Photo: Courtesy Transgender Law Center

زندان در آمریکا اغلب یک تجارت خصوصی است. بازداشتگاه‌های پناهجویان در مرز تحت مدیریت پلیس مهاجرت و مرزبانی آمریکا برای پناهجویانی که از تهدیدات مختلف به کرامت انسانی خود گریخته‌اند، از جمله اقلیت‌های جنسی، بخشی از این صنعت انتفاعی در آمریکا است.

رکسانا هرناندز رودریگز، زن ترنس ۳۳ ساله که به همراه کاروانی از پناهجویان با پشت سر گذاشتن بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر به مرزهای آمریکا رسیده بود، در یکی از بازداشتگاه‌های مرزی در ماه می ۲۰۱۸ جان خود را از دست داد.

جدیدترین نتایج کالبدشکافی در ماه نوامبر نشان می‌دهد که رکسانا احتمالا پیش از مرگ مورد ضرب و شتم و آزار فیزیکی قرار گرفته است.

رکسانا برای دسترسی به داروی اچ‌آی‌وی و زندگی بدون ترس و شکنجه بخاطر هویت جنسیتی به آمریکا آمده بود.

پرچم ترنس مزین به شمع‌هایی به یاد ترنس‌های کشته‌شده بر اثر ترنس‌هراسی و ترنس‌ستیزی، به مناسبت بیستم نوامبر، روز یادبود ترنس‌ها -۲۰۱۷ Photo: UEA

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که وی بر اثر پیچیدگی‌های ناشی از ذات الریه که با دمای نزدیک به صفر در بازداشتگاه تشدید شده بود فوت کرده است.

گزارش‌هایی نیز وجود داشت که او در سلولی بدون دسترسی مناسب به غذا و مراقبت‌های بهداشتی نگهداری می‌شد و چراغ‌ها ۲۴ ساعت در آن روشن بود.

پلیس مهاجرت و مرزبانی در ابتدا علت مرگ او را ایست قلبی و پیچیدگی‌های ناشی از اچ‌آی‌وی اعلام کرده بود.

کالبدشکافی پس از آن نتیجه گرفت که وی به احتمال قوی بر اثر «پیچیدگی‌های شدید ناشی از کمبود آب بدن مضاف بر عفونت اچ‌آی‌وی» فوت کرده است.

کالبدشکافی جدید نشان می‌دهد که او مورد آزار فیزیکی شدید قرار گرفته است. آثاری از «کبودی عمیق» بر روی دست‌ها و شکم او و آسیب شدید «نشان‌دهنده مشت و/یا لگد و حملات احتمالی با جسم سخت و پهن» پدیدار بود. آثار کبودی‌های نازک و دراز در پهلو و کمر و همچنین خونریزی در مچ هر دو دست نیز که پزشکی قانونی آن را «آسیب‌های معمول دستبند زدن» توصیف کرده است بر روی بدن رکسانا مشاهده شد.

بازداشتی‌هایی که شاهد وضعیت رکسانا بودند می‌گویند او در طول چند روز بارها دچار اسهال و استفراغ شدید شد تا اینکه سلامتی او شدیدا رو به وخامت گذاشت.

وی در مصاحبه‌ای با بازفید یک ماه پیش از فوتش گفته بود پس از تجاوز گروهی چهار مرد از اعضای یک گروه خلافکار به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شده بود و تصمیم به ترک هندوراس گرفته بود:

«افراد ترنس را در محله ما می‌کشند و تکه تکه می‌کنند و بعد آن‌ها را در گونی سیب‌زمینی می‌ریزند. من نمی‌خواستم به مکزیک بیایم، دلم میخواست در هندوراس می‌ماندم اما نمی‌توانستم… آن‌ها در هندوراس ترنس‌ها را می‌کشند. من از این واقعیت وحشت دارم.»

بازداشتگاهی که رکسانا در آن حبس بود و فوت کرد متعلق به دومین شرکت خصوصی بزرگ زندان در آمریکا (CoreCivic) و تحت مدیریت پلیس مهاجرت و مرزبانی بود.

او در بخشی جدا از زنان و مردان که پلیس مرزبانی به پناهجویان ترنس اختصاص داده بود فوت کرد. مقامات پلیس مهاجرت و مرزبانی آمریکا ادعا می‌کنند که این بخش مجزا مجهز به پرسنل درمانی آموزش‌دیده در «بهترین شیوه‌های مراقبت و رسیدگی به افراد ترنس‌جندر» می‌باشد. این در حالی است که کمتر از سه هفته پس از اینکه این زن ترنس پایش به این بازداشتگاه باز شد و ظرف نه روز پس از انتقال او به بخش ویژه ترنس‌ها جان خود را از دست داد.

این بازداشتگاه و شرکت خصوصی مالک آن هر دو متهم به سوءرفتار در گذشته هستند.

ویدیوی زیر توسط سازمان «ترنس‌جندر اروپا» و «ترنس رسپکت» به مناسبت ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸، روز یادبود کشته‌شدگان ترنس تولید شده است. [هشدار محتوا: حاوی روایت‌هایی کوتاه از خشونت و سرکوب پلیس]

منابع:

https://www.thedailybeast.com/trans-woman-roxsana-hernandez-rodriguez-beaten-in-ice-custody-before-death-pathologist-finds?ref=scroll

https://thinkprogress.org/trans-woman-died-in-ice-detention-beaten-5c8e20a3b717/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com