اول دسامبر هرسال روز جهانی ایدز نام دارد. شعار امسال این روز: “از وضعیت خودت آگاه باش” است. بر اساس برآورد سازمان ملل در حدود ۹.۴ میلیون فرد در جهان وجود دارند که دارای ویروس اچ‌ای‌وی هستند اما از ابتلای خود آگاه نیستند. عدم آگاهی از داشتن ویروس اچ‌آی‌وی یا ایدز نه‌تنها فرد را درخطر جانی قرار می‌دهد بلکه عزیزان و اطرافیان او را نیز در معرض ریسک ابتلا قرار می‌دهد.
روبان قرمز نماد جهانی آگاهی و حمایت از افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی است. استفاده از روبان قرمز یک راه عالی برای افزایش آگاهی در مورد روز جهانی ایدز است.

🔴 تفاوت میان ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز
اچ‌آی‌وی (HIV) مخفف ویروس نقص ایمنی انسانی است. ویروسی که سبب صدمه به دستگاه ایمنی بدن می‌شود. دستگاه ایمنی عفونت‌ها و بیماری‌ها را دفع می‌کند. هنگامی‌که فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی (HIV) می‌شود، ویروس به‌تدریج شروع به از بین بردن سیستم ایمنی می‌کند و به‌این‌ترتیب بدن نمی‌تواند حتی با بیماری‌های جزئی مقابله کند و فرد مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. وقتی‌که پیشرفت ویروس باعث ایجاد بیماری‌ها در فرد گردد، وضعیتی به نام ایدز (AIDS) ایجاد می‌شود. درنتیجه، عوامل عفونی و بیماری‌های دیگر فرصت مبتلا کردن انسان را پیدا‌ می‌کنند و موجب پیدایش علائم و نشانه‌های گوناگونی در بدن می‌شوند.

🔴 آدرس و شماره‌ تلفن مراکزی که در ایران بدون هیچ نیازی به کارت شناسایی یا دفترچه بیمه، کاملاً محرمانه و رایگان آزمایش تشخیص اچ‌‌آی‌وی انجام می‌دهند:
https://bit.ly/2Q2lnnf
اگر شهر محل سکونت شما در این لیست قرار ندارد و می‌توانید با “مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ” در شهر خود تماس بگیرید. “مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ” در سراسر کشور تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هستند. فعالیت این مراکز درزمینهٔ ایدز و بیماری‌های آمیزشی است. آموزش، مشاوره و آزمایش محرمانه و رایگان به‌منظور تشخیص اچ‌‌آی‌وی، خدمات کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد (توزیع سرنگ، سوزن) و ارائه کاندوم ازجمله خدماتی است که در این مراکز ارائه می‌گردد.

🔴 راه‌های انتقال ویروس اچ‌آی‌وی
• رابطه جنسی ناامن
• استفاده از سرنگ و سوزن مشترک
• از مادر آلوده به جنین در داخل رحم و یا انتقال به کودک درطی دوران شیردهی. (در صورت آگاهی مادر از ابتلای خود به ویروس اچ‌آی‌وی و مراجعه به پزشک، داروهایی دریافت خواهد کرد که مانع انتقال ویروس به جنین می‌شوند.)
• انتقال از طریق تزریق خون و فراورده‌های خونی آلوده.
• پیوند اعضای آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی.
• استفاده از وسایل بهداشت شخصی به صورت مشترک مانند تیغ یا مسواک.

🔴راه‌های عدم انتقال ویروس اچ‌آی‌وی
ویروس اچ‌آی‌وی از طریق تماس‌های عادی مثل کار کردن با یکدیگر، هم‌صحبت شدن، هم‌سفر بودن، دست دادن، روابط اجتماعی مثل سوارشدن در اتوبوس و تاکسی، استفاده از حمام عمومی، استخر و توالت عمومی، لباس، پوشاک، پتو، رختخواب، عطسه، سرفه و نیش حشرات سرایت نمی‌کند.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com