سازمان حقوق بشر ایران، ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۸: عباس طاهری، یکی از زندانیان رجایی شهر کرج که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده پس از اعتصاب غذا و اقدام به خودکشی به سلول انفرادی منتقل و تهدید به اجرای حکم زودهنگام شد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، عباس طاهری متولد ۱۳۷۴ یکی از زندانیان زندان رجایی شهر کرج است که از حدود ۸ روز پیش پس از اقدام به خودکشی و اعتصاب غذا به سلول انفرادی سالن ۲۲ این زندان منتقل شده است.

پیش از انتقال به انفرادی، عباس طاهری در اندرزگاه ۳ سالن ۹ بسر میبرد و نزدیکانش می‌گویند به‌دلیل مشکلاتی که با ضیایی، رییس زندان پیدا کرده بود و فشارهای نامتعارف وی، دوبار دست به خودکشی زده بود و یک بار هم خودزنی کرده بود.

یکی از نزدیکان وی در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «عباس اکنون لب‌های خود را در سلول انفرادی دوخته و لب به غذا نمی‌زند. حال جسمی‌اش بسیار بد است و مسیولین هم بجای رسیدگی به وضعیتش، تهدید کردند که حکم اعدامش را طی هفته‌های آینده اجرا خواهند کرد».

این منبع همچنین گفت: «اخیرا کتابخانه قدیم زندان را به یک بند امنیتی پیشرفته تبدیل کرده اند و نام بند ۹ یا بند امن را بر آن گذاشته‌اند. این بند ۸ اتاق مجهز به دوربین دارد که درهای آن‌ها برقی است. قرار است بعد از این زندانیانی که مورد غضب رویسا قرار میگیرند به این بند منتقل شوند. قبلا هربار چنین بند دربسته‌ای ساختند یک نفر کشته شده. زندانیان را با دو پتو آنجا می‌دهند، بدون تلویزیون یا کتاب و روزنامه و هواخوری یا کوچکترین سرگرمی دیگری. حتی ملاقات و تلفن هم آنجا ممنوع است. حالا ما نگرانیم که عباس را که وضعیت روحی و جسمی خیلی بدی دارد به آن بند بدهند و مدت زیادی نگه دارند تا دستور اجرای حکمش از دادگاه بیاید.».

این منبع در پایان گفت: «همه این دستورها و آزار و اذیت‌ زندانی‌ها با دستور شخصی رییس زندان، ضیایی که نامش جزو تحریم‌های اتحادیه اروپا هم هست انجام میشود و هربار که ازاو شکایت میکنیم میگوید من خبرنداشتم».

عباس طاهری که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده پیشتر نیز بارها بعنوان زندانی معترض به شرایط غیرقانونی زندان، مورد ضرب و شتم مسئولین یا زندانیان تحریک شده قرار گرفته و چندین بار درخواست انتقال به بندی دیگر داده بود که هربار با بی توجهی مسئولین زندان مواجه شده است.

برخوردهای سلیقه‌ای و گاها غیرانسانی مسئولان با زندانیان و عدم وجود سیستم بازرسی و نظارتی بر این ارگان یکی از مشکلاتی است که نقض حقوق زندانیان را شدیدتر می‌کند. پیشتر در چندین مورد خبر جان دادن زندانیان غیر سیاسی، پس از ضرب و شتم از سوی نگهبانان و یه سایر زندانیان از سوی سازمان حقوق بشر ایران منتشر شده بود.

تصویر زیر متعلق به عباس طاهری است:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com