بنا به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۲۶ آبان تا روز جمعه دوم آذر ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس و قتل بودیم.

اعدام:
در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۶ زندانی در زندان‌های مختلف در ایران به دار آویخته شدند.
روز یکشنبه ۲۷ آبان دو زندانی به نام‌های سامان قائدرحمت و روح الله بیرالوند میخک در زندان تیرچه بلوک بروجرد (زندان شماره ۲ بروجرد) اعدام شدند. همچنین در این روز یک زندانی اهل استان البرز در زندان نور مازندران به دار آویخته شد.
روز چهارشنبه ۳۰ آبان ماه سه زندانی در ملاعام در میدان پیام شیراز به اتهام سرقت مسلحانه از بانک‌های شیراز و اصفهان اعدام شدند.
روز شنبه ۲۶ آبان‌ماه، یک زندانی به نام مهدی سارانی اهل زابل ۳۷ ساله در زندان مرکزی زاهدان جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد. وی از ۱۱ سال پیش در زندان زاهدان نگهداری می‌شود.
گفتنی است که قرار بود صبح روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه، هفت زندانی در زندان زنجان اعدام شوند. خانواده های این زندانیان در برابر زندان زنجان تجمع کرده و خواستار توقف اعدام فرزندان خود شدند. از سرنوشت این زندانیان اطلاعی در دست نیست. اسامی این زندانیان به شرح زیر می‌باشد:
رحیم محرمی، داوود زند، وحید عسگری، حسین جعفری، مسعود بیات، محمد حبیبی و منصور نوروزی .

بازداشت ها:
در جریان تظاهرات و اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه ۱۹ تن از کارگران و نمایندگان آنها همراه با یک خانم خبرنگار بازداشت شدند.
روز یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷ در پایان تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در شهر شوش، آقایان اسماعیل بخشی و مسلم آرمند از نمایندگان کارگران به همراه یک خانم خبرنگار و چند تن دیگر از کارگران توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند.
صبح روز ۲۶ آبان حسین ساعدی از اهالی شهرستان حمیدیه توسط لباس شخصی ها در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. آقای ساعدی ۲۹ ساله، متأهل، دارای مدرک تحصیلی لیسانس جغرافیای سیاسی از دانشگاه بهشتی تهران و دارای یک فرزند است.

طی روزهای شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷ آبان ۵ شهروند بهایی در تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
روز دوشنبه ۲۸ آبان یک شهروند ساکن شهر اهواز به نام عماد بیانات توسط مأموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
شامگاه یک‌شنبه ۲۷ آبان مأموران اطلاعاتی در مریوان با حمله به منزل شخصی یکی از شهروندان روستای نی به نام سلمان افرا ۲۲ ساله وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
همچنین روز دوشنبه ۲۸ آبان، یک شهروند کُرد به نام محمد دادرسی ٣٣ ساله فرزند حامد اهل روستای نی از توابع مریوان توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد.
روز ۲۸ آبان، مجیدعزیزی، فعال مدنی ساکن شیراز که در اعتراض به حجاب اجباری زنان از سوی نیروهای امنیتی بازادشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به یک سال زندان محکوم شده بود، پس ازحضور در دادگاه، بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.

روز سه‌شنبه ۲۹ آبان یک شهروند بهائی ساکن قائم‌شهر به نام علی احمدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه کچویی شهر ساری منتقل شده است.
شایان ذکر است که طی روزهای گذشته، ۲۷ شهروند بهائی در شهرهای اصفهان، تهران، تبریز و قائم شهر بازداشت و ۱۴ نفر دیگر نیر از سوی دادگاه‌های انقلاب اسلامی در مجموع به ۷۲۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.

روز چهارشنبه ۳۰ آبان یک کولبر کرد به نام زین‌الدین شیخه ۱۸ ساله و اهل سردشت از سوی نیروهای امنیتی ایران به اتهام حمل کالای قاچاق در مرز «کانی خدا» پیرانشهر بازداشت‌ شد.

