پس از قتل وحید مرادی، از زندانیان سابقه دار بحث موضوع قتل‌های دستوری و سازمان یافته در زندان رجایی شهر کرج بالا گرفته است، مسئولان زندان طی روزهای اخیر اقدام به حمله به بندهای مختلف این زندان، ایجاد رعب و وحشت و ضبط اموال شخصی زندانیان، تخریب اموال و ضرب و شتم آنها کرده‌اند. این تنش ها در حالی بالا می گیرد که مدیرکل زندان های استان تهران وقوع قتل در این محل را “طبیعی” دانسته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از قتل سازمان یافته وحید مرادیدر زندان رجایی شهر کرج و بازتاب گسترده‌ی آن در رسانه‌ها، فشار بر روی مسئولان این زندان نیز افزایش یافته است.

طی روزهای اخیر نهادهای مسئول در سازمان زندان‌ها، دادستانی تهران و حتی معان اول رئیس جمهور به اظهار نر در این مورد پرداختند.

بنابر گزارشات دریافتی طی روزهای گذشته ماموران گارد زندان رجایی شهر کرج، نیروهای ضد شورش، نیروهای وزارت اطلاعات و نیروهای اطلاعات سپاه در ساعات غیراداری به داخل بندها حمله کرده و باعث ایجاد رعب و وحشت میان زندانیان شده‌اند.

یک منبع مطلع در این رابطه به هرانا گفت: “ماموران زندان نیمه‌های شب به داخل بندها هجوم آورده و پس از انتقال زندانیان به بخش هواخوری، ساعت‌ها آنان را مورد بد رفتاری و در مواردی ضرب و شتم و قرار می‌دهند. ساعت یک بامداد شب گذشته به اندرزگاه دو، ساعت ۱۰ شب شنبه ۱۶ تیرماه به اندرزگاه ۱۰ و شب جمعه ۱۵ تیرماه نیز به اندرزگاه‌های ۳ و ۶ زندان حمله شده است.

ماموران پس از تفتیش کامل بندها، وسایل زندانیان را شکسته و بسیاری از اموال زندانیان را نیز به سرقت برده‌اند. این هجوم‌های شبانه نه تنها ایجاد رعب و وحشت می‌کند بلکه در مواردی نیز با ایجاد درگیری میان زندانیان و ماموران گارد ضد شورش، منجر به زخمی شدن جدی زندانیان می‌شود.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که مافیای بزرگ مواد مخدر که با مدیریت مسئولان زندان راه افتاده است، منجلابی برای از بین بردن زندانیان شده است”.

همچنین روز شنبه ۱۶ تیرماه نیز یک زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج توسط پرسنل زندان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرقت. طی این ضرب و شتم دست چپ وی از ناحیه مچ و پای راستش از ناحیه ساق شکسته شد.

در خردادماه امسال نیز گروهی متشکل از ۳۰ تن از زندانیان زندان رجایی شهر کرج به صورت دسته جمعی توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و سپس به سالن ۹ در اندرزگاه ۳ که به “رینگ خونین” شهرت دارد، تبعید شدند. آسیب‌های جدی بر اثر ضرب و شتم به این زندانیان وارد شده است، با این وجود مسئولان زندان از اعزام این افراد به بهداری خودداری می‌کنند. رینگ خونین در زندان رجایی شهر نام غیررسمی بندی است که به دلیل ترکیب جمعیتی خاص و استفاده ابزاری مسئولان از آن، شاهد بیشترین نزاع ها و قتل های درون زندان است.

لازم به ذکر است، در کنار رقابت باندهای قانون شکن، به کارگیری محکومان “جرایم خشن” توسط نهادهای امنیتی دلیل دیگری بر چند دستگی بین گروه “خلافکاران شناخته شده” محسوب میشود. وحید مرادی از محکومان شناخته شده جرایم خشن در تهران نمونه بارزی از قتل‌های حاصل از درگیری‌های مرتبط با شبکه‌سازی این نیروها است. منابع مطلع جزییات جلسه‌ای در زندان را در اختیار هرانا گذاشتند که بر سازمان یافته بودن این قتل بیشتر صحه می‌گذارد. شبکه و رویه‌ای که می‌تواند در زمان و شرایط مختلف مورد بهره‌برداری نهادهای امنیتی نیز قرار بگیرد.

قتل وحید مرادی برای افرادی که به محیط زندان رجایی شهر کرج، خرده فرهنگ های “شرارتی” و شبکه‌سازی نیروهای امنیتی در میان این بخش از جامعه آگاه هستند نمونه دیگری از تسویه حساب و قتل‌های خاموش میتواند تلقی شود که با فرم دادن به آن تحت عنوان “دعوای اراذل” با تحریک زندانیان در محیط بسته زندان صورت گرفته است.

حسن روحانی طی سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دولت خود، بارها بر حفظ حقوق شهروندی و اجرای کلیه‌ی مواد منشور حقوق شهروندی تاکید کرده و در وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی خود در پیش از انتخابات نیز بر اجرای کامل این منشور تاکید داشته است، با این حال اما وعده‌های آقای روحانی در پنجمین سال رئیس‌جمهوری ایشان همچنان در حد شعار مانده و عملی نشده است.

در ماده‌ی ۶۴ این منشور درباره‌ی حقوق بازداشت‌شدگان، محکومان و زندانیان آمده است: “بازداشت‌شدگان، محکومان و زندانیان حق دارند که از حقوق شهروندی مربوط به خود از قبیل تغذیه مناسب، پوشاک، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ارتباط و اطلاع از خانواده،‌ خدمات آموزشی و فرهنگی، انجام عبادات و احکام دینی بهره‌مند باشند.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com