ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی به معنی پایان گرفتن زندگی نیست. با درمان و مراقبت درست، فرد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هم می‌تواند انتظار داشته باشد تا به‌اندازه فردی که اچ‌آی‌وی ندارد، عمر کند.

شروع درمان ضد رتروویروسی برای اچ‌آی‌وی

اگر تشخیص داده ‌شده که شما مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی شده‌اید اولین گام برای مراقبت از خودتان و قوی نگه‌داشتن سیستم ایمنی بدنتان شروع هرچه زودتر درمان است. اگرچه درمان ضد رتروویروسی باعث خلاصی از این ویروس نمی‌شود اما می‌تواند ویروس را تحت کنترل دربیاورد.

مانند بسیاری از داروها، ممکن است در چند ماه اول، برخی عوارض جانبی داروها را تجربه کنید. اگر این عوارض پس از مدتی رفع نشدند و بر کیفیت زندگی شما تأثیر گذاشتند، باید بتوانید با مشورت پزشکتان رژیم دارویی خود را تغییر دهید.

زمانی که درمان شروع می‌شود، راز بهینه ماندن وضعیت جسمی شما در این است که داروها را دقیقاً آن‌گونه که تجویزشده‌اند مصرف کنید؛ که معمولاً سر ساعت مشخصی در هرروز است. نخوردن یک یا چنده وعده از داروها و یا مصرف داروها در ساعت‌های متفاوت در هرروز، مانع از این می‌شود که دارو بتواند از سیستم ایمنی بدن شما محافظت کند.

سالم غذا خوردن

توصیه‌های تغذیه‌ای برای افرادی که با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند همانند افراد بدون اچ‌آی‌وی است: یک رژیم متعادل و بدون چربی، قند یا نمک زیاد. این همچنین به بدن شما کمک می‌کند تا به درمان بهتر جواب بدهد و با عفونت‌های روزمره مبارزه کند.

اگر شرایط زیر را دارید، صحبت با پزشک متخصصتان در مورد رژیم غذایی که دارید می‌تواند مفید باشد:

•        کمبود وزن ‌دارید. (به‌احتمال‌زیاد به این دلیل که اچ‌آی‌وی  تا زمان تشخیص پزشک موفق شده تا بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.)

•        اضافه وزن‌دارید.

•        هرگونه مشکلات رژیم غذایی خاصی که داشته باشید.

•        عوارض جانبی را تجربه می‌کنید که غذا خوردن را برایتان سخت می‌کند.

ورزش منظم

فعال بودن بخشی از حفظ سلامتی برای همه افراد است. ورزش باعث ایجاد عضله می‌شود، استخوان‌های شما را قوی نگه می‌دارد، باعث چربی سوزی و سلامت قلب می‌شود. برخی از افرادی که با اچ‌آی‌وی  زندگی می‌کنند، توده و قدرت عضلانی خود را از دست می‌دهند. ورزش منظم به جلوگیری از این مسئله کمک می‌کند. ورزش همچنین احساس استرس و علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

اجتناب از مصرف بیش‌ازحد الکل یا مواد مخدر

مصرف بیش‌ازحد الکل و یا مصرف داروهای تفریحی باعث ضعف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود، به این معنی که درمان شما نمی‌تواند شما را آن‌گونه که باید و می‌تواند سالم نگه دارد. همچنین ممکن است عوارض ناخواسته (یا عوارض جانبی شدیدتر) را تجربه کنید. ممکن است شما براثر مصرف الکل و مواد مخدر احساس سرگیجه کنید و یا حتی بی‌هوش شوید زیرا مواد مخدر و الکل با درمان ویروس اچ‌آی‌وی شما ترکیب‌شده‌اند (باعث تداخل در درمان شما شده‌اند) که این مسئله شما را به‌طور بالقوه آسیب‌پذیر می‌کند.

مدیریت استرس و دریافت حمایت

مراقبت از سلامت روان و سلامت احساسی‌تان به‌اندازه مراقبت از جسمتان اهمیت دارد. فهمیدن اینکه شما دارای ویروس اچ‌آی‌وی هستید می‌تواند یک شوک بزرگ باشد و ممکن است که زمان ببرد تا بتوانید خود را با وضعیت جدیدتان تنظیم کنید. در شرایط دشوار، صحبت کردن با دوستان، اعضای خانواده و یا افراد دارای ویروس اچ‌آی‌وی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وقتی خود را با زندگی همراه با اچ‌آی‌وی تطبیق دادید، ایده خوبی است که به این فکر کنید که از زندگی چه می‌خواهید؟ اهداف شما چه هستند؟ برای شما چه چیز مهم است؟ شاید می‌خواهید تحصیل کنید، سفر کنید، تشکیل خانواده بدهید یا شغل خود را عوض کنید؟ اجازه ندهید که اچ‌آی‌وی شما را متوقف کند، هیچ دلیلی وجود ندارد که اچ‌آی‌وی بتواند مانع زندگی کردن شما شود.

منبع

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com