احضاریه ها و تهدیدها:
در ادامه موج احضار و بازداشت روزهای اخیر شهروندان بهایی، روز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه نیروهای امنیتی با حضور در منزل مهوش عدالتی (زائری) شهروند بهایی ساکن تهران ضمن تفتیش منزل و ضبط کتب مذهبی و تعدادی از وسایل شخصی، وی را جهت بازجویی احضار کردند.

همچنین صبح روز سه‌شنبه ۲۹ آبان نیروهای امنیتی پس از ورود به منزل فرید اسماعیلی شهروند بهایی ساکن تهران، ضمن تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ، کتب و عکس‌های مربوط به آیین بهایی، این شهروند بهایی را به دادسرای اوین احضار کردند.
روز چهارشنبه ۳۰ آبان، ماموران زندان مرکزی کرج سلول زندانی سیاسی مهدی فراحی‌شاندیز را مورد بازرسی قرار داده و تمامی دفاتر و دست‌نوشته های او را ضبط کردند. ماموران، این زندانی سیاسی را تهدید کردند که وی را مورد تنبیه قرار داده و به سلول انفرادی و قرنطینه منتقل خواهند کرد. از علت این اعمال زندانبانان اطلاعی در دست نیست.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:
زندانی سیاسی ارژنگ داوودی در قرنطینه زندان مرکزی زاهدان تحت شکنجه و در شرایط وخیم قرار دارد. معلم زندانی ارژنگ داوودی که از فرورودین ماه ۹۷ هیچ خبری از او در دست نیست در قرنطینه زندان زاهدان نگهداری می‌شود.
در این قرنطینه که اصطلاحا به آن سوئیت گفته می شود ارژنگ داوودی به شدت و به مدت طولانی شکنجه شده و هم اکنون در وضعیت جسمی وخیمی به سر می برد.
صالح‌الدین مرادی، درویش زندانی در زندان فشافویه، روز شنبه ۲۶ آبان در نتیجه‌ اعتصاب غذای خشک بیهوش شده و صورتش بر اثر زمین خوردن آسیب دیده است.
جمشید گل اندامی، زندانی کُرد محبوس در زندان مهاباد در وضعیت نامناسب جسمی و روحی قرار دارد. رئیس زندان و حفاظت زندان برخورد توهین‌آمیزی را با این زندانی کُرد دارند و چندین بار وی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

صدور احکام:
دادگاهی در یزد سه شهروند بهایی، به نام‌های ناصر باقری، شهروند یزدی، فائز باقری پسر او و روحا ایمانی،‌ از اهالی کرمان را به ترتیب به ۹ ماه، ۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرد. هر سه این افراد نزدیک به چهار سال پیش بازداشت و چند ماه بعد با قید وثیقه آزاد شده بودند.
محکومیت یک سال حبس تعزیری کیومرث اسلامی، یک فعال آذربایجانی، توسط شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان اردبیل تائید و روز پنج‌شنبه اول آذرماه به وی ابلاغ شد. وی پیشتر توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان پارس‌آباد به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
روز دوشنبه ۲۸ آبان یکی از فعالین کارگری ساکن سنندج به نام خلیل کریمی از سوی دادگاه این شهر احضار و به یک سال حبس محکوم شد. این حکم به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در مراسم روز جهانی کارگر و شرکت در کمپین نه به اعدام رامین حسین پناهی صادر شده است.
هشت شهروند بهایی بازداشت شده در بهارستان اصفهان مجموعا به ۴۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان در تاریخ اول مهرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.
طبق حکم صادره، افشین بلبلان، سهام آرمین، میلاد داوردان، فرهنگ صهبا و انوش راینه هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و بهاره زینی(سبحانیان)، فوژان رشیدی و سپیده روحانی هر کدام به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

