رونمائی از نسل جدید موشک بالستیک فاتح ۱۱۰ با نام «فاتح مبین»

روز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ خورشیدی (۱۳ اوت ۲۰۱۸ میلادی) برخی سایتها و از جمله اسپوتنیک رونمائی از نسل جدید موشک بالستیک فاتح ۱۱۰ به نام «فاتح مبین» را گزارش کردند.

فاتح ۱۱۰ موشک بالستیک از سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۲) وارد خدمت ارتش ایران شد، نخستین نسخه‌ها بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ کیلومتر و نسخۀ نسل چهارم ۳۰۰ کیلومتر بُرد و ۵۰۰ کیلوگرم سر جنگی داشت (ویکیپدیا). متأسفانه در این گزارشات اخیر به شکل شگفت آوری از بُرد این موشک مطلبی نوشته نشده و تنها به قید برخی خصوصیات فنی آن از جمله رادار گریزی و دقت در انتخاب و اصابت به هدف بسنده کرده‌اند. با وجود این قید بُرد موشک یکی از معمولی ترین اطلاعات بنظر می‌رسد و می‌بایستی به آن اشاره می‌کردند. من فکر می‌کنم که امتناع از یادآوری بُرد موشک در کوران «برجام ها» معنی دار است.
با توجه به این امر که بر اساس گمانه زنی می‌توانیم بگوئیم که موشک «فاتح مبین» نیز دارای بردی مشابه به نسل‌های گذشتۀ خود می‌باشد، بنظر می‌رسد که اعلام چنین خبری یعنی رونمائی از نسل جدید موشک بالستیک فاتح ۱۱۰ به شکل ضمنی با اعلام پذیرش «۱۰ فرمان» آمریکا همخوانی دارد. زیرا آمریکا از ایران خواسته بود که موشکهایش را به بُرد ۳۰۰ کیلومتر محدود کند.
محض احتیاط باید یادآوری کنم که نتیجه گیری من تنها یک تأویل از واقعه است. بی گمان اعلان چنین رویدادی در عرصۀ نظامی در مقایسه با سخنرانی ولادیمیر پوتین دربارۀ آخرین دست آوردهای نظامی روسیه از جمله موشکهای رادار گریز با بُرد نامحدود و با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، اندکی بی معنی بنظر می‌رسد. ولی از سوی دیگر «فاتح مبین» می‌تواند حاکی از مصمم بودن ایران در بستن تنگۀ هرمز و احتمالاً حمله به ناوگان آمریکا در خلیج فارس نیز باشد، و این تأویل دوم از واقعه است.

حمید محوی
گاهنامۀ هنر و مبارزه/پاریس / ۱۴ اوت ۲۰۱۸

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com