چیزی به تماشای فیلم تازه اصغر فرهادی نمانده!

همه چیز درباره فیلم «گذشته» ساخته جدید اصغر فرهادی

هنوز مدت زمان چندانی از رونمایی آنوس و پوستر فیلم جدید اصغر فرهادی «گذشته» نگذشته، خبرهای تکمیلی درباره این فیلم که در فرانسه و با استفاده از عوامل ایرانی و خارجی جلوی دوربین رفته منتشر شد. حالا علاقمندان پرشمار اصغر فرهادی می توانند حدس بزنند که چه زمانی باید منتظر فیلم تازه او باشند. «گذشته» اصغر فرهادی در صورت گرفتن پروانه نمایش در ایران همزمان با اکران جهانی خردادماه در ایران با زیرنویس فارسی بر پرده سینماها می‌رود.» این خبری بود که «علی سرتیپی» مدیر شرکت فیلمیران پخش‌کننده رسمی فیلم گذشته در ایران به «شرق» گفت. پیش از سرتیپی «جواد شمقدری» مدیر سازمان سینمایی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا»، با تایید این خبر گفت که هیچ مشکلی برای اکران فیلم در ایران وجود ندارد: «اگر تصاویر و موضوع این فیلم با موازین جمهوری اسلامی هماهنگ باشد، برای اکران، مشکلی نخواهد داشت.»به گفته جواد شمقدری«با این فیلم‌ هم مانند آثار دیگر برخورد خواهد شد و باید شورای پروانه نمایش آن را ببیند و نظر بدهد.»

فیلم گذشته، تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی است که در کشور فرانسه ساخته شده و قرار است برای نخستین بار در هفته اول اردیبهشت در جشنواره بین‌المللی کن به نمایش در‌آید و بعد از آن نیز در سراسر جهان اکران شود. سرتیپی و شرکت فیلمیران که پخش‌کننده فیلم‌های فرهادی بوده است و پخش داخلی گذشته را نیز برعهده خواهد داشت؛ در گفت‌وگو با شرق با بیان اینکه موافقت‌های اولیه برای نمایش این فیلم گرفته شده؛ گفت: «هفته آینده نسخه اصلی فیلم در اختیار ما قرار می‌گیرد و ما آن را در اختیار شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی قرار می‌دهیم تا بعد از بازبینی مجوز فیلم را صادر کنند.»به گفته مدیر شرکت فیلمیران همه تلاش بر این است که خردادماه و همزمان با اکران جهانی فیلم در تهران نیز آن را بر پرده سینما ببرند. خردادماه اما فصلی مناسب برای اکران فیلم‌ها نیست؛ زیرا این ماه همزمان با فصل امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس است. خرداد امسال همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری است و این در اکران فیلم و فروش آن تاثیر دارد.

اصغر فرهادی و علی مصفا در پشت صحنه فیلم  «گذشته»

اصغر فرهادی و علی مصفا در پشت صحنه فیلم «گذشته»

البته سرتیپی می‌گوید که برای اکران فیلم در خردادماه مشکلی ندارند و مجبورند که گذشته را در آن زمان اکران کنند: «براساس برنامه‌ریزی تهیه‌کننده این فیلم قرار است در مردادماه بلافاصله بعد از پایان اکران دی‌وی‌دی‌اش را منتشر کند و اگر فیلم همزمان با اکران جهانی در ایران اکران نشود ما زمان را از دست خواهیم داد.» از سوی دیگر سرتیپی خرداد را برای اکران فیلم فرهادی زمان نامناسبی نمی‌داند و می‌گوید: «ما تجربه اکران فیلم درباره الی را در خردادماه و همزمان با انتخابات داشتیم و مردم به تماشای فیلم رفتند و فروش خوبی هم داشت. فیلم فرهادی و موضوع آن و ساختش در خارج از ایران برای مخاطب جذابیت خواهد داشت که به تماشای فیلم در ایران بنشیند.»به گفته مدیر پخش این فیلم قرار است با زیرنویس فارسی به نمایش در‌آید. او همچنین با اشاره به صحبت‌هایی با سرگروه سه گروه سینماهای تهران گفت: «تلاش می‌کنیم که در شرایط مناسبی فیلم را اکران کنیم. از نظر گروه سینمایی هم در گروه خوبی بتوانیم فیلم را اکران کنیم. منتهی تا پروانه نمایش فیلم صادر نشود نمی‌توان درباره اکران آن صحبتی کرد.»گذشته جدیدترین فیلم اصغر فرهادی پس از فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» قرار است در هفته اول اردیبهشت برای نخستین‌بار در جشنواره کن به نمایش درآید. ششمین ساخته‌ بلند اصغر فرهادی روز پانزدهم می ‌همزمان با آغاز جشنواره فیلم کن در فرانسه اکران خواهد شد.

گذشته داستان مردی ایرانی با بازی علی مصفا است که پس از اختلاف طولانی با همسرش (برنیس بژو) وی را رها کرده و به ایران برمی‌گردد و همسرش با مردی فرانسوی (طاهر رحیم) آشنا می‌شود و آن مرد وارد زندگی‌اش می‌شود. در همین حال است که او به شوهرش در ایران نامه می‌نویسد و از او تقاضای طلاق می‌کند.

پوستر فیلم  «گذشته» اثر اصغر فرهادی

پوستر فیلم «گذشته» اثر اصغر فرهادی

مرد به فرانسه برمی‌گردد و فردی جدید را در خانه‌اش با دو بچه‌اش می‌بیند و داستان ادامه می‌یابد. فرهادی این فیلم را بعد از جدایی نادر از سیمین در فرانسه آماده کرد. با توجه به اعلام نامزدهای نخل طلای جشنواره کن ۲۰۱۳ طی روزهای آینده اعلام خواهند شد و احتمال حضور این فیلم در بخش رقابتی این رویداد سینمایی زیاد است. این فیلم که روز گذشته برای نخستین بار آنونس و پوسترش منتشر شده است؛ براساس گمانه‌های نخستین برخی چهره‌های سینمایی یکی از بخت‌های اصلی اسکار ۲۰۱۴ برای بهترین فیلم خارجی و فیلمنامه و شاید فیلم باشد. «برنیس بژو» (بازیگر نامزد اسکار و گلدن‌گلوب و برنده سزار با فیلم «هنرمند») و همچنین «طاهر رحیم» (برنده جایزه سزار با فیلم «پیام‌آور»)، در این فیلم، مقابل دوربین محمود کلاری رفته‌اند.

البته نباید از این نکته غافل شد که اگر اکران فیلم در ایران بعد از پخش جهانی صورت بگیرد همانگونه که نسخه های غیر مجاز اکثربت قریب به اتفاق فیلم ها روی فضای مجازی قرار می گیرد برخی از تماشاگران فیلم مسیر غیر اخلاقی اما راحت تر دانلود مستقیم و رایگان فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی را انتخاب کنند و هیچ بعید نیست که این مسئله بر فروش آن در ایران تاثیر بگذارد. هرچند که با توجه به شهرت جهانی فرهادی مبلغ فروش فیلم در داخل ایران با توجه به قوت ریال (!) در برابر ارز های خارجی رقم چندانی نخواهد بود.

به هرحال بایدبه هوشمندی ودرایت  فرهادی تبریک گفت که موفقیتهای جهانی  فیلمهایش باعث نشد مسیری را  انتخاب بکند که با  دور افتادن از زادگاهش اغلب به افول می انجامد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com