ـ ما نباید فراموش کنیم که هر کسی از هر جناحی از حکومت رئیس جمهور باشد، چه حسن روحانی، چه محمود احمدی نژاد، از نظر حقوقی مسئول عملکرد همه وزارتخانه‌هایی است که که زیر نظر او در کابینه‌اش هستند وعمل می کنند. اگر تروری در خارج از کشور اتفاق می‌افتد و وزارت خارجه و وزارت اطلاعات درگیرش هستند هم خودم وزرا و هم شخص رئیس جمهور مسئول هستند.

ـ همواره در نظام جمهوری یک گفتمانی راجع به «عوامل خودسر» پرورش یافته و بزرگ و بزرگ‌تر شده است. این عوامل خودسر هر بار به شکلی تعریف می شوند. مثلاً فرض کنید یک سری عوامل خودسر کاری کردند، شکنجه کردند، اعتراف گرفتند، قتل کردند، ترور کردند…. ولی رئیس جمهور از آن خبردار نشده است…
درست مانند چیزی که زندانیان سیاسی در مورد کشتار ۶۷ و میرحسین موسوی می‌گویند… در مورد قتل دگر اندیشان در دوران خاتمی  می‌گویند و الان، در مورد ترورهای خارج از کشور و شکنجه‌های زندانیان سیاسی در داخل، توسط ماموران وزارت اطلاعات…که به نظر من افسانه‌ای بیش نیست!
اصولاً چنین وقایعی، بدون اینکه هماهنگی در بالاترین سطوح امنیتی نظام انجام شود، اتفاق نمی‌افتد. اما اگر حتی بپذیریم رئیس جمهور از این وقایع خبر نداشته است، پس ازاین‌که این اتفاقات رخ می دهد، وقتی من و شما می دانیم قطعاً رئیس‌جمهور هم می‌داند و باید پیگیری بکند که این اتفاقات نمی‌افتد.

ـ در مورد بحث مربوط به زندانیان سیاسی و فعالین، تحقیقات ما این را نشان می دهد که در تمامی چهاردهه‌ایی که از ابتدای انقلاب می‌گذرد، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، وزارت اطلاعات و سپاه و… به طرز مستمر و بسیار شدیدی از شکنجه استفاده کرده‌اند؛ برای گرفتن اقرار و اعتراف، گرفتن اطلاعات و همین‌طور شکستن زندانیان و وادار کردن آن‌ها به اعترافات علیه خودشان و دیگر فعالان جلوی دوربین.

ـ به نظر من وزارت اطلاعات همین‌طور با خشونت بیشتری با معترضان برخورد خواهد کرد، اگر اعتراضات ادامه داشته باشد و اگر در فضای بین المللی جمهوری اسلامی با فشارها و اقدامات جدی تری مواجه نباشد. صدور یک بیانیه یا تحریم یک مقام ناقض حقوق بشر تاثیری نخواهند داشت.

ـ الان که بحث مجازات های بین المللی علیه صدا و سیما مطرح است، به نظر من اگر این موضوع به نتیجه برسد، می‌تواند یک فشار موثر باشد. به خاطر این‌که دفاتر صدا و سیما در تمام کشورها می‌توانند تعطیل شوند. تمام کانال‌های صدا و سیما به زبانهای مختلف، می تواند قطع شود. این‌گونه اقدامات اگر به شکل عملی انجام شود، ممکن است تاثیر بگذارد بر اینکه جمهوری اسلامی دوباره مثل اتفاقی که در دهه هفتاد اتفاق افتاد ترورهای خارج از کشور را متوقف کند و فشار را از روی مخالفان و فعالان بردارد.

گفت و گوی شادی صدر با برنامه صفحه دو بی‌بی‌سی فارسی درباره وزارت اطلاعات را ببینید:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com