بنظرمی رسد که مشام تیز اصلاح طلبان حکومتی در میان دود حاصل از آتش وخون ! بوی مستاصل شدن حکومت، وخامت اوضاع رادیده هم وحشت کرده وهم بوی کباب را حس نموده است.اوضاعی که شاید بتواند ازاین نمد خونین کلاهی برای خود بدوزد.
این بار با همان کاسبکاری خاص اصلاح طلبان دربده بستان های سیاسی! آقای”سعید حجاریان” در لباس هم مشفق ؛هم آدم منطقی ،هم نظریه پردازوهم کار بلد وارد میدان گردیده ، با سایت  خبری انصاف نیوز که آن هم دکانی است سر نبش که یک سویش به راهروهای حکومتی وسوی دیگرش ازطریق آقای “علی اصغر شفیعیان” به ویلاهای اصلاح طلبان بازمی شودبه تحلیل اوضاع ،دادن رهنمود واینکه هنوز فرصت برای جمع کردن این جنبش از خیابان ها وجود دارد پرداخته. اینکه اصلاح طلبان قادر به این کار می باشند.پیامی دوگانه را هم بگوش حکومتیان و هم معترضان خیابان رسانده است.
جان کلام آقای حجاریان این است که دولت نتوانست خوب عمل کند.( البته تلویحا خیلی کم رنگ پای حکومت را هم بمیان میکشد.)لذا جنبشی که شروع آن نخست براساس خواست تعدادی جوان که خواهان زندگی بسیک غربی بودند. جوانانی که زندگیشان از ساعت نه ببعد شب شروع میشود وماهیتا با تظاهرات آبان که ریشه درنان شب داشت متفاوت است و می شد با در پیش گرفتن یک برخورد منطقی مانع از فرا روئی آن به جنبش سیاسی فعلی گشت. وارد میدان می شودواز همه چیز سخن می گوید جز بر خورد آشکار با رهبری که چنین قتل عام وحشیانه را بر پیکر کودکان ونو جوانان تحمیل کرده است. آو مرز ها را خوب می شناسد و از واقعیت ماجرا بخوبی واقف است. اما هدف پایبندی به حقیقت نیست هدف گرفتن ماهی از آبی است که گل آلوده شده..آقای حجاریان با بیان این که” اصلاح‌طلبان در زمینه فهم جوانان تجارب موفقی دارند و هنوز هم جای امید هست. به‌ شرط آن‌که در مسیر و گفتمان و شیوه بیان تجدیدنظر اساسی صورت بگیرد. ما باید به فکر روزی باشیم که جنبش‌هایی مانند جنبش “مهسا” و “اعتراضات آبان” با اعتصاب همزمان شود. آن وقت باید از چین نیروی نظامی وارد کنند! نیرویی که حقیقتاً لطمه بزرگی به جوانان میزند.”  حجاریان مصاحبه با انصاف نیوز سیزده آبان هزار چهار صد یک.
 او نسبت به شیوه بر خورد حکومت ایراد می گیرد وزیرکانه یاد آوری می کند :”در این‌که همه قشرهای جامعه مطالبه‌گر هستند، تردیدی نیست. بازنشسته، معلم، کارگر، مطالبه‌گران آب، سبک زندگی، حضور آزادانه در استادیوم و… . همه این مطالبه‌ها انباشته می‌شوند اما لزوماً با یکدیگر تجمیع نمی‌شوند و چنانکه می‌بینیم در زمان‌های خاص خود بروز می‌کنند. اصطلاحاً دچار «همزمانی» نیستند چون منشاء آن‌ها تفاوت دارد و بعضاً تاریخی، اقلیمی، خارجی و داخلی هستند جامعه مترصد آن است در هر مقطعی سخن اعتراضی‌اش را با صدای بلند فریاد بزند.” همان جا
هدف ازاین بیان زیرکانه ترسی است که در دل حاکمیت می افکند !که اگر دامنه این اعتراضات گسترده شود. چنین اتفاقی صورت گیرد وخواسته های این معترضین مقطعی با اعتصابات یک جا شده .نیروی تو قادر به کنترل آن نیست. باید که از چین وارد کنی !(اشاره تلویحی به افتادن شکاف در نیروی سرکوب ودست بدامن شدن “بشار اسدیِ” زمانی که متحد اصلی روسیه سخت در گیر است و چاره ای جز چین نمی ماند.مزاح معنی دار با حکومت واصول گرایان چهار چنگولی مانده در مبارزه با جوانان .
