کسی که به هر قیمتی حتی با چشم‌پوشی از آرزوها و خواسته‌های خودش تلاش می‌کند تا دیگران را راضی نگه دارد علاوه بر اینکه به خود و دیگران آسیب می‌زند ممکن است یک فرد خودخواه هم باشد!
شاید با خود بگویید چگونه می‌تواند از خواسته‌های خود به خاطر دیگری صرف‌نظر کرد و همچنان خودخواه بود؟
پاسخ ساده است. گاهی چنین فردی در درجه اول این کار را به خاطر خودش می‌کند. او با پنهان کردن احساسی که در سینه دارد سعی می‌کند تا با ظاهرسازی مورد دوست داشتن واقع شود. تلاش می‌کند کسی را ناراحت نکند و می‌خواهد در چشم دیگران خوب به نظر برسد. نمی‌تواند با عکس‌العمل منفی دیگران یا نظر مخالف آن‌ها کنار بیاید درنتیجه با مخفی کردن آگاهانه احساسات واقعی خود از بیان حقایق دوری می‌کند.

افرادی که بخش اعظم زندگی خود را صرف راضی نگه‌داشتن دیگران می‌کنند اغلب دچار گره‌های درونی بازنشده‌ای هستند که از عدم احساس آزادی در اعمالشان به وجود می‌آید. آن‌ها فراموش می‌کنند که یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی که آزادی انتخاب در زندگی را از ایشان گرفته، خودشان هستند و با توجیهاتی از قبیل “مجبور شدم” یا “چاره‌ی دیگری نداشتم” رفتارهای خود را توجیه می‌کنند و مسئولیت خود را در رنج حاصله به فراموشی می‌سپارند.
آن‌ها فراموش می‌کنند که ارزش وجودی آن‌ها به نظر دیگران و اینکه دیگران آن‌ها را چگونه می‌بینند وابسته نیست و هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند برایشان تعیین و تکلیف کند که شایسته و لایق چه چیزی هستند.
آن‌ها فراموش می‌کنند که نسبت به عکس‌العمل، رفتار و احساسات دیگران مسئول نیستند و نظر دیگران در مورد آن‌ها حقیقت مطلق نیست.

یکی از بهترین راه‌های کنار گذاشتن این رفتار اشتباه، تمرکز و توجه بر روی خواسته‌ها و احساسات واقعی خود است. فرد باید بر روی افزایش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس خود کار کند تا نیازی به دریافت تائید دیگران برای شاد بودن و یا حس ارزشمند بودن نداشته باشد. او باید روش‌های بحث کردن سالم، استدلال کردن و گفتگو کردن برای بیان نظرات و خواسته‌های خود را یاد بگیرد تا به‌جای انجام بی‌چون‌وچرای آنچه دیگری می‌خواهد، بتواند خواسته‌ی خود را مطرح کند و به درخواست‌ها و حتی دخالت و تصمیم‌گیری دیگران برای زندگی‌اش قاطعانه نه بگوید.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com