و زندانیان در گرمای شدید در شرایط سختی به سر‌ می‌برند. آنها از رئیس زندان سراوان ایرج نوربخش درخواست رفع این مشکل را کردند اما وی با تمسخر به آنها پاسخ داد اگر کسی معترض این وضعیت است بیاید که به مکانی بهتر تبعیدش کنم.

زندانیان اهل سنت بلوچ در زندان‌های سیرجان، سراوان و زابل از برگزاری نماز جماعت ممنوع شده اند. به گفته خانواده یکی از زندانیان‌، رئیس زندان سیرجان فردی به نام آذرنگ و مسئول فرهنگی زندان فردی به نام یاراحمدی در روزهای اخیر از برگزاری نماز جماعت زندانیان اهل سنت بلوچ در زندان سیرجان ممانعت کرده و با آنان رفتار خشونت آمیزی داشتند.

روز پنجشنبه ۱۳ تیر ماه ماموران نیروی انتظامی به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت در بین مردم اهواز، یک زندانی را به اتهام سرقت از منازل در پادادشهر اهواز در ملاءعام شلاق زدند. 

صبح روز سه‌شنبه ۱۱ تیرماه  صبا کردافشاری، فعال مدنی از زندان قرچک ورامین به مکان نامعلومی منتقل شد. انتقال این فعال مدنی صبح روز سه شنبه با حکم ناجا صورت گرفته و در دادسرا توسط بازپرس پرونده به پدر وی گفته شد که این انتقال جهت بازجویی بوده اما پاسخ روشنی در ارتباط با محل انتقال وی داده نشده است.

آمنه ظاهری ساری در زندان سپیدار اهواز پس از اعتراض به بدرفتاری و وضعیت زندان توسط نگهبانان بند زنان زندان سپیدار اهواز مورد ضرب وشتم قرار گرفت و بازوی وی آسیب دیده و او را از درمان محروم کرده اند. آمنه ظاهری ساری، شهروند اهوازی ۲۰ ساله محبوس در زندان سپیدار اهواز از تورم حاد بعضی از اعضای بدنش رنج می برد. به گفته پزشک درمانگاه زندان سپیدار، علت تورم و بیماری وی نامشخص است و او بایستی در بیمارستان درمان شود. اما علیرغم مراجعه خانواده و صادر کردن سه میلیارد ریال وثیقه توسط شعبه ۱۲ بازپرسی دادگاه انقلاب اهواز، مقامات قضائی و امنیتی از اعزام این زندانی به بیمارستان ممانعت به عمل می آورند.

سهیل عربی زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ که از روز شنبه ۲۵ خرداد ماه ۹۸ اقدام به اعتصاب غذا کرده است در وضعیت جسمی نامناسبی به سر می برد. او که در تیپ ۱ سالن ۹ زندان تهران بزرگ محبوس است، علت این اعتصاب خود را اعتراض به وضعیت نامناسب زندان تهران بزرگ شامل «رفتارهای خشونت آمیز از سوی مسئولان زندان»، «گسترش استفاده از انواع موادمخدر در بین زندانیان», «نامناسب بودن محل نگهداری زندانیان»، «اعتراف گیری با شوکر و باتوم از زندانیان»، «عدم رعایت اصل تفکیک جرائم»، «عدم وجود امکانات اولیه و بهداشتی»، «محرومیت از حق درمان» و «وجود ساس و شپش» اعلام کرده است.

به‌رغم وخامت حال زندانی سیاسی آرش صادقی، این فعال سیاسی و مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، همچنان از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم است. رئیس زندان رجایی شهر از اعزام او به بیمارستان خارج از زندان مخالفت می‌کند.

روز یکشنبه ۹ تیرماه به رغم  تامین قرار صادره در پرونده جدید برای آزادی موقت سیامک میرزایی، فعال آذربایجانی محبوس در زندان اوین و پایان یافتن مدت محکومیت پیشین وی، از آزادی او ممانعت به عمل آمد. این در حالی است که مدت محکومیت ۳ ساله سیامک میرزایی روز جمعه ۷ تیرماه به پایان رسیده و بازپرس پرونده جدید نیز جهت آزادی موقت وی قرار تعیین کرده بود.

یک زندانی سیاسی کُرد به نام هیوا اژبری معروف به هیوا خاوی، با دوخت لبان خود در زندان مریوان دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی در دورا حبس، از حق مرخصی و ملاقات با خانواده‌اش محروم بوده و به همین دلیل دست به اعتصاب زده است. مسئولان زندان مریوان به این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند که در صورت همکاری با آنان به خواسته‌های وی پاسخ مثبت خواهند داد.

