زمانی بود که اسلام همجنسگرایی را یکی از عادی ترین چیزها در جهان میدانست.

امپراتوری عثمانی، یکی از قطب های قدرت در دنیای مسلمان، قرنها همجنسگرایی را به عنوان تابو تلقی نمیکرد. آنها رسما در سال ۱۸۵۸ همجنسگرایی را جرم زدایی کردند.

اما با شروع استعمار مسیحیان غربی، آنها اسلام را به همجنسگرا هراسی آلوده شد.

حقیقت این است که امروز بسیاری از مسلمانان معتقدند که پیامبر محمد از اقلیت های جنسی و جنسیتی حمایت کرده و حفاظت کرده است.

اما با مروری تاریخ اسلام، ریشه دار بودن همجنسگرایی در اسلام را میتوان به سادگی مشاهده کرد.

۱ فرهنگ مسلمان باستان، همجنسگرایی را از یونان باستان یادگرفت.
امپراتوری اسلامی (عثمانی، صفوی / قاجار، مغولان)، در فرهنگ اشتراک داشتند. فرهنگی که شباهت زیادی به فرهنگ یونان ها باستان داشت.

فرهنگ آریایی مسلمان، هند مدرن و جهان عرب تحت سلطه در آورد. در این فرهنگ رابطه جنسی مردان مسن با مردان جوان متداول بود. این مردان جوان آمراد نامیده میشدند.

این مردان جوان وقتی ریش (یا “خات”) در می آوردند، به دنبال امیال جنسی شان به مرد جوان میرفتند. به طور کلی، هنگامی که یک مرد بالغ مسئولیت باروری و تداوم نسلش را به عنوان یک مرد انجام میداد، می توانست با مردان جوان، روسپی ها و دیگر زنان هر کاری که میخواهد انجام دید.

جامعه،کاملا و حداقل در محافل نخبه گان، این مساله را قبول کرده بود. افسانه نجم آبادی، مورخ ایرانی، در مورد اینکه چگونه مترجمان رسمی صفوی، زندگی جنسی شاهان مختلف و طبقه حاکمه را بدون قضاوت توصیف کرده اند، نوشته است.

برخی از قضاوت ها در مورد “مخنث ها” (افراد تراجنسی) وجود داشت. مخنث ها ها مردانی بودند (بعضی از محققان آنها را تراجنسی یا جنسیت سوم هستند میدانند) که با تراشیدن ریش های خود به عنوان بزرگسالان آرزویشان برای مورد تمایل قرار گرفتن توسط مردان ابراز میکردند. اما حتی آنها، در جامعه جایگاه داشتند. آنها اغلب به عنوان خادم برای پیامبران استفاده میشدند.

لودویک-محمد زهد، امام مسلمان که در مارسی فرانسه زندگی می کند، گفت: “همجنسگرایی در آن زمان، دقیقا همانطور که ما امروز همجنسگرایی را تعریف کردیم، تعریف میشد و از مرد/پدرسالاری ریشه میگرفت.”

او گفت: “فرهنگ مردسالار میگفت، من مرد هستم، من رئیس خانواده هستم، من پول در می آورم، بنابراین می توانم به هرکسی را از جمله پسران، بردگان دیگر و زنان، تجاوز کنم. ما نباید در ذهنمان از فرهنگ عهد عتیق ایده آل سازی کنیم.”

۲ بهشت ​​شامل مردان و زنان باکره است:
در هیچ جای قرآن گفته نشده که “باکره های” بهشت ​​تنها زن هستند.

‘hur’، یا ‘houris’، زن هستند. آنها یک همتای مردانه، “گیلمن” دارند، که به مردان جوان جاویدانی که منتظر و برای خدمت به مردم در بهشت ​​می روند، اطلاق میشود.

در قرآن آمده است: “جوانان جاویدان باید آنها را احاطه کرده و منتظر آنها باشند. وقتی آنها را می بینید، فکر می کنید آنها مروارید پراکنده اند.”

زاهد می گوید باید به فرهنگ مسلمان به عنوان فرهنگ مشابه یونانی نگاه کنید.

او میگوید: “آماراد ها با رضایت کامل تن به برقراری رابطه جنسی نمیدادند، بلکه به دلیل روابط قدرت و فشار این کار را میکردند. با این حال، این نوع رابطه جنسی، آنطور که ممکن است در ابتدا به نظر برسد، همجنسخواهانه نیست. تنوع های جنسی بسیار زیادی وجود دارد. “

۳ سادومی و گمراه بهانه خوبی برای همجنسگراهراسی در اسلام نیست:
همانند انجیل، قرآن، داستان قوم ساکن سدوم و چگونگی مجازات خداوند را مطرح میکند.

