اجتناب از درگیری حالتی است که در آن شخص وارد درگیری و بحث در مورد اختلاف نظری که وجود دارد، نمی‌شود و از روش‌های دیگر برای طفره رفتن از رویارویی با مشکل استفاده می‌کند.
اجتناب از درگیری می‌تواند در همه ابعاد زندگی چه شخصی و چه شغلی وجود داشته باشد. افراد معمولاً برای سرکوب مواجهه با موقعیت‌های ناخوشایند، این رفتار را در پیش می‌گیرند.

اجتناب از درگیری چند حالت دارد.
• نادیده گرفتن مشکل. در این حالت شخص تصور می‌کند اگر به مشکل توجه نکند پس مشکلی هم وجود ندارد و نیازی نیست تا با نتایج احتمالی رویارویی با آن دست‌وپنجه نرم کند. برای مثال شخصی که متوجه می‌شود شریک زندگی‌اش با فرد دیگری رابطه دارد اما این موضوع را نادیده می‌گیرد زیرا در صورت مواجهه با مشکل، خطر جدایی از شریک زندگی‌اش او را تهدید می‌کند.
• تغییر موضوع. فرد توجه خود را به موضوع دیگری می‌دهد. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین علاقه‌ای به رویارویی با مشکل مورد بحث ندارد و توجه خود را به موضوع دیگری می‌دهد.
• خاموش شدن. در این حالت وقتی شخص یا اشخاص دیگر قصد دارند تا در مورد موضوع مورد اختلاف باکسی که از درگیری دوری می‌کند صحبت کنند، شخص مذکور به‌طور کامل خاموش می‌شود و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و درگیر گفتگو نمی‌شود.

بی‌شک موقعیت‌هایی وجود دارند که در آن‌ها استفاده از روش اجتناب از درگیری می‌تواند مفید باشد. به‌عنوان‌مثال، وقتی زمان لازم برای حل مشکل در لحظه اکنون را ندارید و یا نیاز دارید ابتدا خود را آرام کنید و احساسات خود را تحت کنترل دربیاورید تا بهتر بتوانید با اختلاف روبه‌رو شوید در این موارد قطعاً استفاده از روش دوری از بحث می‌تواند مفید باشد. بااین‌حال این روش نباید به‌عنوان یک اصل دائمی مورداستفاده قرار بگیرد. بحث و مناقشه فرصتی برای حل اختلافات و به‌نوعی حل‌وفصل مشکلات است و ترک بحث و یا دوری از بحث کردن در مورد اختلافات حل‌نشده می‌تواند منجر به حس سرخوردگی و احساس اضطراب شود و درنهایت استحکام، تداوم و سلامت روابط را به خطر بیندازد.
بهترین راه در مواجهه با اختلافات این است که بدانید چه وقت باید با درگیری و بحث رودررو شد و چه وقت باید آن‌ها را کنار گذاشت. همچنین درک اینکه چرا از درگیری اجتناب می‌کنید، مهم است زیرا می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد شخصیتتان برای شما به ارمغان بیاورد. آیا شما اعتمادبه‌نفس پایینی دارید؟ آیا درمورد عواطف ناخوشایند احتمالی احساس نگرانی می‌کنید یا از صدمه زدن به احساسات طرف مقابل می‌ترسید؟
اجتناب همیشگی از درگیری و حل اختلافات می‌تواند مانع از رشد شما چه ازنظر فردی و چه در زندگی اجتماعی شود و سبب شود تا موقعیت‌ها و فرصت‌های خوب زندگی را از دست بدهید.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com