ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف یک قدم به سرانجام نزدیک‌تر شده است.  ۲۳ اکتبر پارلمان اتحادیه اروپا رأی به تصویب قانونی داد که بر اساس آن از سال ۲۰۲۱ استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف مانند ظروف پلاستیکی، گوش‌پاکن‌ها، نِی‌ها و اقلامی از این دست ممنوع خواهد شد.

نی‌های پلاستیکی – عکس: Alonso Aguilar

 
اتحادیه اروپا با تصویب این قانون در نظر دارد از بسترهای ایجاد آلودگی در محیط زیست، مخصوصا در دریاها و اقیانوس‌ها جلوگیری کند. زیرا به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا حدود ۷۰ درصد از زباله‌های دریاها از ضایعات این محصولات هستند. این مصوبه با رأی اکثریت ۵۷۱ موافق در مقابل تنها ۵۴ رأی مخالف، به تصویب رسید.
علاوه بر ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف، اتحادیه اروپا در نظر دارد هزینه‌های پاکسازی ضایعات مواد پلاستیکی را بر عهده تولیدکنندگان آنها بگذارد.
طبق گفته کمیسیون اتحادیه اروپا، زباله‌ها و پسماند‌های پلاستیکی در دریاها و اقیانوس‌ها هم برای حیوانات و هم برای انسان‌ها ضرر دارد. زیرا حیوانات دریایی و پرندگان ناخواسته آنها را می‌خورند و باعث مریض شدن آنان می‌شود و در نهایت همان پلاستیک مجددا به چرخه غذایی انسان باز می‌گردد.
پیشتر در اقدامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا متعهد شده بودند که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را کاهش دهند. بسیاری از فروشگاه‌ها فروش آنها را متوقف کردند و‌ بسیاری دیگر در ازای آن مبلغی از مشتریان دریافت می‌کنند تا مشوقی باشد برای استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی.
 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com