دو فرشته به شهر سدوم می رسند، و با لوط، که اصرار داشت آنها شب را در خانه اش بمانند، ملاقات می کنند. سپس مردان دیگر درباره غریبه ها با خبر میشوند و بر تجاوز به آنها اصرار میکنند.

در حالی که بسیاری از این داستان ممکن است به عنوان بهانه برای نفرت از افراد همجنسگرایان استفاده کنند، این روایت بهانه خوبی برای این کار نیست. خدا در این داستان، تجاوز جنسی، خشونت و عدم مهمان نوازی را  مجازات کرده است.

مورخان اغلب به ادعاهای ادبی به عنوان شواهدی از تاریخ تکیه می کنند. و بسیاری از اشعار موجود در فرهنگ مسلمانان قدیم، عشق دوجانبه بین دو مرد را جشن می گیرند. گزارش های واقعی وجود دارد که از غیر قانونی بودن تجاوز به مردان جوان حکایت میکند.

نجم آبادی می نویسد: تجاوز به عنف یک مرد جوان، می توانست موجب مجازات شلاق زدن به پاهای مجرمان یا بردین گوش آنها را در پی داشته باشد. اسناد و مدارک بر اعمال این مجازات ها توسط مقامات در قاجار ایران دلالت دارند.

۴ استفاده از رابطه جنسی بین زنان به عنوان “درمان”:
به دلیل سختار پدرسالارانه جامعه، اطلاعات کمی در مورد زندگی زنان همجنسگرا در فرهنگ مسلمان باستان موجود است.

اما کلمه سیحاق، به معنی ‘مالیدن’ برای رابطه جنسی بین زنان استفاده میشده است..

رابطه جنسی بین دو زن در قرن شانزدهم در امپراتوری عثمانی، احتمالا به این دلیل که اهمیت بسیار کمی داشت، جرم زدایی شد.

پزشکان بر این باور بودند که رابطه جنسی بین زنان از خارش خفیف در عضو جنسی زنانه که تنها می تواند توسط مایع جنسی  زن دیگر آرام شود، ریشه میگیرد. این استدلال بر گرفته از طب یونانی است.

مدت طولانی پس از آن، دانشمند ایتالیایی قرن شانزدهم، پراسپر آلپینی ادعا کرد که آب و هوای گرم موجب “میل جنسی  وگرمای بیش از حد” در زنان است. این مساله موجب عدم تعادل در هورمون ها که موجب بیماری هایی، مانند “همجنسگرایی” میشود. او حمام را به عنوان درمان این بیماری پیشنهاد میکرد. با این حال، به دلیل اینکه زنان در حمام های خصوصی با زنان دیگر رابطه جنسی داشتند، بسیاری از شوهران سعی کردند زنان را از رفتن به حمام دور نگه دارند.

۵ ازدواج زنان همجنسگرا و زوج های افسانه ای:
الزرقاء الیاماما (“زن آبی چشم یاماما”) در فرهنگ عامیانه عربستان عاشق شاهزاده خانم مسیحی شد. گفته میشود که هنگامی که الزرقاء، که توانایی دیدن وقایع در آینده را داشت، مصلوب شد،  شاهزاده خانم موهایش را بریده و تا مرگ الزرقاء، عزاداری کرد.

بسیاری از کتابها، به ویژه در قرن دهم، از جمله عشق وابسته بشاعره یونانی ‘ سافو’ در کتاب سلما و سواد؛ کتاب ساباب و سرور (عدالت و شادی)؛ کتاب الدهما و نیسما (از تاریکی و هدیه خدا)، زوجهای لزبین را جشن گرفته اند.

زاهد میگوید:”در قصرها، شواهدی وجود دارد که صدها نفر از زنان به نوعی عقد کردند. دو زن برای حفظ و مراقبت از یکدیگر یک قرارداد را امضا کردند. این قرارداها تقریبا مثل تعامل مدنی یا ازدواج بوده است. خارج از این کاخ ها، نیز این مساله بسیار شایع بوده است. بسیاری از شعرهای وابسته بشاعره یونانی ‘ سافو’ عشق همجنسخواهانه را به تصویر میکشند.

همانطور که اروپایی ها این کشورها را استعمار کردند، تصورات از عشق لزبین تغییر کرد.

سامار حبیب که متون عربی اسلامی را مطالعه کرده است می گوید حماسه عرب هزار و یک شب این مساله را ثابت می کند. او ادعا می کند که برخی از داستان های هزار و یک شب، زنان غیر مسلمانی را که زنان دیگر را به عنوان شریک جنسی ترجیح می دهند، را نشان می دهد. اما “قهرمان” داستان این زنان را به گرویدن به دین اسلام و دگرجنسخواهی مجبور میکند.

