ترس از تصمیم‌گیری یا Decidophobia در مورد اشخاصی به کار می‌رود که شهامت یا ارادۀ کافی برای انتخاب یک گزینه از میان گزینههای موجود را ندارند یا به زبان ساده، نمی‌توانند تصمیم بگیرند. اولین بار فیلسوفی به نام والتر کافمن در کتاب “بدون گناه و عدالت” در مورد این ترس صحبت کرده است.
کافمن توضیح می‌دهد که اشخاص دارای ترس از تصمیم‌گیری معمولاً مسئولیت “انتخاب کردن” را بر عهده اطرافیان خود می‌گذارند و اجازه می‌دهند اشخاصی مانند والدین، شریک زندگی و حتی دانشگاه، احزاب سیاسی و یا روسای مذهبی که به آن تعلق دارند به‌جای آن‌ها برایشان تصمیم بگیرند. وقتی‌که شخص دارای اختلال ترس از تصمیمگیری، قدرت خود برای انتخاب حقیقت را به دیگری واگذار می‌کند، هر آنچه که آن دیگری به‌عنوان حقیقت انتخاب کند را بدون چون‌وچرا می‌پذیرد.

🔺 علائم ترس از تصمیم‌گیری:
شخص برای اینکه مجبور به تصمیم‌گیری نشود از موقعیت‌های احتمالی که می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری شوند دوری می‌کند. این می‌تواند حتی به این معنا باشد که او به کارهای موردعلاقه خود نمی‌پردازد یا از این می‌ترسد که در موقعیت تصمیم‌گیری دشواری قرار بگیرد.
شخص برای تصمیم‌گیری به دیگران تکیه می‌کند و در عمل وابسته‌ی نظر دیگران است.
اشخاص مبتلا به اختلال ترس از تصمیم‌گیری، بیشتر احتمال دارد تا تصمیمات مهم زندگی خود را در دست ورق تاروت و انواع فال و پیشگویی قرار دهند.
هنگامی‌که شخص مجبور به تصمیم‌گیری می‌شود این مسئله او را دچار اضطرابی شدید می‌کند.

باوجوداینکه ترس از تصمیم‌گیری خطر جانی ندارد اما می‌تواند سلامت زندگی و روابط گوناگون شخص و کنترلی که او باید بر زندگی خود داشته باشد را به خطر بیندازد؛ به همین دلیل مهم است که شخص با مراجعه به مشاور و روان‌شناس اقدام به برطرف کردن این ترس نماید.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com