۳۹سال پیش در چنین‌ روزی، خانواده‌های نویسندگان روزنامه آیندگان در نامه‌ای از علی قدوسی، دادستان وقت کل انقلاب، خواستند تا به وضعیت نامشخص این روزنامه‌نگاران پس از ۴۷ روز بازداشت، رسیدگی کند. در اردیبهشت ۱۳۵۸ روزنامه آیندگان که از روزنامه‌های مهم و پرتیراژ کشور بود، ترجمه مصاحبه‌ روح‌الله خمینی با روزنامه «لوموند» فرانسه را منتشر کرد؛ پس از آن خمینی این مصاحبه را تحریف شده دانست و اعلام کرد که هرگز روزنامه آیندگان را نمی‌خواند و مطالب آن مورد تایید او نیست. در ۱۷ مرداد ۱۳۵۸ این روزنامه توقیف و نویسندگان آن بازداشت شدند.

پس از انقلاب اسلامی، روزنامه‌نگاران بسیاری بازداشت و با اتهاماتی از قبیل، اجتماع و تبانی و فعالیت علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شده‌اند. احکامی که علاوه بر زندان در مورد روزنامه‌نگاران به اجرا درمی‌آید، ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی و رسانه‌ای است. بر اساس گزارش‌ سازمان‌های حقوق بشری، جمهوری اسلامی ایران همچنان یکی ازپنج زندان بزرگ برای روزنامه‌نگاران در جهان است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com