با گسترش استفاده از شبکه‌های مجازی، فضای اینترنت به مکانی امن برای افراد جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی تبدیل شد تا بدون ترس از حمله و قضاوت دیگران بتوانند خود واقعی‌شان باشند و با دیگر اعضای جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی آشنا شوند و همچنین در فضای همجنس‌گراستیز و ترنسجندرستیز ایران، اطلاعات معتبری را در حوزه‌ی جنس و جنسیت که از آن‌ها دریغ می‌شود، به دست آورند. امکاناتی که رسیدن به آن در دنیای واقعی و جوّ موجود در ایران برای بسیاری از افراد شدنی نبود؛ اما به مدد دنیای مجازی ممکن شد.
اگرچه ما اعضای جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی حتی در فضای مجازی هم صد درصد از حمله‌ی افراد همجنس‌گراستیز و ترنسجندرستیز در امان نیستیم اما امکاناتی که این فضا در اختیار ما می‌گذارد، باعث می‌شود تا حضور در آن برایمان ارزشمند باشد.
اما فضای مجازی در کنار تمام ویژگی‌های مثبتی که برای جامعه‌ی ما دارد روی سیاهی هم دارد و آن زمانی است که حضور در شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد استرس و اضطراب در زندگی شخص می‌شود.

قطعاً پیشنهاد قطع کامل استفاده از فضای مجازی به دلایلی که ذکر کردیم برای اعضای اقلیت جنسی و جنسیتی پیشنهاد مؤثر و کاربردی نخواهد بود اما راه‌کارهای مفیدی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان استرس و اضطراب ناشی از فعالیت در دنیای مجازی را کاهش داد.

▪ مدت‌زمانی را که صرف فضای مجازی می‌کنید را کنترل کنید. توجه بیش‌ازحد به فضای مجازی و غرق شدن در شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی می‌تواند مانع از دیگر فعالیت‌های شما در دنیای واقعی شود و به‌مرور به‌سلامت جسمی و روانی شما آسیب بزند.
با خود قراری بگذارید و به آن پایبند باشید برای مثال به خود بگوئید فقط روزی یک ساعت را صرف اینستاگرام خواهم کرد و نه بیشتر!

▪ بر اساس نیازهای خود و روابطی که دارید از شبکه‌هایی که استفاده چندانی از آن‌ها نمی‌کنید و یا تصور می‌کنید بیش‌ازاندازه برایتان استرس‌زا هستند خارج شوید و حساب کاربری خود را ببندید.
مثلاً ممکن است شخصی در اینستاگرام به دلیل فضای انتشار عکسی که دارد مدام احساس فشار کند که باید همپای دوستان خود عکس‌های فوق‌العاده از زندگی شخصی‌اش منتشر کند اما در توییتر به دلیل ساختار متنی بیشتری که دارد، فشاری تجربه نکند.

▪ موضوعاتی که باعث افزایش استرس و اضطراب در شما می‌شوند را پیدا کنید تا بتوانید با کمک بخش تنظیمات حساب کاربری خود مطالبی که به شما نشان داده می‌شود را کنترل کنید. برای مثال در توییتر می‌توانید کلمات انتخابی خود را مسدود کنید تا خبرهای مربوط به آن عبارت خاص به شما نشان داده نشود.
و اگر شخصی مطالبی منتشر می‌کند که برای شما استرس‌زا و اضطراب‌آور هستند، آن شخص را از لیست دوستان خود خارج کنید تا دیگر مطالب او برای شما نمایش داده نشود.

▪ افراد و صفحه‌هایی را دنبال کنید که موردعلاقه‌ی شما هستند و خواندن و دیدن محتوایی با آن موضوعات به شما حس خوبی می‌دهند.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com