این مقاله را بخوانید و این پیشنهاد را جدی بگیرید  و به شایعات درباره قزوین هم اعتنا نکنید آن وقت حتما در تعطیلات نوروز یک روز فراموش نشدنی  با یک عالمه خاطره و عکس خواهید داشت .

مادر و پدر من اهل قزوین هستند. پدرم ۶ ساله بوده که خانواده‌اش به تهران مهاجرت کرده‌اند و مادرم هم در ۱۸ سالگی و برای دانشگاه به تهران آمده. خانواده پدری‌ام عملا همه در تهران هستند، اما هنوز بخشی از خانواده مادری‌ام در قزوین زندگی می‌کنند. برای همین تا وقتی ایران بودم یا ایران می‌آمدم سالی یکی دو بار قزوین می‌رفتیم (مامان و بابا بیشتر). البته ما از تهران مستقیم می‌رفتیم خانه خاله یا دایی و بعد هم مستقیم برمی‌گشتیم خانه و خیلی کم پیش می‌آمد که برویم و در شهر بچرخیم. ولی خب در همین رفت و آمدها مدام شهر را می‌دیدم. به چشم من قزوین شهر دیدنی و قشنگی است. قزوین در دوره صفویه و درست پیش از انتقال پایتخت به اصفهان حدود نیم قرن پایتخت بوده و به همین دلیل معماری بازار و خانه‌های قدیمی‌اش خیلی شبیه محله‌های تاریخی اصفهان است.
البته جذابیت بزرگ قزوین، خوردنی‌هایش است. هم شیرینی‌ها و باقلواهایش به نظرم بهترین هستند، هم حلیمش استثناست و هیچ جای دیگر ایران حلیم به این خوشمزگی بهتان نمی‌دهند و هم غذاهایش (بخصوص قیمه‌نثار). از حمید مافی، از روزنامه‌نگاران و رفقای اهل قزوین، خواهش کردم راهنمایی برای سفر به قزوین بنویسد. فاصله قزوین تا تهران ١٣۵ کیلومتر است و با ماشین‌های الان حدود یک ساعت و ربع طول می‌کشد. کاملا عملی است که یک روز در تعطیلات عید راه بیفتید و بروید شهر را بگردید و شب برگردید.

دیدنی‌های قزوین
حمید مافی

احتمالا اگر شما هم هزینه سفر براتون سنگینِ و در عین حال تعطیلات نوروز را نمی‌خواهید در خونه بمونید، به هیچ کدام از شایعه‌ها در باره قزوین توجه نکنید و در کمتر از دو ساعت از تهران خودتون رو به این شهر برسونید و این پیشنهادها رو جدی بگیرید.
اول – قزوین به شهر آب‌انبارها شهرت داره. شما در این شهر می‌تونید آب‌انبار جامع – درست جلوی مسجد جامع – آب‌انبار سردار بزرگ و کوچک، آب‌انبار حاج کاظم، آب‌انبار حکیم، آب‌انبار زنانه بازار و آب‌انبار آقا را در مناطق قدیمی شهر – سپه، مولوی و راه‌آهن ببینید.
دوم- عمارت عالی‌قاپو، کاخ چهلستون، گراند سینما و گراند هتل – همه در مرکز شهر – را از دست ندهید. به روایتی نیروهای کودتای رضا خان شب را در گراند هتل خوابیده‌اند. کنار این‌ها مقبره چهار انبیا قرار دارد که به روایتی محل دفن چهار پیامبر است.
سوم- حسینیه امینی‌ها در مولوی و حمام قجر در عبید زاکان – بازسازی شده البته – را هم از دست ندهید. معماری حیسینه امینی‌ها قطعا شما را خواهد گرفت.
چهارم – بازار وزیر و سعدالسلطنه قزوین هم از آن جاهای دیدنی است. احتمالا در ایام نوروز هر شب آنجا برنامه‌ای هست. این‌ها هم در مرکز شهر هستند و نیازی به پیاده‌روی زیاد ندارند.
پنجم – کلیسای ارامنه رفیع و کانتور هم در محدوده مرکزی شهر قرار دارند به فاصله کوتاهی از هم در خیابان خیام و طالقانی. این دو مکان دیدنی را هم از دست ندهید. اگر یکشنبه به قزوین رسیدید، مراسم مذهبی در کلیسا هم برقرار است.
ششم – اگر اهل حمام‌های قدیمی و خزینه‌ای هم هستید، گرمابه شاه در چهارراه بازار و کنار مسجد شاه (مسجد النبی)، گرمابه حاج صفا، بلور و حاج میرحسین را از دست ندهید.
هفتم – تا عالی‌قاپو که رفتید، روبرویتان خانه فرهنگ امیرکبیر در واقع خانه سردار مفخم است، آنجا را هم ببینید. رفتید حمام قجر، چند کوچه آن طرف‌تر خانه آرازی‌ها را هم از دست ندهید. همینطور خانه شهیدی و البته گنبد دراز یا مقبره حمدالله مستوفی را هم حتما ببینید.
هشتم – قطعا داخل شهر قزوین جاهای دیدنی دیگری هم دارد که می‌توانید روی این نقشهپیدا کنید. خوبی گردشگری در قزوین این است که شما فاصله بخش زیادی از این اماکن را می‌توانید به صورت پیاده طی کنید و نیازی به ماشین‌سواری نیست.
نهم – به قزوین که رسیدید، باقلوا را فراموش نکنید. همینطور نان چایی، نان نازک، نخودی، نان برنجی و پسته‌ای از شیرینی‌های معروف قزوین است. اگر صبح به قزوین رسیدید حلیم سحر را از دست ندهید. اهل عدسی و لوبیا هم بودید چند قدم جلوتر – همان چهارراه نظام وفا – عدسی سینا شاهکاری است. برای نهار اگر دنبال یک رستوران سنتی خوب می‌چرخید، هزاردستان در انتهای خیام شمالی گزینه بسیار خوبی است. رستوران‌های اقبالی و نمونه هم اگر چه سنتی نیستند اما غذای خوبی دارند. اگر هم دنبال غذای سنتی اصل می‌چرخید، سر خیابان باغ دبیر، کرمانی را از دست ندهید. توصیه می‌شود که شیرین پلو و قیمه‌نثار قزوین را از دست ندهید.
دهم – اگر هم اهل طبیعت‌گردی هستید، الموت، کامان و زرشک، باراجین در شمال قزوین مناطق دیدنی زیادی دارند. قلعه، برج و رودخانه و طبیعت ناب. به سمت جنوب قزوین هم بروید در منطقه بوئین‌زهرا و تاکستان کلی آثار تاریخی وجود دارد برای دیدن. از بقعه پیر بگیر تا برج‌های خرقان و آب گرم.
جای ما را هم خالی کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com