ازدواج همجنسگرایان در رومانی، پس از رای موافق قریب به اتفاق نمایندگان مجلس سنا برای برگزاری رفراندومی که می تواند قانون اساسی کشورهای اروپای شرقی را تغییر دهد، منتفی شود.

رفراندوم پیشنهادی قرار است از رومانیایی ها در مورد اینکه آیا آنها از تغییر تعریف اتحاد در قانون اساسی حمایت می کنند یا خیر، سوال کند. در حال حاضر قانون اساسی اتحاد را به عنوان بین پیوندی بین همسران، با جنسیت خنثی تعریف می کند.

اما یک بیانیه که توسط سه میلیون نفر امضا شده، اتحاد را به عنوان پیوند بین “یک مرد و یک زن” تعریف می کند. اگر قانون اساسی تغییر کند، میتواند به معنی محال بودن قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان باشد.

پس از رای موافق خانه پایین برای برگزاری رفراندوم در پایان سال گذشته، در روز سه شنبه ای هفته، مجلس سنای رومانی نیز با ۱۰۷ رای موافق در مقابل ۱۳ رای مخالف، به برگزاری رفراندوم رای داد. گروه های مدنی ائتلاف خانواده، این درخواست را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و توانست آنرا به امضاء سه میلیون نفر از شهروندان رومانی رساند.

دولت رومانی اکنون باید تاریخ رفراندوم تعیین کند. آنها تاریخ هفتم اکتبر را برای این مساله در نظر دارند.

موضع غیر اخلاقی:
بسیاری از گروه های دگرباشان جنسی با غیر اخلاقی خواندن این همه پرسی، در حال تلاش برای مقابله با رفراندوم پیشنهادی هستند.

ولاد ویسکی، مدیر گروه اجتماعی دگرباشان جنسی موسوم به MozaiQ، سیاستمداران را به دلیل تسلیم شدن در برابر گروه های محافظه کار برای به حاشیه راندن جامعه دگرباشان جنسی در رومانی به “بزدلی” متهم کرد.

او گفت: “ما به پیروان مان توصیه می کنیم که در این همه پرسی شرکت نکنند چرا که حقوق بشر، موضوعی برای همه پرسی نیست.”

ویسکی در مورد اینکه تغییر در قانون اساسی، دموکراسی در رومانی را به شدت تضعیف خواهد کرد، هشدار داد. او گفت: “این مسئله حقوق همه شهروندان را زیر سوال خواهد برد. در عین حال ما اجازه نمیدهیم که سیاستمداران ما را تحقیر کنند و تا پایان سال مبارزه خواهیم کرد. ما از همه در اروپا می خواهیم که همبستگی شان را با جامعه همجنسگرایان در رومانی ابراز کرده و پیام ما را گسترش دهد.”

آدریان کامان و کلای هامیلتون:
رأی مجلس سنای رومانی کمتر از دو ماه پس از اینکه دادگاه قانون اساسی این کشور (RCC) تصمیم به به رسمیت شناختن زوج های همجنسگرایان گرفت، صادر شده است.

زوج همجنسگرای متاهل، آدریان کامان و کلای هامیلتون در سال ۲۰۱۰ در بلژیک ازدواج کردند. آنها به دلیل اینکه رومانی، ازدواج همجنسگرایان را به رسمیت نمی شناسند، نتوانستند به محل تولد کامان در روماتی نقل مکان کنند.

این زوج پرونده خود را به دادگاه اروپایی (ECJ) ارائه دادند. این دادگاه در ماه ژوئن حکم داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی توانند مانع آزادی حرکت ساکنان اتحادیه اروپا از طریق منع اجازه اقامت به شریک عشقی همجنسگرای اهل غیر اتحادیه اروپا شوند. دادگاه قانون اساسی اما در حکم خود، روشن ساخت که تصمیمش فقط شامل زوج های همجنسگرایی که ازدواج کرده اند، میشود.

رئیس RCC، والر دورنیهو گفت: “ما این حکم را با توجه به تصمیم دادگستری اتحادیه اروپا صادر کرده ایم.”

ما همه جا هستیم؛ آزاد و برابر:

‌‎فیس بوک ما:
‌‌‌‌‏https://m.facebook.com/DharmaMartia
وب سایت ما:‏
‌‌‏http://dharmamartia.org
‌‎صفحه خبر وب سایت :
‏http://news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‌‎
کانال تلگرام ما:
‌‌‏https://telegram.me/DharmaMartia
‌‎همکاران ما:
‌‌‏رسانه همیاری: ‌‌‏
‏http://media.hamyaari.ca
‌‌‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
‏www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgende

منبع:
https://www.gaystarnews.com/article/romania-has-just-moved-one-step-closer-to-making-same-sex-marriage-illegal/#gs.Wofw0Js

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com