طرد شدن از خانواده یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای هر انسانی رخ دهد. افرادی که قرار است به ما عشق بورزند و در همه حال پشتیبان ما باشند تبدیل به اولین کسانی می‌شوند که به دلیل گرایش جنسی یا هویت جنسیتی که داریم، ما را طرد می‌کنند.

بعضی از افرادی که توسط خانواده خود طرد می‌شوند در عین اینکه خشمگین و ناراحت هستند خود را در حالی می‌یابند که حس می‌کنند چیز ارزشمندی را ازدست‌داده‌اند. این چیز نامعلوم معمولاً رابطه‌‌ای عاطفی قوی و غیرقابل گسستنی است که قرار بوده با اعضای خانواده خود داشته باشند. 

در ایران مثلی وجود دارد که «قوم‌وخویش، گوشت هم را می‌خورند، استخوان هم را دور نمی‌اندازند» که نشان از باور عمومی به میزان قوی بودن رابطه‌ی بین اعضای یک خانواده حتی در هنگام دعوا و اختلاف‌نظر شدید دارد. این مثل‌ها و فرهنگ خانواده‌دوستی که وجود دارد باعث شده تا افراد تصور کنند که اگر از خانواده خود طرد شوند، همه‌چیز را باخته‌اند و دیگر نمی‌توانند خوشبخت باشند و یا نمی‌توانند روابط عاطفی قوی و غیرقابل گسستن مانند آنچه با خانواده خود می‌خواستند، داشته باشند.

اما حقیقت این است که ارتباط خونی داشتن، هرگز نمی‌تواند تضمین‌کننده روابط سالم و قوی بین افراد باشد. برای ایجاد روابطی که بر پایه‌ی عشق، احترام و حمایت همه‌جانبه در دوران سختی، استوار باشد به چیزی فراتر از ژنتیک مشترک بین چند انسان نیاز است.

اگر از خانواده خود طرد شده‌اید اولین کاری که شما را به انجام دادن آن تشویق می‌کنیم این است که هرگونه حس گناه را از خود دور کنید. مقصر دانستن خود معمولاً راحت‌ترین و اشتباه‌ترین کار است که باید از آن دوری کرد.

درک کنید که شما برای احساس خوشبختی و شادی و رسیدن به موفقیت به خانواده خود نیاز ندارید. بله اگر اوضاع جور دیگری پیش می‌رفت قطعاً می‌توانستید شادی‌ها و موفقیت‌هایتان را با خانواده‌تان شریک شوید اما حقیقت فعلی زندگی شما چیز دیگری است و هیچ “اماواگروشایدی” نمی‌تواند آن را تغییر دهد. خبر خوب این است که شما هم مانند افراد زیادی که به دلایل مختلف خانواده‌ی هم‌خون ندارند اما خوشبخت هستند و روابط عاطفی قوی با دیگر افراد دارند، می‌توانید به این موارد دست پیدا کنید.

شما می‌توانید خود خانواده‌ای جدید بسازید و منظور ما پیدا کردن شریک زندگی و احتمالاً فرزندآوری نیست بلکه شما می‌توانید روابطی قوی و سالم با افراد دیگر ایجاد کنید و همان‌طور که خود به فردی مهم در زندگی آن‌ها تبدیل می‌شوید، آن‌ها نیز به فردی مهم برای شما تبدیل شوند. شما با این کار عشق و حمایت خود را به خانواده انتخابی‌تان می‌دهید و متقابلاً از آن‌ها عشق و حمایت بی‌جانبه دریافت می‌کنید.

اما برای این کار و ایجاد یک خانواده جدید لازم است که مهارت ایجاد و حفظ روابط سالم را یاد بگیرید. یکی از بهترین نصیحت‌ها می‌تواند این باشد که با افراد همان‌طور رفتار کنید که می‌خواهید با شما رفتار شود. با افراد با احترام و صداقت رفتار کنید تا آدم‌های خوب را جذب زندگی خود کنید.

قدر افرادی که در کنار شما می‌ایستند و شما را بدون در نظر گرفتن پیشینه‌ی خانوادگی بخشی از خانواده خود می‌دانند را بدانید. افرادی که شما را آن‌گونه که هستید می‌پذیرند و عشق و احترام خود را نثار شما می‌کنند افراد ارزشمندی هستند که بهتر است در زندگی‌ حفظشان دارید.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com