یکی از رایج‌ترین نصیحت‌هایی که معمولاً در مواجه با مشکلات و چالش‌ها و حوادث زندگی به افراد می‌شود این است که گوش شنوایی پیدا کنند و درد دل کنند. از کودکی به ما یاد داده می‌شود که با کمک کلمات و حرف زدن، آنچه نیاز داریم و آنچه می‌خواهیم را به زبان بیاوریم. همین روش برای احساسات نیز کاربرد دارد. بیان احساسات از طریق صحبت کردن می‌تواند از بسیاری جهات به فرد کمک کند به‌خصوص اگر مشکل یا چالش به وجود آمده در زندگی او ادامه‌دار یا غیرمنتظره است.
صحبت کردن به ما این حس را می‌دهد که در راستای رویارویی با مشکلمان حال انجام دادن کاری هستیم. به‌وسیله صحبت کردن ما به دنبال ایجاد ارتباط با دیگری می‌رویم که عملی فعالانه است و ما را از سکون دور می‌سازد.
صحبت کردن به ما این فرصت را می‌دهد که به خودمان گوش کنیم و افکار و احساساتمان را ارزیابی کنیم. گاهی بیان افکار و احساساتمان با صدای بلند به ما بینشی تازه به مشکلی که وجود دارد می‌دهد مثلاً با صدای بلند می‌گوییم: “دیگر نمی‌توانم این مسئله را تحمل کنم! ” و بیان این جمله با صدای بلند ممکن است به این ختم شود که دریابیم: “نیاز به درخواست کمک دارم.”
صحبت کردن به ما می‌آموزد که معمولاً وقتی افکار و احساسات با صدای بلند برای دیگری بیان می‌شوند نسبت به وقتی‌که در ذهنمان با خودمان آن‌ها را تکرار می‌کنیم کمتر منفی و ناخوشایند به نظر می‌رسند.

با همه‌ی مزایایی که صحبت کردن و درد دل کردن دارد مهم است که فرد مناسبی را به‌عنوان گوش شنوا یا سنگ صبور خود انتخاب کنیم. فردی که ما انتخاب می‌کنیم باید شخص رازداری باشد که به حریم خصوصی شما احترام می‌گذارد و زمانی که شما دیگر نمی‌خواهید در مورد مشکل خود صحبت کنید مرتباً با کنجکاوی‌های خود آخرین اخبار را در مورد آن مشکل از شما نخواهد.
این شخص باید به شما اجازه دهد تا هدایت گفتگو را بر عهده داشته باشید. معمولاً شنونده‌های درد دل افراد احساس می‌کنند که نیاز دارند آن‌ها هم از مشکلات و چالش‌ها و نگرانی‌های خود بگویند که این کاری اشتباه هست این یک مسابقه کدام‌یک از ما بدبخت‌تر هستیم نیست! فرد شنونده باید صبور باشد و به شما اجازه بدهد بدون ترس از قضاوت شدن احساسات خود را بیان کنید.
اگر می‌توانید شخصی را به‌عنوان گوش شنوا انتخاب کنید که تجربه‌ای مشابهی مشکل شما داشته؛ این می‌تواند به شما کمک کند تا هم از قضاوت شدن نترسید و هم از تجربیات او برای حل مشکل خود استفاده کنید.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com