 چوب دوسر مهمیز که یکی به حکومت می زند وخبرداری میدهد! که هنوز این اتحاد صورت نگرفته جای پیشگیری هست. پیشگیرنده هم کسی نیست جز اصلاح طلبان که در “زمینه فهم جوانان تجارب موفقی دارند.” مهمیزدیگربه جوانان که بترسید از سوریه ای شدن واین که ما راه صحبت با شمار را بلدیم وخواسته های شما راکه مطالبه “سبک زندگی”است درک می کنیم! برعکس حکومت که زبانی جز زور نمی شناسد. ما داوران خوب و منصفی هستیم .
در عین زمان به حکومتیان گرفتار!توانائی اصلاح طلبان را در رتق وفتق اوضاع به رخ می کشدو رندانه طعنه می زند که شما حتی توانائی حقیقت سازی هم ندارید!”….. روایتی که از آتش‌سوزی زندان اوین ارائه شد. به این‌ها علت جان باختن برخی دیگر را هم اضافه کنید. یعنی حتی در حقیقت‌سازی هم بی‌کفایتی وجود دارد! مگر می‌شود همه قرص بخورند و بمیرند؟ مگر می‌شود همه بچه طلاق باشند؟ مگر می‌شود همه از بلندی سقوط کنند؟مشکل ما این است که اطلاعات زیاد است اما قدرت پردازش کم است”همان جا
 یاد آوری می کند،” ماجرای کشته شدن مهسا امینی، کشته‌ شدن مردم زاهدان و… بحثی است که از جمیع جهات به دولت مربوط است؛ یعنی دولت هم مقصر و هم قاصر و هم مسئول است رویه معطوف به حل مسئله نیست. یعنی تفاوتی با نطق‌ها و گعده‌ها ندارد. اگر نگاهی به آمارها و روندها بیندازیم، می‌بینیم که از الان تصویر اقتصاد کشور در آستانه نوروز مشخص است، وضعیت بین‌المللی ایران هم مشخص است، کیفیت دولت و مجلس هم اظهر من الشمس است. همه این‌ها به ما می‌گوید اعتراضات می‌آیند و می‌روند؛ یکی قوی‌تر، یکی خفیف‌تر؛ به شکل سینونسی منتهی با فرکانس بیشتر. اگر حاکمیت پله‌پله مشکلات را حل کند آن‌گاه می‌تواند اعتراضات را هضم کند و اگر نتواند تغییر و بهبودی متصور نیست ” همان جا
 همین جاست که نیروی عافیت طلب به انتظار نشسته اصلاح طلبان که تجربه موفق کار با جوانان دارد.خواهان از بین رفتن نظام جمهوری اسلامی هم نیست وهنوز تغیر رفتار رهبر را انتظار می کشد. ضمن نشان دادن بی عرضگی دولت می گوید:”وظیفه ما این است بیشتر گفت‌و‌گو کنیم و بیشتر بشنویم. سپس اطلاعات را تحلیل کنیم و بعد سراغ تئوری و تجویز بریم. تجویزی که منتهی به گشودگی و همکاری بین نسلی باشد و از مرزکشی بیهوده جلوگیری کند.” همان جا
 این تئوری پرداز ونسخه تجویز کن هم کسی نیست جز تئوری پردازان اصلاح طلب مثل خود ایشان که “در زمینه فهم جوانان تجارب موفقی دارند و هنوز هم جای امید هست.” که از سایه درآمده دولت بی عرضه رئیسی را کنار بگذارند .غائله را ختم بخیر کنند.
“تغاری بشکند ماستی بریزد  جهان گردد بکام کاسه لیسان.”
 کاسه لیسانی فهم کننده! جوانان که نافشان به ناف حکومت بسته است ! برعکس تسلیت های پی در پی که به خانواده کشته شد گان شاه چراغ دادند!
تاکنون هیچکدام نه تسلیتی به خانواده های دغدارجنبش اعتراضی گفته اند ونه قدم رنجه ای فرموده اند!
 “تجربه موفقی با جوانان دارند!”     

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)