توماج صالحی متولد آذرماه ۱۳۶۹ در چهار محال بختیاری و دارای مدرک لیسانس در رشته مکانیک جامدات, خواننده رپ اعتراضی در ایران است که کارهای هنری اش در جامعه و بخصوص در میان نوجوانان و جوانان محبوبیت روزافزونی یافته است.

توماج کارهای برجسته ای همچون «ترکمانچای», «سوراخ موش», «نرمال» و «بازمانده» را در ژانر رپ اعتراضی تولید و منتشر کرده و مورد استقبال بسیار قرار گرفته است و تا کنون چندین بار به خاطر کارهای هنری اش توسط دستگاه های سرکوبگر امنیتی و پلیسی جمهوری اسلامی دستگیر و زندانی شده است.

توماج صالحی اخیرا زندگی مخفی داشته و پیام هایی را درجریان اعتراضات سراسری در حمایت از قیام مردم منتشر کرده است, نوشته ای از او در فضای مجازی دست به دست می شود که خطاب به نیروهای سرکوبگر رژیم گفته است که اگر معترضان بازداشت شده را آزاد کنند, او خودش را روز بعد به نیروهای امنیتی تسلیم خواهد کرد.

«تسنیم» خبرگزاری سپاه پاسداران در گزارش خود توماج صالحی را خواننده ی زیرزمینی و «جزو تبلیغ ‌کنندگان وسیع خشونت در ناآرامی ‌های اخیر» توصیف کرده و مدعی شده است که او «در حال فرار از کشور دستگیر شد».

این رسانه حکومتی گفته است: «توماج حادثه تروریستی شاه چراغ شیراز را که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است را متوجه نظام کرده بود».

کاربران شبکه های اجتماعی در واکنش به خبر دستگیری توماج نوشتند که مبارزه با جمهوری اسلامی را با قدرت هر چه بیشتر ادامه خواهند داد و خیابان ها را ترک نمی کنند, آن ها تاکید کردند که داستان خروج توماج از ایران دروغ ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی است.

توماج همزمان با شروع اعتراضات سراسری اخیر به فعالیت های خود در همسویی با معترضان شدت بخشید و مدتی هم به زندگی مخفی روی آورد و در یک ویدئو اعلام کرد که مربی باشگاهش را نیز بخاطر او تحت فشار قرار دادند. رژیم مدعی شده بود که صالحی از ایران خارج شده است, اما توماج با انتشار ویدئوهایی که نشان می دهد او در خیابان های ایران دارد قدم می زند و همچنین با حضورش در اعتراضات به شایعات دروغ رژیم پاسخ گفته است.

این خواننده رپ اعتراضی که پیشتر نیز بازداشت شده بود به دلیل هنر و مواضع سیاسی اش از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

این خواننده رپ یک روز پیش از بازداشت قبلی خود در حساب کاربری خود در توییتر نوشته بود: «بدونید من از مرگ و حبس و شکنجه نمی ‌ترسم, ترس من از اینه که تن ‌فروشی از فقر ببینم و خفه شم, مردم رو تا کمر تو سطل آشغالا ببینم و خفه شم, ببینم کارگر رو می ‌زنی خفه شم, معترض رو می ‌کشی بعد داغدارش رو, حق ‌خواه‌اش رو شکنجه می‌کنی و خفه شم, بین ما و شما دریای خونه».

شایان ذکر است فعالان شبکه های اجتماعی در همبستگی با توماج صالحی نسبت به بازداشت این خواننده محبوب و مردمی واکنش نشان داده و با راه اندازی هشتگ  » خواهان آزادی او شدند. #freetoomaj«

توماج صالحی در اشعار آهنگ های خود به موضوعاتی همچون اعتصابات کارگری, فساد دولتی, اعدام, زندان, قرارداد بحث برانگیز ۲۵ ساله با چین و بی اعتنایی هنرمندان به وضعیت جامعه, پرداخته است.

توماج با هنری که ارائه کرده است به نماد قشر آسیب دیده در حاکمیت جهل و جنایت جمهوری اسلامی بدل شد. این هنرمند با پذیرش ریسک و خطر بسیار توانست با دور زدن فیلترینگ و استفاده از فضای مجازی محدودیت های ارتجاعی را به هیچ بگیرد و هنرمندانه سرکوب و خفقان حاکم را به چالش بکشد و مخاطبان خود را داشته باشد.

توماج صالحی نماد هنرمند مردمی و متعهد می باشد, هنرمندی از مردم و بر علیه حاکمیت سرکوبگر و جنایتکار, توماج قطعا الگوی بسیار خوبی برای جامعه ما و هنرمندان ایرانی می تواند باشد. ما در واقع قبل از این نه تنها هنرمندانی از طراز توماج نداشتیم, بلکه مشخصه بارز هنرمندان و سلیبرتی های ایرانی مجیز گویی حاکمیت های سرکوبگر بوده است, بنابراین به حق باید گفت که توماج یکی از نمادهای انقلاب کنونی و یکی از ارزش های جدید جامعه ما می باشد, برای نجات جان توماج همه یکپارچه آزادی او را فریاد بزنیم.

حضور ابنوه مردم و بخصوص خانواده زندانیان سیاسی در مقابل زندان ها و شکنجه گاه های رژیم برای حفاظت از جان زندانیان امری ضروری و حیاتی است و می تواند به آزادی توماج و دیگر زندانیان سیاسی منجر گردد.

کاوه آل حمودی

Kaveh179@gmail.com

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)