نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ ۶ دی ماه ۹۷ ؛ در گفتگویی که با آقای” یونس مینه زاده مروت دوست ” به عنوان سرپرست سازمان ( نیشتمانی جۆان ) که سازمانی خصوصی فعال محیط زیست در شهر اربیل کردستان عراق میباشد ، از ایشان در مورد اهداف و برنامه های این پروژه زیست محیطی و فعال در ضمینه حفظ محیط شهری مصاحبه ای به عمل آوردم که خدمتتان بازگو مینماییم .



متن کامل این گفتگو به شرح ذیل میباشد…

هدف از تاسیس این نهاد زیست محیطی ، فرهنگ سازی برای حفظ محیط پیرامون و اشاعه امور عام المنفعه میباشد که اصل این فکر از سوی من و عده ای از دوستان خودم که به عنوان پناهنده در کردستان عراق حضور داریم بوجود آمد .

عمده فعالیتهای ما صرفه جویی در مصرف آب و برق و حفظ محیط زیست پیرامون زندگی میباشد ، و این نهاد در تاریخ ۲۶ / ۰۶/ ۲۰۱۷ به ثبت رسیده است ، اعضای فعال این نهاد دوازده نفر هستند .

تا بحال هیچ گونه بودجه ای مبنی بر توسعه هر چه بیشتر نهاد ما از سوی وزارت یا سازمانهای دولتی به ما تعلق نگرفته است و اعضای گروه ما در خیلی مواقع به صورت کاملا افتخاری با سایر نهادهایی که از سوی حکومت به خصوص نهاد کمکهای مردمی بارزانی به یاری آسیب دیدگان و نیازمندان که برای آنها وقایع ناگوار رخ داده است همکاری کرده است .

اما از سوی نهادها و سازمانهای دولتی حکومت فدرال کردستان عراق مشوق نهاد ما بوده اند و از سوی وزارت نیرو لوح تقدیری به نهاد ما اهدا شده است .

همانگونه که همه میدانیم چند سالی است که گروه تروریستی داعش منطقه را به بحران تبدیل کرده است که کردستان عراق هم بخشی از این درگیریها بوده است که این فاجعه بر ما و فعالیتهای ما تاثیر نداشته است و برای نمونه اعضای گروه ما مقدار زیادی پوست خربزه و هندوانه که هم منظره شهر را زشت و کریه کرده بود و هم به تلنباری زباله در شهر انجامیده بود به دامنه مراتع روستاهایی که جنگ داعش در آنجا رخ داده بود برده و برای چرای دامهایی که در حال تلف شدن بودند به آنجاها نقل مکان کردیم ، اما تنها دلیل عدم همکاری حکومت فدرال کردستان عراق درگیری و جنگ با گروه تروریستی داعش و نبود بودجه کافی اعلام شده است اما قولهای مساعدی به ما داده اند که در ضمینه همکاری مالی ما را یاری میدهند که امیدوار هستم به تحقق برسد ، چون متاسفانه در حال حاظر به دلیل نبود امکان مالی نهاد ما غیر فعال میباشد ، این نکته را هم باید عرض کنم که در حال حاظر حدود هزار نفر عضو افتخاری برای اهداف و آمالهای پروژه ما در شهر اربیل به ما پیوسته اند و اعضای افتخاری ما محسوب میشوند ، که جا دارد در اینجا اعلام کنم که این نهاد ما هیچ گونه محدودیتی برای عضو شدن ندارد و ما با آغوش باز برای بهبود حفظ محیط زیست در سراسر دنیا و اشاعه فرهنگ زیست محیطی حاظر به همکاری هستیم و به امید روزی که این فرهنگ ممتاز در سراسر گیتی ریشه بدواند …

لازم به یادآوری است که میتوانید با یک کلیک در اینجا میتوانید کارهای این سازمان را با تصویر مشاهده کنید.

 

      

          

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com