دکتر مهدی خزعلی -فرزند آیت الله ابوالقاسم خزعلی، عضو پیشین شورای نگهبان- مدیر انتشارات حیان، پزشک متخصص چشم، وبلاگ نویس، فعال سیاسی و منتقد سیاسی نظام جمهوری اسلامی است.
چند سالی است که مهدی خزعلی به یکی از منتقدین نظام جمهوری اسلامی و حتی منتقد شخص رهبری نظام، تبدیل شده است. وی در سال‌های گذشته اظهارات تند و تیزی در انتقاد از جمهوری اسلامی داشته است. او بدون نگرانی از پیامدهای ممکن، با تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از ایران که از سوی جمهوری اسلامی شبکه های معاند نظام خوانده می‌شوند و مصاحبه با آنها جرم محسوب می‎شود در مورد مسائل مختلف گفتگو و اغلب ابراز نظرها و افشاگری‎های بسیار تندی نیز می‌کند.
مهدی خزعلی در یک مصاحبه پیش بینی کرده بود که عمر هاشمی رفسنجانی به سه ماه دیگر هم نخواهد کشید و همین‎طور هم شد. او برای این ادعای جنجالی مثالی هم آورده بود، «[…] اینکه هاشمی جنازه‌اش در استخر پیدا شد، مثل این است که لاهوتی به اوین رفت و نیم ساعت بعد سکته کرد، بعد دیدند که در معده ایشان سم آرسنیک پیدا شد».
البته خزعلی بارها به همین سبب بازداشت شد، به زندان افتاد، اعتصاب غذا کرد و یا در برخی موارد مورد ضرب و شتم قرار گرفت. ولی چندی بعد آزاد شد. این در حالی است که آزادی خواهانی چون نسرین ستوده، نرگس محمدی، عبدالفتاح سلطانی، گلرخ ایرایی، آرش صادقی، آتنا دائمی و بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی با دلایل و اتهاماتی واهی ماهها و حتی سالها بدون مرخصی در زندان به سر می‎برند.
به دلیل عدم اطمینان از جایگاه سیاسی واقعی او، و اینکه آیا او به واقع یک منتقد نظام است و یا سوپاپ اطمینانی برای بقای جمهوری اسلامی، واکنش‎ها و موضع‌گیری‌ها در قبال دکتر مهدی خزعلی متفاوت و گاها متناقض است.
مهدی خزعلی شخصیتی کاملا مذهبی دارد، وی در جایگاه مدیر انتشارات حیان، سالها چادر را در این موسسه انتشاراتی به عنوان پوشش اجباری بانوان اعلام کرده بود. این یعنی روزانه حداقل ۸ ساعت در پشت میز کار و به هنگام انجام کار چادر بر سر داشتن. آنهم در حالی که زیر چادر، مانتو و مقنعه نیز پوشیده شده است.
در پاسخ به هر کارمندی که به این اجبار معترض می‌شد، چادر به عنوان یونیفرم موسسه شخصی وی اعلام می‌شد و این یونیفرم را با یونیفرم پرسنل ادارات در دیگر کشورهای دنیا مقایسه می‏کرد که پرسنل موظف به رعایت آن پوشش می‎باشند.
خزعلی پرسنل معترض به پوشش اجباری چادر را به اخراج تهدید می‎کرد. یکی از پرسنل زن موسسه حیان که پوشش چادر را به هنگام نشستن در پشت میز کار رعایت نکرده بود، از کار اخراج شد. تا درس عبرتی باشد برای بقیه پرسنل معترض به پوشش چادر اجباری در این موسسه.
این موارد مصداق بارز خشونت کلامی و رفتاری علیه زنان و نیز تبعیض جنسیتی هستند که مهدی خزعلی انجام آنها را به عنوان مدیر یک موسسه خصوصی حق مسلم خود می‌دانست. اینها قوانین تحقیر آمیز علیه زنان بود.
مهدی خزعلی که این روزها از قضا منتقد نظام جمهوری اسلامی نیز هست، خود را سرباز جان بر کف اسلام و پیرو خط آیت الله خمینی می داند. یکی از افتخارات دکتر خزعلی همیشه این بوده که عاقد پیوند زناشویی او و همسرش شخصِ آیت الله روح الله خمینی بوده است.

جناب دکتر خزعلی شدیدا پایبند به اصول قرآنی است و برای هر بحث و صحبتی ملاک سنجش را قرآن قرار می‏دهد و در هرجا که سخنِ گوینده با قرآن همخوانی نداشته باشد آن را مردود می‎داند.

او برای تخریب و تحقیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت ایران کارزاری علیه وی به راه انداخت و مدعی شد که او «یهودی‌تبار» است. مهدی خزعلی اصرار داشت که یهودی‌بودن احمدی‌نژاد باعث شده تا او مخفیانه به نفع رژیم اسرائیل فعالیت کند. وی بعدها این شیوه تحقیر را برای صادق آملی لاریجانی نیز به کار برد و وی را «یهودی تبار» خواند.

از جنجالها و چالشهای خزعلی و تیمورزاده بر سر انتشارات حیان، حرفها یا شایعات پیرامون استفاده از آشنایان در سیستم قضایی و موقعیت خانوادگی خزعلی برای اعمال در پرونده که بگذریم، موارد ضد و نقیض بسیاری را در زندگی دکتر خزعلی می‎توان دید که بسیاری از شعارها و سخنانش را تحت الشعاع قرار می‎دهد.

با توجه به سخنان و اعمال متناقض دکتر مهدی خزعلی، دیدن وی در قالب اپوزوسیون جمهوری اسلامی شاید چندان عجیب و غیر قابل باورنباشد، اما پذیرفتن اینکه فردی با اینگونه اعمال، دیدگاهها و باورهای متناقض بتواند مدافع عدالت، آزادی، برابری و دموکراسی باشد کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com