زندانی سیاسی مجید اسدی، محبوس در زندان رجایی شهر کرج از بیماری های مختلفی از جمله مشکلات غدد و دستگاه گوارش، چشم و ستون فقرات رنج می برد. این در حالی است که با تشخیص پزشکان زندان، آقای اسدی باید در زمانهای مشخصی تحت مراقبت های ویژه پزشکی در بیمارستان قرار گیرد؛ اما با کارشکنی مسئولین زندان از اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان جلوگیری می شود. گفته می شود که در صورت تداوم بی توجهی مسئولان زندان به بیماری های این زندانی سیاسی، احتمال کم بینا یا نابینا شدن وی وجود دارد.

مهدی کوخیان، فعال مدنی محبوس در زندان مراغه بدنبال درگیری لفظی با دادستان ملکان، توسط یکی از زندانیان جرائم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با وجود جراحات وارده به قرنطینه منتقل شد. آقای کوخیان در تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی پیشتر در پرونده ای دیگر به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

شامگاه دوشنبه ۱۰ تیرماه، یک زندانی محبوس در زندان اوین به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد. این زندانی به نام محمدجواد خوشنویسان ۶۰ ساله، با اتهامات مربوط به جرائم مالی در بند ۱۰ سالن ۷ زندان اوین محبوس بود. آقای خوشنویسان به بیماری نامشخصی مبتلا بوده و طبق قرار قبلی باید صبح روز یکشنبه ۹ تیر از بهداری زندان به بیمارستان خارج از زندان اعزام می‌شد. با این حال به دلیل ناتوانی وی در پرداخت هزینه بیمارستان، از اعزام وی جلوگیری شده و به بند بازگردانده شده بود. وی حدود ساعت ۸ شب در پی وخامت حالش مجدداً به بهداری مراجعه و اعلام کرده بود که دچار مشکل تنفسی شده است که با بی توجهی مسئولین بهداری مواجه شده و پس از دقایقی استفاده از اکسیژن مجدداً به بند بازگردانده شد و سرانجام ساعت ۱۰  شب جان خود را از دست داد.

زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ اکبر باقری، با وجود تلاش مستمر خانواده‌اش و علیرغم وضعیت بد جسمی از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده است. او همچنین برخلاف اصل تفکیک جرائم در این زندان محبوس است. این زندانی سیاسی که هم اکنون در تیپ ۴ بند ۱ سالن ۱ زندان تهران بزرگ محبوس است، روز ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۸، از زندان اوین بصورت ناگهانی به زندان تهران بزرگ منتقل شد. این انتقال در وضعیتی بود که به وی قول اعزام به بیمارستان و عمل جراحی داده شده بود.

محمد بنازاده امیرخیزی، زندانی سیاسی سالخورده محبوس در زندان رجایی شهر کرج با وجود تاکید پزشکان مبنی بر انجام آزمایش بیوپسی و احتمال ابتلا به سرطان پروستات، از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. درخواست های مکرر این زندانی که از پارگی مینیسک پا نیز رنج می برد با بی‌توجهی مسئولین زندان و دادستانی مواجه شده است.

امیرحسین محمدی فرد و ساناز اله یاری، زوج بازداشتی در زندان اوین و از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه دست به اعتصاب غذا زدند. امیرحسین محمدی فرد روز سه شنبه ۱۱ تیرماه طی نامه‌ای اعلام کرده بود که در صورت تداوم بی توجهی به مطالباتش تا دو روز دیگر، دست به اعتصاب غذا خواهد زد. ساناز اله یاری نیز در حمایت و همراهی با همسرش دست به اعتصاب غذا زده است.

 صدور احکام

حمیدرضا رحمتی، عضو کانون صنفی معلمان اصفهان توسط دادگاه کیفری شهرستان شهرضا به تحمل ۳ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق در ملا عام و پرداخت بیست میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد. بر اساس این حکم مدت ۱۰ ماه از محکومیت وی در تبعید و در زندان شهر نائین اجرا خواهد شد. وی پیشتر به مدت ۹ روز در اعتراض به بازداشت گسترده معلمان در جریان تحصن سراسری آنها، در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرضا دست به تحصن یک نفره زده و پس از بازداشت و تفهیم اتهام با تودیع قرار کفالت آزاد شده بود.

قتل 

شامگاه چهارشنبه دوازدهم تیرماه، نیروهای سپاه پاسداران به روی گروهی از کولبران در نزدیکی روستای مرزی هانه‌گرمله از توابع شهرستان نودشه آتش گشودند. در نتیجه این اقدام جنایتکارانه یک کولبر با نام گوران عزیززاده فرزند حسین اهل روستای هانی گرمله که هدف شلیک مستقیم نیروهای سپاه قرار گرفته بود جان خود را از دست داد.
همچنین روز چهارشنبه دوازدهم تیرماه، یک کاسبکار کُرد به نام یونس آلتون ٢۶ ساله فرزند عمر اهل روستای نمنجه از توابع پیرانشهر به دلیل شدت جراحات وارده در یکی از بیمارستان‌های ارومیه جان باخت. این کاسبکار کُرد روز یکشنبه ۹تیرماه در زیویه و ماشکان بدون اخطار قبلی هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی قرار گرفته بود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com