قتل و شکنجه
روز شنبه ۲۶ آبان ۹۷ بر اثر شلیک نیروهای دریابانی بندرعباس به سمت یک قایق ماهیگیری در آبهای نزدیک سیریک دو سرنشین قایق با نام های عباس قورچی زاده در اثر اصابت گلوله کشته شده و راشد نوری‌زاده ناپدید شده است.
همچنین روز سه شنبه ۲۹ آبان، ماموران نیروی انتظامی کلانتری ۱۲ خاش در محل پمپ بنزین مرکز شهر، ایرج مرادزهی فرزند عبد الرحیم و برادر کوچکش حفیظ الله مرادزهی و عموی وی خدارحم مرادزهی را در حالی که در صف پمپ بنزین برای سوخت ایستاده بودند مورد حمله قرار دادند.
ایرج مرادزهی مورد اصابت گلوله از فاصله نزدیک قرار گرفته و برادرش حفیظ الله بازداشت و پس از انتقال به کلانتری ۱۲ به شدت مورد شکنجه قرار گرفته به نحوی که بخاطر شکستگی پهلو به بخش فوریت های پزشکی منتقل شده است.

وضعیت زندان ها
گزارشی از وضعیت وخامت بار زندانیان در زندانهای تهران بزرگ و رجایی شهر کرج در فصل سرما

با رسیدن فصل سرما زندانیان در زندانهای مختلف از کمبود امکانات گرمایشی رنج می‌برند.
در زندان رجایی شهر کرج زندانیان از نبود وسایل گرمایشی رنج می برند. فروشگاه این زندان هیچگونه وسیله گرمایشی ندارد. اتاقهای بند در بیشتر مواقع سرد است و بسیاری از زندانیان در سرمای هوا روی زمین میخوابند و از تخت خبری نیست. به علت سرمای درون بندها اپیدمی سرماخوردگی شیوع یافته و زندانیان فاقد وسایل گرمایشی بوده و بیماری آنها تشدید می‌شود.
مسئولین زندان در پاسخ به درخواست زندانیان برای وسایل گرمایشی پاسخ های مبهم می دهند و مدت زیادی است که می‌گویند در حال تعمیر شوفاژها هستیم ولی هیچگاه اقدامی برای تعمیر نشده است. مواد غذایی فروشگاه چندین برابر گرانتر به فروش می رسد برای مثال تخم مرغ شانه ای ۳۴۵۰۰ تومان بفروش می رسد.
پوشاک گرم و حتی پتوی اضافه که به پول خانواده ها یا زندانیان تهیه شود را هم قبول نمی کنند.
در حال حاضر اکثر زندانیان سرما خورده و یا به آنفولانزا مبتلا شده‌اند. در داخل زندان هیچگونه رسیدگی درمانی برای زندانیان انجام نمی شود و به آنان و یا حتی خانواده‌هایشان اجازه گرفتن قرار پزشکی نمی‌دهند.
برخی از زندانیان از جمله ابوالقاسم فولادوند، آرش صادقی و مجید اسدی که در ریل درمان پزشکی قرار داشتند قرارهایشان منتفی اعلام شده است.
وضعیت غذایی بسیار بد شده است. سهمیه غذا و حتی سهمیه نان زندانیان را کم کرده اند. برخی از اقلام را که زندانیان مجبور هستند خودشان تهیه کنند با اضافه قیمت به آنان می‌فروشند.
در زندان تهران بزرگ نیز بسیاری از زندانیان فاقد لباس گرم زمستانی هستند. به خانواده ها اجازه بردن و دادن لباس گرم برای فرزندان و اقوام زندانی‌شان داده نمی‌شود.
در بند ۹ تیپ یک این زندان؛ در یک سالن که گنجایش ۱۰۰ زندانی را دارد، ۵۰۰ زندانی محبوس هستند بطوریکه عده ای از زندانیان روی زمین و یا در توالت می‌خوابند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com