کشور ترکیه بالاترین میزان قتل تراجنسی ها در اروپا را دارد. رفتار خشونت آمیز مردم نسبت به افراد تراجنسی اغلب مجازات نمی شود،چرا که پلیس تمایلی به بررسی این موارد و کمک به تراجنسی ها ندارد.

جامعه تراجنسی های ترکیه با پیروزی مجدد رجب طیب اردوغان و حزب محافظه کار او، AKP، که دیدگاه های دگرباش ستیز داشته و از قرار دادن حقوق دگرباشان جنسی به دستور کار خودداری کرده اند، نگران امنیت خود هستند.

هیات چلیک می گوید: “من می خواستم و چندین بار سعی کرده ام که خود را بکشم اما نمی میرم، بنابراین فکر کردم زندگی در من وجود دارد. به همین دلیل من نام” حیات “(در ترکی به معنی” زندگی “) را برای خود انتخاب کردم. من دوباره متولد شدم”.

چلیک یک زن تراجنسی ترک و فعال حقوق تراجنسی هاست که جلسات کمک روحی ماهانه برای افراد تراجنسی را در استانبول برگزار میکند. او به دلیل شرکت در جلسات گروه درمانی مشابه به تراجنسی بودن خود پی برد و دانست که تنها نیست.

در ترکیه، کارت شناسایی زن صورتی و مردان آبی است. قبل از اینکه حتی نام شخص یا سن او را بدانید، اولین چیزی که یک شناسه به شما می گوید، جنسیت آنهاست.

علاِئم دیگر برای افراد را بر اساس جنسیتشان تقسیم میکنند: به عنوان مثال خدمت نظام وظیفه برای مردان اجباری است. تراجنسی ها باید اسناد خاصی را برای معاف شدن تهیه کنند. چلیک میگوید: “من در سال ۱۹۸۰ در یک روستای کوچک متولد شدم و جایی که گزینه دیگری به جز مرد یا زن بودن وجو نداشت. من فکر می کردم هیچ کس در جهان نمی تواند من را درک کند.”

در یک جامعه با چنین دیوارهای ضخیم بین جنسیت ها، برای مردم تراجنسی آشکارسازی دشوار و گاهی اوقات خطرناک است.

در سال ۲۰۱۶، جسد زنی تراجنسی، که کارگر جنسی و فعال حقوق دگرباشان جنسی، هانده کادر، در حالیکه به شکل وحشیانه ایی در استانبول مورد آزار و اذیت قرار گرفت، پیدا شد. هیچ مظنونی برای قتل او دستگیر نشد. همین امر موجب شد که سازمان های دفاع از حقوق دگرباشان جنسی پلیس را به تمایل نداشت به بررسی این قتل ها متهم کنند.

در همان سال، ترکیه به عنوان کشوری با بالاترین نرخ قتل تراجنسی ها در اروپا رتبه بندی شد.

امیرهان دنیز چلبی، که مردی تراجنسی و هماهنگ کننده خط تلفن کمک رسانی به دگرباشان جنسی در انجمن Sosyal Politikalar Cinsiyet Kimliği و Cinsel Yönelim Derneği است، میگوید: “گاهی اوقات پلیس تراجنسی هایی که برای گزارش کردن جرم و جنایت به آنها  رجوع میکنند، مورد سوء استفاده قرار میدهند”.

تراجنسی ها در ترکیه نمی توانند به حمایت پلیس اعتماد کنند و مرتکبین جرایم اغلب به مجازات نمیرسند.

گروه درمان چلیک در ماه ژوئیه و پس از مورد حمله قرار گرفتن دفتر SPoD، محل برگزاری جلسات، توسط خانواده فردی که برای کمک به آنها مراجعه کرده بود، تعطیل شد.

علیرغم نگرانی های امنیتی، چلیک می گوید به یمن استفاده نسل جوان تراجنسی ها از اینترنت، رسانه های اجتماعی و سازمان های حمایت از حقوق دگرباشان جنسی، شرایط اکنون کمی بهتر است.

سال گذشته او راهنمای جامعی را با جمع آوری اطلاعاتی در مورد مراحل مختلف تطبیق جنسیت از قبیل آشکارسازی، جنبه های قانونی، توضیح انواع مختلف جراحی و محل های ارائه کمک و حمایت منتشر کرد. این راهنما همچنین حاوی راهنمایی هایی در مورد مشکلاتی که تراجنسی ها در محیط کار و یا تحصیل با آن مواجه میشوند و چگونگی غلبه بر آنها است. او می گوید: “من سختی زیادی را متحمل شدم چون دسترسی به اطلاعات نداشتم، برای من مهم بود که این اطلاعات را جمع آوری کنم و در اختیار دیگر تراجنسی ها قرار دهم.”

وقتی که چلیک برای اولین بار آشکارسازی کرد، برادر و خواهرش او را به نزد یک روانپزشک بردند چرا که فکر می کردند که او دچار بیماری روانی شده است.

او می گوید: “من از اینکه آنها سعی در تغییر من داشتم میترسیدم.” خوشبختانه، دکتر به آنها گفت که چلیک بیمار نیست و در نتیجه نیاز به درمان ندارد. با این حال، خانواده اش هرگز تراجنسی بودن او راقبول نکرده است.

یکی از سخت ترین دوره های زندگی چلیک، دوران تحصیل بود. دانش آموزانی که مایل به تحصیل در خارج از خانه هستند، باید برای یک اتاق مشترک در یک خوابگاه دانشجویی درخواست دهند. اتاق با توجه به جنسیت قانونی متقاضیان اختصاص داده می شود و اگر آنها شروع به تطبیق جنسیت کنند، از حق اقامت در خوابگاه ها و حق تحصیل محروم می شوند.

چلیک می گوید: “من مجبور بودم خود واقعی ام را در حین تحصیل پنهان کنم. این مساله از نظر روانی بسیار تحلیل برنده بود. نمی دانم که چگونه توانستم درسم را تمام کنم.” در دانشگاه، به دلیل موهای بلندش از او می پرسیدند: “آیا تو همجنسگرایی؟”

تطبیق جنسیت قانونی، پروسه ایی طولانی و تحقیرآمیز قانونی و پزشکی است که تا ماه مارس سال جاری، شامل عقیم سازی اجباری میشد.

ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

‏‎فیس بوک ما:

وب سایت ما:‏
‏‎صفحه خبر وب سایت :
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‏‎
کانال تلگرام ما:
‏‎همکاران ما:
‏‎‏رسانه همیاری: ‏‎‏
‏‎‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
سایت پلنت ترنسجندر:

منبع:
https://www.pinknews.co.uk/2018/07/21/transgender-turkey-europe-highest-murder-rate/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com