گزارشگران بدون مرز آخرین فهرست آزادی مطبوعات جهان که در آن ١٨٠ کشور را بنا بر سطح آزادی موجود برای روزنامه نگاران رتبه بندی میکند، را منتشر کرده است.
 
در این نقشه ی رنگی ضمیمه، منطقه های تیره تر، کشورهایی هستند که در آنها آزادی مطبوعات در وضعیت بدتری قرار دارد.
 
انتشار این فهرست همزمان با روز جهانی مطبوعات، روزی که از اصول بنیادین آزادی مطبوعات تجلیل میشود، در سوم ماه می که برای نخستین بار در سال ١٩٩٣، توسط سازمان ملل متحد تعیین شد، صورت گرفت.
 
بنا بر فهرست سال ٢٠١٨، آفریقای جنوبی در رتبه ٢٨ قرار دارد که سه رتبه نسبت به سال ٢٠١٧ رشد داشته است. این فهرست همچنین منعکس کننده ی یک قانون کلی است : هر چه مطبوعات یک کشور آزادتر باشد، احتمالا جامعه ی دگرباشان آزادتر است.
 
به عنوان مثال، پنج کشور بالای این فهرست، نروژ، سوئد، هلند، فنلاند و سوییس هستند که تمامی آنها دارای قوانینی پیشرفته و پذیرشی گسترده  برای افراد دگرباش هستند.
 
از کشورهای تخطی کننده و محدود کننده مطبوعات، میتوان از سوریه، عربستان سعودی، ایران، مصر، اوگاندا، عراق، نیجریه، اندونزی، یمن، سودان و سومالی که در نیمه ی پایین این فهرست قرار داشته و دارای سوابق بسیار بدی در رابطه با حقوق دگرباشان نیز هستند نام برد. در واقع، در هشت کشور از این کشورها، مجازات مرگ برای رابطه جنسی همجنسگرایانه اعمال میشود.
 
این نتیجه بامعناست. اکثرآ دلیل ظلم و فشار بر افراد دگرباش، ترس، ننگ و نادیده گرفتن است. در جامعه ای با آزادی بیان و آزادی رسانه ها، افراد دگرباش با احتمال بیشتری دارای صدا هستند و به عنوان یک تهدید ناشناخته به آنها نگاه نمیشود.
 
اما در حالی که به نظر میرسد این قانون درست باشد، استثناهای قابل توجهی نیز وجود دارد.
 
به عنوان مثال، غنا، کشوری آفریقایی با بالاترین رتبه ی آزادی مطبوعات (٢٣) میباشد، که در رتبه ای بالاتر از آفریقای جنوبی (٢٨)، اسپانیا (٣١) و انگلستان (۴٠) قرار دارد. با این وجود، بنا بر گزارش اخیر، افراد دگرباش در غنا تنها به دلیل کسی که هستند، با دستگیری، آزار و اذیت، حمله های غیر منتظره اراذل و اوباش و خشونت خانوادگی مواجه هستند.
 
این استثنا قطعا در سه کشور دیگر وجود ندارد.
 
کشور مالاوی نیز، که ماه گذشته مردی را به ظن همجنسگرا بودن دستگیر نمود، دارای رتبه بالاتری در آزادی مطبوعات (۶۴) نسبت به ژاپن (۶٧) میباشد. کنیا در رتبه ٩۶ همچنان همجنسگرایی را جرم میداند، در حالی که موزامبیک آن را جرم نمیداند، در رتبه ٩٩ قرار گرفته است.
 
برزیل که قوانینی در تایید حقوق دگرباشان، مانند برابری ازدواج را داراست، بیشترین میزان قتل دگرباشان در جهان را دارد، و در این فهرست در رتبه ی پایین ١٠٢ قرار گرفته است.
 
علیرغم این تناقض ها، به طور کلی میتوان گفت (همانطور که دیگر مطالعه ها درباره ی ثبات اقتصادی و دموکراسی نشان داده شده است.) که آزادی در رابطه تنگاتنگی با حقوق دگرباشان است. 
 
این بررسی ها نهایتا این واقعیت که حقوق دگرباشان در واقع حقوق بشر است و اینکه محدود کردن آزادی یک گروه یا جامعه، شاخصی از میزان محرومیت جمعی از آزادی است، را تایید میکند.
 
 
ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:
 
 
 مترجم : احسان پارسی
ویرایش : ارسلان
 
‏‎فیس بوک ما:
وب سایت ما:‏
‏‎صفحه خبر وب سایت :
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‏‎
کانال تلگرام ما:
‏‎همکاران ما:
‏‎‏رسانه همیاری: ‏‎‏
‏‎‏سایت خودنویس: ‏‎‏
‏‎‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgende
 
منبع:
 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com