مقامات وزارت بهداشت مصر روز شنبه، ۱۷ فروردین اعلام کردند که درگیری‌ها میان مسیحیان و مسلمانان استان القلیوبیه مصر به مرگ دست‌کم پنج نفر انجامیده و پنج مجروح نیز بر جای گذاشته است.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گزارش داده است، خشونت‌ها در شهر الخصوص پس از آن آغاز شد که مسیحیان قبطی نقش صلیب را بر دیوارهای یکی از مدرسه‌های مسلمانان این شهر کشیدند که این عمل خشم جامعه مسلمان را در پی داشت.

به گفته احمد عثمان، سخنگوی وزارت بهداشت مصر، برخی از کسانی که بازداشت شده‌اند سلاح و مهمات همراه داشتند.

او همچنین گفت، کسانی که این صلیب‌ها را کشیده بودند به همراه دیگر مسیحیان به داخل یک کلیسای قبطی پناه بردند. با این حال مسلمانان منطقه که به خشم آمده بودند تلاش کردند به آنجا هجوم ببرند که در نهایت نیروهای امنیتی رسیدند و مانع آنها شدند.

گفته می‌شود چهار نفر از کشته‌شدگان این حادثه مسیحی بوده‌اند و طرف مسلمان نیز یک کشته داده است.

مقامات پلیس نیز اعلام کرده‌اند که ۱۵ نفر را در این رابطه دستگیر کرده‌اند.

تقابل مسیحیان با مسلمانان مصر در سال‌های گذشته حوادث خونین بسیاری را به دنبال داشته است.

سی‌ان‌ان می‌نویسد که اقلیت مسیحی مصر بارها هدف حملات خشونت‌آمیز قرار گرفته است که نمونه آن بمب‌گذاری در یکی از کلیساهای اصلی اسکندریه در ژانویه سال ۲۰۱۱ است، حادثه‌ای که به مرگ ۲۱ نفر انجامید.

در موردی دیگر نیز دست‌کم ۲۵ نفر از مسیحیان قبطی و حامیان آنها در درگیری با نیروهای ارتش در ماه اکتبر همان سال کشته شدند تا خونین‌ترین رویداد مصر پس از انقلاب فوریه رقم زده شود.

این در حالی است که محمد مرسی، رئیس جمهور اسلام‌گرای مصر تعهد داده است که از حقوق مسیحیان قبطی مصر پاسداری می‌کند.

بر اساس آمار، جمعیت مسلمانان مصر در سال ۲۰۱۰ حدود ۷۷ میلیون و جمعیت مسیحیان قبطی نیز ۴ میلیون نفر بوده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com