علی کریمی ساده صحبت می کند. دایره لغات محدودی دارد. برخی جاها به سختی منظور را می رساند و حتی دست به دامن کلمات انگلیسی می شود .فرد روبرویی هم نمی خواهد او را به چالش بکشد که اینکار را حتی فی البداهه همانطور که شوهایش دیده ایم خوب بلد است.آنقدر سوالات بی جان هستند که کریمی چند بار خودش سعی می کند حرف هایی بزند و انتقادها را پاسخ دهد.مثلا آنجایی که می گوید «من قبل تر از جنبش هم در مورد اینکه میلیاردها تومان خرج نذری می‌کنیم و در پایان آرزوی شفای بیماران را داریم استوری کردم که واکنش های زیادی داشت » در واقع پاسخی است به آنهایی می گویند او در این جنبش موج سواری کرده وتا حال کجا بوده است؟
مصاحبه کننده خودش است و یک میکروفن ؛هم اینجا و هم در تمام طول فعالیت موفق هنری اش.هرچند کمدین است اما در طول صحبت که بیشتر باید آن را یک گپ وگفت دوستانه دانست از فضای جدی خارج نمی شود..انتخابش توسط فوتبالیست معروف حتی اگر بر اساس آشنایی قبلی بوده نشان می دهد وی مایل نیست به حزب و گروهی مرتیط شود.او از رسانه های فارسی زبان خارج کشور فاصله می گیرد. پخش مصاحبه توسط منوتو ناقض این واقعیت نیست چون اگر میخواست با این شبکه صحبت می‌کرد .
نه تنها دایره سوال ها بلکه دایره زمانی و مکانی آنها هم محدود است .از تحولات آزادیخواهی دهه های قبل صحبتی در میان نیست.پیش بینی آینده هم با امید وآرزو بیان می شود .
دغدغه های معیشتی مورد تاکید است .او نشان می دهد برخلاف آنچه که مخالفان جمهوری اسلامی دوست دارند بشنوند با اصلاحاتی اساسی یا تحولخواهی موافق باشد.علی کریمی ترجیح می‌دهد تمام پل های پشت سرش را خراب نکند .خودش هم می گوید که هنوز در مورد دارایی ها و کسب وکارش در ایران بلاتکلیف است.
مکس امینی که بیشتر شنونده است تا جستجوگر چند جا غیر حرفه ای عمل می‌کند وبه کمک مصاحبه شونده می آید.این هنرمند ایران -آمریکایی هم سعی دارد قهرمان ملی را مستقیم رو در روی حکومت ایران قرار ندهد.عامدانه هیچ کدام از خطوط قرمز عبور نمی کنند .کلمات حساسیت برانگیز شنیده نمی شود .از سرنگونی و حکومت آینده احتمالی حرفی به زبان نمی آید .اسامی کشته شدگان برده نمی شود .
هسته اصلی مصاحبه مردم ودغدغه های معیشتی آنهاست .در مورد گرفتاری های مالی ومشکلات روزمره جوانان سخن می گوید. از پراید و قیمتش حرف می زند تا بگوید آنچه او می‌خواهد چیست.
شعار او زندگی بهتر ودغدغه کمتر هر ایرانی است.علی کریمی شجاع و جسور است اما مرد میدان سیاست نیست.
او به جنبش آزادیخواهی کمک کرده و به احتمال زیاد خواهد کرد اما می تواند در میانه راه می تواند از قطار تغییر حکومت پیاده شود . مخالفان آگاه هم به خوبی این را درک کرده اند اما شاید الان به نفعشان نباشد که آن را قبول کنند. آنها این روزها به داشتن چنین فرد محبوبی در میان خود احتیاج دارند هرچند خیلی هم تندرو و هم راستا نباشد
باور کنید کریمی حالا کمی عقب نشسته و میخواهد با خانواده روزگار آرام تری در کانادا سپری کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)