اینترنت اسلامی، اینترنت حلال،  اینترنت دولتی ، اینترنت داخلی  و  اختلالات اینترنتی در ایران به نظر کاربران عادی است . سازمان گزارشگران بدون مرز نیز  همزمان با روز جهانی مبارزه با سانسور در فضای اینترنتی ایران را یکی از بدترین دولت های جاسوس در جهان معرفی کرد.

با این همه بیشتر کاربران ایرانی می گویند :« تا حالا با ضرب و زور آمده ایم جلو از این به بعد هم می آییم .»

 

 

اختلالات اینترنت در ایران که از هفته گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد. بسیاری از کاربران ایرانی به برخی وبسایت‌ها به‌ویژه یاهو، گوگل، فیس بوک دسترسی ندارند. دسترسی به نرم افزارهایی مانند “اسکایپ”، “وایبر” و “اوو” که برای برقراری تماس‌های صوتی تصویری استفاده می‌شود، نیز قطع شده است.

این نخستین بار نیست که چنین مشکلاتی گریبان‌گیر میلیون‌ها کاربر ایرانی می‌شود. قطعی و اختلال گسترده در اینترنت ایران به ویژه پس از انتخابات جنجال برانگیز سال۸۸ بار‌ها سابقه داشته است. کاربرانی که به زحمت و آزمودن راه‌های مختلف، خود را به شبکه‌های اجتماعی می‌رسانند خبر داده‌اند که وی‌پی‌ان و فیلتر شکن‌ها کار نمی‌کنند. چت جی‌میل، جی‌تاک، یاهو مسنجر و دیگر راه‌های برقراری ارتباط از طریق اینترنت هم عموما مسدود است. بسیاری از این کاربران نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری را یکی از دلایل این اختلالات می‌دانند. البته این تنها نظر کاربران نیست. بسیاری از کار‌شناسان مسائل ایران هم معتقدند ایران برای جلوگیری از تکرار حوادث سال ۸۸ دست به چنین اقداماتی زده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز هم روز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با سانسور در فضای مجازی، ایران را به همراه سه کشور میانمار، چین و کوبا “دشمنان اینترنت” و بد‌ترین دولت‌های “جاسوس” جهان معرفی کرد.

اختلالی گزارش نشده است!
“پیگیری‌ها نشان می‌دهد که مشکل دسترسی کاربران به سایت‌های اینترنتی به دلیل قطع استفاده از پورت‌های وی‌پی‌ان غیرمجاز باشد.” این‌ها را رمضانعلی سبحانی‌فرد، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس گفته وادامه داده است: “وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در این زمینه پاسخ‌گو بوده و اطلاع‌رسانی لازم را برای بیش از ۳۵ میلیون کاربر اینترنت ارائه دهد.” این در حالی است که علی حکیم جوادی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات اختلال در اینترنت ایران را انکار کرده و به خبرگزاری مهر گفته است: “هیچ گزارشی در این باره به ما ارائه نشده است.” به گفتهٔ او، امکان دسترسی کاربران به سایت‌هایی هم‌چون یاهو و گوگل نیز وجود دارد.
“وی‌پی‌ان” نرم افزاری است که در چند سال اخیر عصای دست کاربران ایرانی برای عبور از فیلترینگ بوده است. نرم افزاری که برای سیستم فیلترینگ وانمود می‌کند رایانه کاربر در مکانی خارج از کشور مستقر است. اما چند روزی است که این روزنه هم بسته شده است.
اواخر بهمن ماه بود که مرکز ملی فضای مجازی از آغاز ثبت نام برای “وی‌پی‌ان قانونی” خبر داده بود. این ثبت نام به صورت اینترنتی انجام می‌شد وکمی پس از آغاز زمان ثبت نام اعلام شد این پایگاه اینترنتی به دلیل حجم زیاد مراجعه از دسترس خارج شده است. مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، هم در این خصوص به خبرگزاری مهر گفته بود: “درفاز ابتدایی اجرای این طرح، این خدمات به اشخاص حقوقی اختصاص می‌گیرد و در فاز‌های بعدی این طرح، اشخاص حقیقی نیز مشمول استفاده از این طرح خواهند بود.”

کاربران چه می‌گویند؟
علی‌رضا یک کاربر اینترنت از تهران به جرس می‌گوید: “هفته پیش ساکس‌ها قطع شد، حالا هم وی‌پی‌ان‌ها، من با هزار و یک بدبختی با فری‌گیت کانکت می‌شوم. اما بدون فیلتر شکن هم وضع همین است. گوگل و جی‌میل و جی‌تاک باز نمی‌شوند. سایت‌های خبری با زحمت باز می‌شوند. من حتی نتوانستم نمراتم را در سایت دانشگاه ببینم.” او معتقداست پروژه اینترنت ملی و نزدیک شدن به انتخابات دلیل این اختلالات است: “تا بعد از انتخابات همین وضع است. یک روز بهتر یک روز بد‌تر. اگر هم ماجرایی شبیه به سال ۸۸ پیش بیاید، باید کلا قید اینترنت را بزنیم”
کیانا یک کاربر تهرانی دیگر هم به جرس می‌گوید: “جی تاکم کلا باز نمی‌شود. جی‌میلم هم تنها در حالت “استاندارد” باز می‌شود اما خیلی از دوستانم در همین حد هم نتوانستند وارد جی میل شوند. بعضی پورت‌های وی‌پی‌ان دیگر کاملا قطع شده‌اند. بخش زیادی از مشکلات من شامل دسترسی‌هایی است که از طریق وی‌پی‌ان داشته‌ام. مثلا پورتی که من از آن وارد فیس بوک می‌شوم تقریباهر ۱۰ دقیقه قطع می‌شود باید بروم یک سرور دیگر انتخاب کنم و دوباره برای کانکت شدن تلاش کنم چون دیگر با سرور قبلی وصل نمی‌شود. یعنی من هر۱۰ دقیقه بین کشورهای مختلف از ترکیه بگیر تا هلند در حال تغییر جا هستم! او اما خوش بین است و می‌گوید: “ما دیگر عادت کرده‌ایم بعد از چند روز خودشان دوباره مجبور می‌شوند باز کنند. اگر هم نکنند باز هم یک راهی پیدا می‌شود. تا حالا با ضرب و زور آمده‌ایم از حالا به بعد هم می‌آییم.”

کنترل هر روز بیشتر از روز قبل
حکومت جمهوری اسلامی ایران سال هاست که با تشدید کنترل کاربران اینترنتی، تبادل آزاد اطلاعات را مختل کرده است. “اینترنت ملی”، “اینترنت حلال” و از این دست پروژه‌ها نشان از عزم جدی دولت برای ایجاد شبکه‌ای کاملا تخت نظارت مقامات باشد دارد. نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری و هراس حکومت ایران از برقراری ارتباط مردم با خارج از کشور این دلایل را تقویت می‌کند. گزارشگران بدون مرز می‌گوید: “هدف اصلی اقدامات مهارکننده‌ بر روی اینترنت که در ماه‌های اخیر نیز تشدید شده است، خاموش کردن صدای معترضان است.” کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرزهم معتقد است: “مهار آنلاین برای روزنامه‌نگاران، شهروند روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و تمام مدافعان حقوق بشر، خطری افزایش یابنده است. رژیم‌هایی که در پی مهار اطلاع رسانی آزاد هستند، بیش از پیش ترجیح می‌دهند، مخفیانه عمل کنند… این اقدامات بر خلاف خواستشان که مسدودسازی و کنترل اطلاع رسانی آسان، اما مولد تبلیغات سو علیه آنهاست.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com