۶ حفاظت از تراجنسی ها توسط حضرت محمد:
زاهد گفت: “محمد به تراجنسی ها پناه داد و از آنها حفاظت کرد. رهبر جهان عرب و مسلمان از مردم تراجنسی و دگرباشان در خانه اش استقبال کرد. اگر به سنت هایی نگاه می کنید که بعضی از آنها برای توجیه کشتار همجنسگرایان استفاده می شوند، شواهدی بسیار بیشتر – شواهد روشن – وجود دارد که محمد بسیار فراگیر بود. او از کسانی که از تراجنسی ها و دگرباشان جنسی در برابر کسانی که میخواستند آنها را بکشند، حافظت کرد.”

۷ چگونه مردسالاری اسلام را تغییر داد:
اروپایی ها با استعمار کامل، مثل هند و مصر، یا استعمار اقتصادی و اجتماعی، مانند امپراتوری عثمانی، به دنیای مسلمانان راه یافتند.

آنها شیوه های فرهنگی و نگرش خود را بر مسلمانان تحمیل کردند: بنیادگرایی اسلامی مدرن به وجود آمد.

اگرچه امپراتوری عثمانی در ابتدا با فرهنگ اروپایی مخالفت کرد، در نتیجه همجنسگرایی در سال ۱۸۵۸ مجاز بود، در مدتی کوتاه ملی گرایی برنده شد. دو سال بعد، در سال ۱۸۷۰، قانون مجازات هند همجنسگرایی را جرم دانست. دگرباشان جنسی هند هنوز با این قانون مبارزه کرده و امروزه با پیامدهای آن زندگی می کنند.

اما عواقب مستعمره شدن چیست؟ و چرا همجنسگراستیزی در این دوران شدت گرفت؟

زاهد گفت: “با ورود غرب و استعمار، آنها فکر می کردند که ما تنبل و منفعل و ضعیف هستیم. به عنوان مردان عرب، ما باید قوی تر و باهوش تر و مردانه باشیم. تاریخ آلمان مدرن هم این مساله را نشان می دهد که چگونه ملی گرایی در آلمان پس از [شکست در] جنگ جهانی اول افزایش یافت. این مساله نوعی قبیله گرایی است و بس. این یعنی کشتن هر کسی که علیه قبیله من است. من قصد دارم ضعیف را بکشم. من هر کسی را که این کلیشه ها ی ملی گرایانه افراطی را برآورده نمی کند، میکشم.”

با توجه به اینکه در جامعه مسلمان غالب، پدرسالاری ریشه داشت، سرکوب زنان و زندانی کردن دگرباشان جنسی و مجرم خواندن آنها برای مردسالاری “مدرن” آسان بود.

زاهد افزود: “در اوایل قرن بیستم، اعراب از تاریخ باستان خود شرم زده بودند. آنها سعی داشتند آن را تصفیه کنند، آن را سانسور کنند تا آن را مردانه تر کنند. هیچ چیز در مورد زنانگی، همجنسگرایی یا هر چیز دیگری از این دست نباید وجود داشته باشد. این چنین ما به جایی که اکنون هستیم رسیدیم.”

۸ موضع حضرت محمد در مورد حقوق دگرباشان جنسی:
محمد از اقلیت های جنسی و جنسیتی و افراد به حاشیه رانده شده در جامعه حمایت می کرد.

و اگر مسلمانان میخواهند که از فرهنگ اسلامی و زندگی پیامبر پیروی کنند، باید بدانند که در اسلام هیچ دلیلی برای معاندت و مخالفت با دگرباشان جنسی وجود ندارد.

زاهد، به عنوان یک امام مسلمان، این نگرش را ویژگی یک مسلمان واقعی میداند.

اکنون اگر خود را مسلمان میدانیم، چه باید بکنیم؟ دفاع از حقوق بشر، تنوع و احترام به هویت. ما باید به سنت، که فعالانه از اقلیت های جنسی و جنسیتی و حقوق بشر حمایت میکرد، اعتماد کرده و از آن پیروی کنیم.

ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

‌‎فیس بوک ما:
‌‌‌‌‏https://m.facebook.com/DharmaMartia
وب سایت ما:‏
‌‌‏http://dharmamartia.org
‌‎صفحه خبر وب سایت :
‏http://news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‌‎
کانال تلگرام ما:
‌‌‏https://telegram.me/DharmaMartia
‌‎همکاران ما:
‌‌‏رسانه همیاری: ‌‌‏
‏http://media.hamyaari.ca
‌‌‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
‏www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgende
منبع:
https://www.gaystarnews.com/article/secret-gay-history-islam/#gs.q6DLxV4

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com