مقابله با افکار خودکشی می‌تواند بسیار دشوار باشد. گاهی اوقات این افکار سریع و گذرا هستند اما گاهی اوقات هم بسیار قوی ظهور می‌کنند و به فرد قول رهایی از رنجی که در حال تحمل آن است را می‌دهند. خوشبختانه برای غلبه بر این افکار و پس زدن آن‌ها راه‌هایی وجود دارد.

حتی اگر فکر می‌کنید که این‌ها فقط فکر درون ذهن شما هستند و هرگز واقعاً دست به خودکشی نمی‌زنید بازهم بسیار مهم است که تمام افکار خودکشی جدی گرفته شوند و برای بررسی علت بروز این افکار و رفع مشکل از افراد متخصص در حوزه سلامت روان کمک دریافت کنید.

راه‌هایی برای غلبه بر افکار خودکشی:

اگر جایی هستید و افکار خودکشی به سراغتان آمد برای مثال ایستادن ناگهانی وسط خیابانی پر از ماشین در حال حرکت، خود را از محل خطر دور کنید و یا برعکس اگر قصد رفتن به‌جایی برای آسیب زدن به خود را دارید همان‌جایی که هستید بمانید!

افکار خودشی معمولاً وقتی فرد در محیط یا موقعیت خطرناکی قرار دارد با شدت بیشتری هجوم می‌آورند (رانندگی، رفتن به پشت‌بام، در انتظار قطار سریع‌السیر بودن، دسترسی راحت به اسلحه گرم و یا مواد سمی کشنده) وقتی این اتفاق برایتان رخ می‌دهد خود را از محیط خطر دور کنید.

با نگهداری داروهای اضافی و یا اشیایی که با آن‌ها می‌توانید به خود آسیب بزنید خود را در معرض خطر قرار ندهید. آن‌ها را دور بریزید یا از اعضای خانواده بخواهید که آن‌ها را از شما دور نگهدارند.

تنفس خود را کنترل کنید. چهار ثانیه دم بکشید،چهار ثانیه هوا را در ریه نگهدارید و چهار ثانیه بازدم داشته باشید با انجام این تمرین ضربان قلب کاهش پیدا می‌کند و اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد که باعث آرام شدن بدن می‌شود. همچنین در حین انجام این تمرین توجه خود را از سمت افکار خودکشی که دارید به سمت موضوعی دیگر منحرف کنید.

دو راه برای منحرف کردن توجه از افکار خودکشی:

·        تصویرسازی کنید. درحالی‌که تمرین تنفس را انجام می‌دهید بر روی دم و بازدم و حرکات بدن خود تمرکز کنید و ورود و خروج هوا از ریه‌هایتان و اثری که بر آرامش شما دارد را تصویرسازی کنید.

و یا خود را در محیطی امن و آرام تصور کنید. در این تصویرسازی می‌توانید حضور شخصی که دوستش دارید را هم در کنار خود تصور کنید تا آرامش بیشتری کسب کنید.

·        از حواس خود استفاده کنید. چشمانتان را چند لحظه ببندید و سپس باز کنید و به محیط اطراف خود توجه کنید هر چیزی را که می‌بینید با جزئیات دقیق برای خود توصیف کنید. برای مثال جنس دیوارهای اطرافتان از چیست؟ چه رنگی هستند؟ آیا طرح خاصی دارند؟ قاب عکسی روی دیوار وجود دارد؟

عضلات خود را شل کنید. اغلب در هنگام تجربه افکار خودکشی ناخودآگاه عضلات بدن منقبض می‌شوند و تنش در آن‌ها جمع می‌شود. ممکن است دست‌هایتان را مشت کرده باشید یا عضلات شانه و گردنتان منقبض‌شده باشد. به بدن خود توجه کنید و تلاش کنید تا عضلاتتان را رها کنید. برای این کار از سَر خود شروع کنید و با رها کردن عضلات منقبض‌شده به سمت پایین بدن حرکت کنید.

درنهایت پس‌ازاینکه افکار خودکشی را متوقف کردید. برای دریافت کمک اقدام کنید. می‌توانید با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرید و یا برای مراجعه به روانشناس از نزدیک‌ترین مرکز مشاوره محل زندگی خود وقت ملاقات بگیرید. اگر احساس می‌کنید برای این کار نیاز به همراهی یک دوست دارید حتماً مشکل خود را با دوستی مورد اعتماد یا اعضای خانواده خود در میان بگذارید و بخواهید تا شما را همراهی کنند. اجازه ندهید نگرانی‌ها و ترس‌هایتان مانع از دریافت کمک شما شوند. به یاد داشته باشید بهبودی و درمان کاملاً امکان‌پذیر است. به تلاش خود ادامه دهید زندگی حق شماست.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com