سگ ارائه‌دهنده خدمات روان‌پزشکی (PSD) نوع خاصی از حیوانات سرویس‌دهنده است که برای کمک به افراد دارای اختلال سلامت روان مانند استرس پس از سانحه (PTSD)، اسکیزوفرنی، افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی آموزش‌دیده‌اند. به‌عنوان‌مثال، سگ آموزش‌دیده ممکن است به کسی که دارای PTSD است به روشن کردن چراغ اتاق و یا پیدا کردن چیزی در اتاق کمک کند و یا اگر فرد دچار حمله “گریز گسسته” شد حیوان مانع از این می‌شود که شخص وارد موقعیت‌ها و محیط‌های خطرناک شود.
سگ ارائه‌دهنده خدمات روان‌پزشکی باید به‌طور خاص برای موارد مربوط به ناتوانی شخصی که کمک او را لازم دارد آموزش ببیند. معمولاً شایع است که به تن این سگ‌ها جلیقه مخصوصی می‌کنند تا دیگران متوجه شوند که حضور حیوان برای صاحبش ضروری و مورد کمک و درمانی دارد اما این یک اجبار نیست به‌خصوص اگر جلیقه مانع از این شود که سگ بتواند وظایف خود را انجام دهد.
اگر سگی خدماتی مانند همدم بودن، کمک به کاهش اضطراب، آرامش بخشیدن یا ایجاد احساس امنیت صرفاً با حضور خود را ارائه دهد، باید دانست که این موارد جز “وظایف” قانونی این نوع سگ‌ها حساب نمی‌شود و ارائه دادن این موارد به‌تنهایی سگ را واجد شرایط “ارائه‌دهنده خدمات روان‌پزشکی” نمی‌کند. اگر شما نیاز به حیوانی دارید که چنین مواردی را برایتان پوشش دهد بهتر است داشتن حیوان پشتیبان عاطفی(ESA) را در نظر بگیرید.
حیوان پشتیبان عاطفی(ESA) هر حیوان خانگی است که حضور آن علائم عاطفی یا روان‌شناختی مرتبط با وضعیت یا اختلال صاحب حیوان را کاهش می‌دهد. آن‌ها نیازی به آموزش برای انجام یک کار خاص ندارند و به‌طورمعمول نیاز به آموزش کمی دارند.
نوع دیگری از حیوانات ارائه‌دهنده خدمات وجود دارد که به‌عنوان همیار کمکی در درمان مورداستفاده قرار می‌گیرند معمولاً یک مربی یا دستیار حیوانات این حیوانات را برای اهداف درمانی به مراکزی که حضورش لازم است می‌برد. برای مثال به خانه سالمندان برای دیدار با افراد مسنی که توانایی خروج از تخت را ندارند و یا بخش کودکان یک بیمارستان. حیواناتی که در حیوان درمانی استفاده می‌شوند می‌توانند باعث ایجاد آرامش و حس محبت شوند اما با دو گروه دیگر ذکرشده متفاوت هستند.

قبل از گرفتن هرکدام از حیوانات ذکرشده، مهم است که به‌طورجدی مسئولیت‌هایی را که با مراقبت از حیوانات خدماتی مطرح می‌شود، در نظر بگیرید. هرکسی که مشکل سلامت روان یا ناتوانی دارد، نمی‌تواند یک نامزد خوب برای داشتن سگ سرویس‌دهنده یا سایر حیوانات باشد. داشتن حیوان خانگی تعهدی بزرگ است و باید قبل از اینکه اقدام به دریافت یکی از آن‌ها کنید، مطمئن شوید که می‌توانید نیازهای جسمی، ذهنی و مالی او را برطرف کنید.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com