والدین بدون اینکه حتی خود متوجه شوند می‌توانند با رفتارهای کنترل‌گرانه خود به سلامت روحی و جسمی فرزندانشان آسیب برسانند. اما منظور از رفتار کنترل‌گرانه در اینجا چیست؟

در رفتار کنترل‌گرانه، والدین فرزند خود را منزوی می‌کنند. به او اجازه نمی‌دهند تا با دوستان و حتی دیگر اعضای خانواده وقت بگذراند و صحبت کند.

والدین به‌طور مرتب و بی‌وقفه فرزند خود را نقد می‌کنند او را با دیگران مقایسه می‌کنند به نظر می‌رسد انتخاب‌ها، رفتار و حتی ظاهر فرزندشان هرگز آن‌ها را راضی نمی‌کند. همیشه شخص سومی وجود دارد که از فرزندشان بهتر باشد!

عشق خود را به‌صورت شرطی به فرزند خود می‌دهند برای مثال: اگر فلان کار را انجام دهی تو را دوست خواهم داشت.

اشتباهات گذشته فرزندشان را هرگز از یاد نمی‌برند و هر موقع که صلاح بدانند به ردیف کردن این اشتباهات می‌پردازند تا شخص احساس گناه و پشیمانی کند بخصوص وقتی قصد دارند فرزندشان را وادار کنند تا کاری را به میل آن‌ها انجام دهد.

به حریم خصوصی فرزندشان احترام نمی‌گذارند از گشتن وسایل شخصی او گرفته تا تلاش برای کسب اطلاعات از فرزندشان از طریق دوستان و دیگر اعضای خانواده.

به‌شدت رابطه بده بستانی بین آن‌ها و فرزندشان برقرار است. اگر فلان کار را بکنی، من هم این درخواستت را انجام می‌دهم یا چون فلان حرف من گوش ندادی، به تو کمک نمی‌کنم.

📌 به‌عنوان فرزند چنین والدینی چه باید کرد؟

مهم‌ترین قدم این است که حس نیاز برای راضی کردن و مورد تائید قرار گرفتن والدین خود را رها کنید. طبیعی است که فرزند در پی تائید و دریافت عشق از والدین خود باشد. همه‌ی ما دوست داریم تا والدینمان به ما افتخار کنند اما وقتی رفتار ناسالم والدین همواره در حال انتقاد و مقایسه فرزندشان با دیگری باشد، باید این نیاز و حس را از بین برد.

کنترل زندگی خود را به دست بگیرید. بر روی افزایش اعتماد به نفس خود کار کنید تا بتوانید خودتان برای زندگی و آینده خود تصمیم بگیرید. دریافت مشورت از افراد باتجربه همیشه مفید است اما تصمیم نهایی را شما می‌گیرید.

با والدین خود صحبت کنید. رفتار‌شان و اثر بدی که روی روحیه و زندگی شما دارد را به آن‌ها گوشزد کنید و مرزهای رابطه‌ی خود با آن‌ها را تعیین کنید. بسیار بهتر است اگر این کار را با کمک یک مشاور خانواده انجام دهید.

اگر می‌توانید از نظر مکانی از آن‌ها دور شوید و محل زندگی خود را از آنها جدا کنید. همچنین برای داشتن استقلال مالی تلاش کنید زیرا در بسیاری موارد والدین کنترل‌گر از اهرم فشار مالی برای کنترل فرزند خود استفاده می‌کنند. پس در پی یافتن شغلی مناسب باشید که بتوانید خود را از نظر مالی تأمین کنید.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com