امروز ۱۱ اکتبر در برخی کشورها روز جهانی آشکارسازی یا برون آیی است.
برون آیی تنها برای دیگران رخ نمی‌دهد. درواقع اولین برون آیی که فرد تجربه می‌کند برون آیی برای خودش است.
فرد با آشکارسازی برای خود درواقع می‌پذیرد که دارای گرایش جنسی و/یا هویت جنسیتی به خصوصی است که او را عضو جامعه LGBTQ+ می‌کند.
صحبت امروز ما درباره برون آیی برای خود است:
لحظه‌ای که فرد شروع به پرسش و شناخت درباره هویت جنسی و هویت جنسیتی خود کند لحظه‌ی شروع مسیر برون آیی او برای خودش است. همه‌ی افراد در یک سن و سال شروع به پرسش نمی‌کنند و دلیل آن‌هم مشخص است؛ شرایط زندگی آدم‌ها، سطح دسترسی آن‌ها به اطلاعات در مورد جنس و جنسیت و تربیت خانوادگی آن‌ها در مورد مسائل مرتبط به جنس و جنسیت بسیار متفاوت است.
فرد پرسشگر ممکن است دوران سختی را ازنظر روحی تجربه کند. در جامعه ایرانی اقلیت جنسی و جنسیتی بودن یک تابوی بزرگ محسوب می‌شود و علاوه بر ننگ اجتماعی، مجازات کیفری برای روابط همجنسخواهانه و مبدل پوشی را نیز باید در نظر گرفت علاوه بر این، گردش آزاد اطلاعات در ایران به‌طور گسترده نقض می‌شود و به همین جهت دسترسی به اطلاعات علمی و درست در رابطه با گرایش جنسی و هویت جنسیتی بسیار دشوار است.
افراد در این مرحله ممکن است تصور کنند که شاید فقط دچار سردرگمی شده‌اند و واقعاً بخشی از جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی نیستند. راه فهمیدن جواب درست بسیار ساده است به احساسات خود رجوع کنید با خود رک و صادق باشید در اینکه واقعاً به چه اشخاصی کشش عاطفی و جنسی دارید و/یا اینکه هویت جنسیتی خود را در درون چگونه می‌بینید؟ و/یا در شرایط آزاد چه نوع بیان جنسیتی خواهید داشت؟
وقتی شخص از مرحله‌ی پرسشگری و شک در واقعی بودن احساسات خود عبور می‌کند با یک مرحله بسیار مهم دیگر روبه‌رو می‌شود و آن پذیرش این است که گرایش جنسی یا هویت جنسیتی که دارد از او یک بیمار، فرد گناهکار و یا مجرم نمی‌سازد!
کسی که نتواند بپذیرد برای مثال احساسات همجنسخواهانه او معتبر هستند دچار همجنس‌گراستیزی درونی می‌شود که حتی می‌تواند خودش را به‌صورت همجنس‌گراستیزی آشکار با دیگر همجنس‌گرایان نشان بدهد.
این افراد به دنبال “درمان” اشتباه هستند و به‌جای درمان هراس و ترس خود از گرایش جنسی یا هویت جنسیتی‌شان در پی درمان گرایش جنسی و هویت جنسیتی خود می‌روند. مسئله‌ای که به‌راحتی به افراد سوءاستفاده گر اجازه می‌دهد تا به بهانه اینکه این‌ها خودشان می‌خواهند درمان شوند! توسط روش‌های نامعتبر علمی اقدام به نابود کردن سلامت روانی و سلامت جسمی مراجعه‌کننده شوند.
مسیر برون‌آیی برای خود، یک مسیر سرراست برای همه نیست اما در نهایت پذیرش خود همان‌گونه که واقعا هستیم می‌تواند تضمین کننده شادی درونی ما باشد.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com