در جایی از قول یک ارزشی اصولگرا خواندم که «ایران قدرت برتر منطقه و رتبه یک تولید علم و فناوری در جهان» است. این طنز تلخ در پاسخ به آن برادر ارزشی نوشته شد.

در کشورِ قدرت برتر منطقه و رتبه یک تولید علم و فناوری و بسیاری از رتبه‎های برتر علمی جهان، مردمش محتاج نان شبند. مردم این سرزمین برتر، چهارچرخه هایی به نام پراید را که زِهِ کنار درب این وسیله چهارچرخ 《آپشن》محسوب می‌شود را به قیمت ماشینهای روزِ اروپایی میخرند که در جاده های خراب، ناایمن و غیراستاندارد از رکورد داران تصادفات جاده‌ای در جهان شوند.
رودخانه‌ها و دریاچه‌ها در این سرزمین خشک می‌شوند و مسئولین ناتوانش در حالی مشغولِ 《بیابا‌ن‌زایی》هستند که کشورها، حتی در همسایگی همین سرزمین قدرتمند و رتبه برتر علمی، درحال 《بیابان‌زدایی》هستند.

ایران قدرت برتر منطقه و جهان

در این کشور برتر که دچار بحران کم‌آبی و خشکسالی است، بارانها تبدیل به سیل می‌شوند و به جان شهرها و روستاها و زیرساختهای کهنه، معیوب و یا از رده خارجِ کشور می‌افتند، چرا که مسئولینِ عالم و فخیمِ این سرزمین هنوز ضرورت 《آبخیزداری》را درک نکرده‎اند. فقط 《سدسازی》را یاد گرفته‌اند.
اقتصاد به گل نشسته‌اش، بانکها و موسسات ورشکسته‌اش در حال تامین سرمایه مورد نیاز برای اداره امور (احتمالا اکتشافات علمی بیشتر و خلق فناوری‎های برتر) در حال جمع آوری اندک سرمایه و دسترنج زحمات سالیان سال آنها هستند.

 

در پایتخت این کشور برتر اتوبوس هایی کهنه، قراضه، بدون ترمز و از رده خارج وجود دارد که دانشجویانِ آنها به هنگام رفتن به سر کلاس درس، در نوک قله کوه، باید سوار آن شوند و در محوطه یا حیاط دانشگاه سقوط کنند و کشته شوند.

 

بسیاری از دانش‌آموزان این کشور برتر مدرسه ندارند. در کپر درس میخوانند، برخی در آغل، برخی در کانکس، برخی هم در مدارس به دلیل کمبود امکانات میسوزند و کشته میشوند یا میشوند دختران شین آباد که در کودکی، زیباییشان و رویاهای بچه‎گانه‎شان با بخاری نفتی کلاس درس میسوزد و دود می‌شود.

 

اساتید دانشگاهها، دانشجویان و نخبگانِ این کشور برتر منطقه و جهان در زندانها هستند و افرادی که حتی از روخوانی اعداد و ارقام هم بلد نیستند در مجلس.

دولتهای این کشور برتر، با مدارک جعلی تشکیل کابینه می‌دهند، چرا که تحصیل‌کرده‌هایِ واقعی‌شان در اوین محبوسند.

 

برخی از مردم در این کشور برتر، گویی از سر خوشی و برای تنوع در گور میخوابند.
در کشور برتر تولید علم و فناوریِ این طنز تلخِ ما، بر سر چهارراهها موجوداتی دو پا میگذارند تا قد مانتو و حجاب زنان اندازه بگیرند و با زور کتک و بازداشت و جریمه و دادگاه هم که شده آنها را به بهشت ببرند.

 

این کشور قدرتمند منطقه و رتبه برتر تولید علم و فناوری، موشک اما بسیار میسازد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com