سندرم تأخیر در فاز خواب یا در انگلیسی Delayed Sleep Phase Syndrome نوعی اختلال خواب است که در آن شخص دو یا چند ساعت بیشتر از ساعت معمول برای خوابیدن، به خواب می‌رود. این دیر به خواب رفتن باعث ایجاد مشکل در هنگام بیدار شدن از خواب می‌شود و معمولاً افراد برای بیدار شدن به‌موقع در صبح روز بعد دچار مشکل هستند. برای مثال اگر ساعت معمول خوابیدن را ده شب در نظر بگیریم و ساعت معمول بیداری را شش‌ونیم صبح در نظر بگیریم تا شخص به‌موقع به مدرسه یا محل کار خود برسد. این اشخاص معمولاً بعد از نیمه‌شب به خواب می‌روند و درنتیجه بسیار برایشان دشوار است که صبح زود از خواب برخیزند.
افراد دارای “سندرم تأخیر در فاز خواب” معمولاً با اصطلاح “جغد شب” به خود اشاره می‌کنند و مدعی هستند که عملکرد فکری آن‌ها در هنگام شب بهتر است. این افراد معمولاً در طول هفته از کمبود خواب رنج می‌برند و آخر هفته‌ها را تا ظهر و حتی بعدازظهر و غروب می‌خوابند.
علت بروز این سندرم مشخص نیست. بااین‌حال این سندرمی رایج است که بین ۷ الی ۱۶ درصد افراد جامعه را درگیر خود می‌کند. اگر شخصی از اطرافیان شما یا خودتان دچار این سندرم است، مهم است درک کنید که این رفتار عمدی نیست؛ اما عادت‌های خاص می‌توانند این وضعیت را بدتر کنند.

🔺چند نشانه مهم مبتلایان به سندرم تأخیر در فاز خواب
• ناتوانی در به خواب رفتن در ساعت موردنظر شخص
• ناتوانی در بیدار شدن در ساعت موردنظر شخص و خواب‌آلودگی شدید و هشیاری پایین در طول روز به دلیل کمبود خواب کافی
• به‌طورمعمول مبتلایان به این سندرم دچار مشکلات خواب نیستند. معمولاً این افراد اگر مجبور نباشند سر ساعت خاصی به‌زور بیدار شوند تا زمان بیدار شدن بدون مشکل می‌خوابند و برای بیدار شدن نیاز به کمک شخص دیگر ندارند و پس از بیداری کاملاً سرحال خواهند بود

🔺 برخی روش‌ها برای مدیریت سندرم تأخیر در فاز خواب
• فرد باید عادت‌های خواب و پیش از خواب سالم را در خود تقویت کند. عادت‌هایی مانند برنامه ساعت خواب ثابت حتی در روزهای تعطیل، عدم مصرف کافئین، نیکوتین و الکل تا چند ساعت پیش از ساعت خواب و ایجاد فضای خواب راحت و مناسب (ازنظر دمای محیط، میزان سروصدا و نور محیط)
• تلاش برای تنظیم ساعت درونی بدن. در این روش شخص هر شب کمی زودتر از حد معمول خود به خواب می‌رود. برای مثال اگر معمولاً ساعت ۲ صبح می‌خوابد هر شب ۱۵ دقیقه زودتر به خواب می‌رود و از آن‌سو ۱۵ دقیق زودتر از خواب بیدار می‌شود تا ساعت خوابش به زمان دلخواهش برسد.
• استفاده از داروهای القاء کننده طبیعی خواب با کمک و مشورت متخصص خواب

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com