تراجنسی های بنگلادش،  روز یکشنبه (۱۱ نوامبر) پنج سالگی به رسمیت شناخته شدن تراجنسی ها در این کشور را جشن گرفتند.

دولت بنگلادش در سال ۲۰۱۳، تصمیم گرفت تا تراجنسی ها را به عنوان جنسیت سوم به رسمیت بشناسد. هجرا در جنوب آسیا، واژه ایی است که به جنسیت سوم اطلاق میشود. هجرا میتواند در زمان تولد، دارای جنسیت مرد باشد اما به عنوان زن زندگی کند. چنین افرادی خود را تراجنسی، میانجنسی یا فقط هجرا میدانند.طبق گزارش وزارت رفاه اجتماعی بنگلادش، حدود ۱۰،۰۰۰ هجرا در این کشور زندگی می کنند.

در روز یکشنبه، جامعه تراجنسی های این کشور، برنامه ایی تحت عنوان “هوای آزاد” را برای کمک به ادغام جامعه تراجنسی با جامعه به طور عام را در سراسر داکا، پایتخت این کشور اجرا کرد. در این سری از رویدادها، سازمان اجتماعی ReThink بنگلادش عکس هایی از هجرا ها را با بازدیدکنندگان به اشتراک گذاشتند.

شاه جلال ردوی، داوطلب سازمان اجتماعی ReThink به تریبون داکا گفت: “ما می خواهیم به ادغام اعضای جامعه تراجنسی ها به جریان اصلی جامعه کمک کنیم. بسیاری از مردم به اینجا آمده اند تا لباس هجراها را بپوشند. آنها می خواهند همه اعضای جامعه تراجنسی ها زندگی موفقی داشته باشند “.

مبارزه برای حقوق تراجنسی ها:
علیرغم به رسمیت شناخته شدن جامعه تراجنسی ها از پنج سال پیش، این جامعه همچنان با میزان بسیار بالایی از تبعیض و خشونت در بنگلادش مواجه است.

بسیاری از آنها در جوامعی با روابطی با بافتی سنتی زندگی میکنند، جایی که خانواده و دوستان آنها اغلب آنها را طرد می کنند. بسیاری از هجرا ها با اجرای برنامه در مهمانی ها، تکدی گری، و یا بردگی جنسی هزینه زندگی شان را تامین میکنند.

بنگلادش همچنین در حال حاضر هیچ سیاستی برای فراهم کردن امکان تغییر جنسیت قانونی تراجنسی ها در اسناد رسمی را به این جامعه ارائه نمیدهد.

در ماه سپتامبر، بنگلادش نخستین مقام رسمی تراجنسی را به عضویت کمیسیون حقوق بشر این کشور در آورد.

چایتی، مقام رسمی تراجنسی در کمیسیون حقوق بشر بنگلادش گفت: “هجراها باید بتوانند از زندگی مانند دیگر افراد جامعه برخوردار باشند.” او گفت: “نگرش و اندیشه جامعه باید تغییر کند تا از اینکه هجراها برای امرار معاش تن به هر کاری دهند، اطمینان حاصل شود.”

ما همه جا هستیم؛ آزاد و برابر:

‌‎فیس بوک ما:
‌‌‌‌‏https://m.facebook.com/DharmaMartia
وب سایت ما:‏
‌‌‏http://dharmamartia.org
‌‎صفحه خبر وب سایت :
‏http://news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‌‎
‌‌‏https://telegram.me/DharmaMartia
‌‎همکاران ما:
‌‌‏رسانه همیاری: ‌‌‏
‏http://media.hamyaari.ca
‌‌‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
‏www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgende

منبع:
https://www.gaystarnews.com/article/bangladeshs-trans-community-marks-five-years-of-official-recognition/#gs.DfHB53A

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com