نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص سهمی از فهرست های انتخاباتی به زنان مخالفت کردند. واقعیت این است که از همان نخستین سال پس از پیروزی انقلاب، نیروهای واپسگرا تهاجمی گسترده به حقوق زنان در عرصه‌های گوناگون را آغاز کردند و از جمله تبعیض‌های آشکار در قوانین مدنی و جنایی، حجاب اجباری، و دیگر محدودیت‌های حقوق اجتماعی زنان از سوی مرتجعان حاکم بر جامعه تحمیل شد و چندی نگذشت که تبعیض جنسیتی به تمام قوانین قضایی کشور سرایت پیدا کرد و نهادینه شد…/

*****

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص سهمی از فهرست های انتخاباتی به زنان مخالفت کردند. واقعیت این است که از همان نخستین سال پس از پیروزی انقلاب، نیروهای واپسگرا تهاجمی گسترده به حقوق زنان در عرصه‌های گوناگون را آغاز کردند و از جمله تبعیض‌های آشکار در قوانین مدنی و جنایی، حجاب اجباری، و دیگر محدودیت‌های حقوق اجتماعی زنان از سوی مرتجعان حاکم بر جامعه تحمیل شد و چندی نگذشت که تبعیض جنسیتی به تمام قوانین قضایی کشور سرایت پیدا کرد و نهادینه شد…

به گزارش خبرگزاری ایرنا،نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد پروانه مافی نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس مبنی بر اختصاص حداقل یک ششم فهرست‌های انتخاباتی به زنان در حوزه‌های انتخابیه بالای ۶ کرسی نمایندگی مخالفت کردند.

در ادامه این جلسه فاطمه حسینی نماینده تهران پیشنهاد کرد یک نفر از فهرستهای انتخاباتی حوزه‌های دارای سه کرسی نمایندگی باید به زنان اختصاص یابد.

بر اساس این پیشنهاد، در کرسی‌های دارای ۴ و ۵ کرسی نمایندگی ۲ نفر از فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص می‌یابد و در حوزه‌های دارای ۶ کرسی نمایندگی و بالاتر یک سوم فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص می‌یابد.

طبق این پیشنهاد، حوزه‌های انتخابیه دارای یک یا دو کرسی نمایندگی تحت تأثیر این پیشنهاد قرار نمی‌گرفتند که با این حساب بیش از ۱۷۰ حوزه انتخابیه مشمول این پیشنهاد نیستند.

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۷۶ رأی موافق، ۱۰۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر با این پیشنهاد هم مخالفت کردند.

دولت و کمیسیون شوراها در این رای گیری موافق این پیشنهاد بود.

این در حالی است که سیده فاطمه حسینی شب گذشته در رشته توئیتی با مقایسه وضعیت مشارکتی زنان در امور سیاسی دیگر کشورها و ایران، به حذف تبصره ای از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات درخصوص اختصاص سهم زنان در لیست‌های انتخاباتی انتقاداتی وارد نمود.

وی درباره این اقدام نوشت: کمیسیون شوراها در گزارش نهایی خود، به جای رفع ابهام تبصره مربوط به تکلیف احزاب برای اختصاص یک ‌ششم فهرست انتخاباتی به زنان به حذف آن رای داد، اما ما این پیشنهاد را روز سه شنبه دوباره در صحن علنی مطرح می کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای جهانی و مقایسه میزان حضور زنان در پارلمان‌های کشورهای دنیا، وضعیت مشارکت سیاسی زنان ایرانی در سطح پارلمان مطلوب نیست. جدیدترین گزارش اتحادیه بین المجالس جهانی IPU می گوید ایران از حیث حضور نمایندگان زن در مجلس در رتبه ۱۸۰ دنیا از میان ۱۹۱ رتبه قرار دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جالب تر آن که در منطقه هم کشورها وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند؛ زنان در مجلس افغانستان ۲۷٫۳ درصد، قزاقستان ۲۷٫۱ درصد، عراق ۲۵٫۲ درصد، امارات و پاکستان بیش از ۲۰ درصد، در عربستان ۱۹٫۹ درصد، قرقیزستان و تاجیکستان بیش از ۱۹ درصد، ترکیه ۱۷٫۴ درصد و سوریه ۱۳٫۲ درصد کرسی های مجلس را دراختیار دارند.

حسینی تاکید کرد: تنها چند کشور چون نیجریه، تایلند، سریلانکا، لبنان، مالدیو، کویت، هاییتی، جزایر سولومون، عمان و یمن در رتبه نازلتری نسبت به ایران قرار دارند. این گزارش از تنزل رتبه ایران نسبت به گزارش پیشین اتحادیه بین‌المجالس ( IPU) حکایت دارد زیرا سطح مشارکت سیاسی زنان در مجالس سایر کشورها روندی رو به رشد دارد.

عضو فراکسیون زنان مجلس افزود: گرچه زمینه سازی در حوزه فرهنگی در بلندمدت اثرگذار است اما یکی از راهکارهایی که می تواند در میان‌مدت در ارتقا مشارکت سیاسی زنان در جامعه اثرگذار باشد، زمینه سازی از طریق قانون است. تلاش های نظارتی مجلس برای افزایش حضور زنان در سطوح بالای مدیریت دستگاه های اجرایی کشور نشان می دهد همچنان ۴۰ درصد سرمایه انسانی دولت یعنی زنان حضور اندکی در مدیریت میانی و ارشد دستگاه های اجرایی دارند

حسینی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای جهانی، امروز حدود ۱۱۸ کشور از طریق قانون، یا کرسی های رزرو شده برای زنان درنظر می گیرند یا برای زنان در فهرست احزاب درصد حداقلی تعیین می کنند. در نتیجۀ اتخاذ این راهکار، میزان حضور و مشارکت زنان در عرصه های مدیریتی و سیاسی و اثرگذاری آنان طی دو دهۀ اخیر به نحوی چشمگیر بهبود یافته است.

۲۹ فروردین ۹۸

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com