اشخاص زیادی هستند که تصور می‌کنند اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس یک مفهوم مشابه هستند اما این دو بسیار با یکدیگر متفاوت‌اند. شما می‌توانید اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشید و به مهارت‌ها و قابلیت‌هایتان باور داشته باشید اما بازهم از کمبود عزت‌نفس رنج ببرید.

چندی پیش در مورد اعتمادبه‌نفس و راه‌های افزایش آن، مطلبی منتشر کردیم. در اینجا تنها در مورد مفهوم اعتمادبه‌نفس یادآوری سریعی می‌کنیم. اعتمادبه‌نفس در مورد اعتماد به خود و توانایی‌هایتان برای غلبه بر چالش‌ها و اتمام کارها و رسیدن به موفقیت است. اعتمادبه‌نفس بالا منجر به تجربه‌های موفق می‌شود که این تجربه‌های موفق خود منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شوند. حتی اگر تجربه‌ای ناموفق داشته باشیم، اعتمادی که به توانایی‌هایمان داریم به ما اجازه می‌دهد تا از این تجربه درس بگیریم و برای رسیدن به موفقیت از آن استفاده کنیم.

عزت‌نفس اما در مورد این است که شما در مورد خود چه احساسی دارید؟ چقدر برای خودتان ارزش قائل هستید؟ عزت‌نفس بر روی رفتار، عملکرد و تفکر شخص تأثیر می‌گذارد. قسمت غالب عزت‌نفس ما، بر اساس روابطی که داریم و افرادی که اجازه داده‌ایم تا ما را احاطه کنند، ایجاد می‌شود.

اگر افرادی را دور خود جمع کنیم که اندیشه و رفتار مثبتی دارند این به افزایش عزت‌نفس ما کمک می‌کند.

افراد با عزت‌نفس بالا نیازی نمی‌بینند که برای ارزش بخشیدن به خود، دارایی‌های مادی داشته باشند یا به دنبال مورد ستایش قرار گرفتن باشند تا حس ارزشمند بودن داشته باشند. آن‌ها همین‌که می‌دانند ارزشمند هستند برایشان کافی است.

برای افزایش عزت‌نفس، اطراف خود را از آدم‌های مثبت اندیش پر کنید و به افراد منفی اجازه ندهید تا زندگی شما را کنترل کنند.

مهارت صحبت با خود درونی‌تان را افزایش دهید. در آغاز هرروز ارزش خود را تصدیق کنید.

{ در این رابطه بخوانید:  چرا احترام به خود مهم است؟

تلگرام: https://t.me/rainbowhelp/1996

فیس بوک: https://bit.ly/2LyvDjV }

اگر فرد کمال‌گرایی هستید آن را کنترل کنید. کمال‌گرایی بیش‌ازحد و انتظارات غیرمنطقی داشتن از خود به مرور باعث کاهش عزت‌نفس می‌شود.

با اشتباهات و شکست‌های خود به شکلی سالم و درست برخورد کنید و از آن‌ها عبور کنید. 

{ در این رابطه بخوانید:

 چگونه از اشتباهات گذشته خود درس بگیریم؟

تلگرام: https://t.me/rainbowhelp/2017

فیس بوک: https://bit.ly/2A29zK9 

غلبه بر ترس از شکست خوردن.

تلگرام https://t.me/rainbowhelp/1602

فیس بوک https://goo.gl/rfzdW8 }

بر روی افزایش اعتمادبه‌نفس خود کار کنید. اعتمادبه‌نفس بالا نسبت به خود و توانایی‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند تا برای خود به‌عنوان یک شخص ارزش بیشتری قائل شوید و درنتیجه عزت‌نفستان بیشتر شود.

{ در این رابطه بخوانید: تقویت اعتمادبه‌نفس.

تلگرام https://t.me/rainbowhelp/2327

فیس بوک https://bit.ly/2mDygTC }

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com