پیش‌تر در مقاله‌ای انواع روش‌های تغییر صدا برای افراد ترنسجندر را به‌اختصار توضیح دادیم. امروز قصد داریم چند تمرین کوتاه را معرفی کنیم که زنان ترنسجندر می‌توانند با انجام آن‌ها صدای خود را به سمت آنچه در جامعه “صدای زنانه” نامیده می‌شود، ببرند.

نکته‌ مهم در تغییر صدا، پشتکار در انجام تمرین‌ها است. شما نباید انتظار داشته باشید تغییر صدا یک شبه رخ بدهد اما اگر تمرین‌ها را روزانه و با پشتکار انجام بدهید طی چند ماه می‌توانید به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید.

توجه داشته باشید که بدون شک کمک گرفتن از گفتاردرمانگر، بسیار مفید است؛ اما اگر به هر دلیلی به گفتاردرمان‌گر دسترسی ندارید این متن می‌تواند کمک کننده باشد.

محدوده فرکانس صوتی مردان معمولاً بین ۸۵-۱۸۰ هرتز و زنان بین ۱۶۵-۲۵۵ هرتز است. برای مثال اگر می‌خواهید از فرکانس ۱۰۰ خود را به ۲۰۰ برسانید این کار را باید مرحله به مرحله پیش ببرید؛ یعنی هفته اول تلاش کنید مثلاً در حد ۱۲۵ هرتز صحبت کنید و هر هفته میزان محدوده فرکانس صدا را بالا ببرید تا در نهایت به آن محدوده‌ای که دوست دارید، برسید.

خیلی ساده یعنی میزان نازک شدن صدای خود را درجه به درجه انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا هم به تارهای صوتی‌تان فشار زیادی وارد نکنید و هم به‌طور طبیعی و آهسته صدای خود را نازک کنید.

اما از کجا بفهمیم که فرکانس صدای ما کجاست و صدایی که با آن تمرین می‌کنیم در چه فرکانسی است؟ برای این کار نرم‌افزار موبایل “voice pitch analyzer” را نصب کنید. این نرم افزار به شما یک متن انگلیسی نشان می‌دهد تا از روی آن بخوانید (بر اساس آزمایش ما اگر فارسی هم صحبت کنید باز هم محدوده صدای شما را صحیح نشان می‌دهد.) نرم‌افزار، صدای شما را ضبط می‌کند و بعد به شما نشان می‌دهد که در چه طیفی قرار دارید.

در مرحله بعد برای انجام تمرین عملی، گردن خود را کمی بالا آورده و با دست خود غضروف حنجره (سیبک گلو) را پیدا کنید و بسیار با ملایمت این غضروف را خیلی اندک به سمت بالا ببرید. (تأکید می‌کنم خیلی ملایم) حالا صحبت کنید! می‌بینید که صدایتان نازک شده، کاری که باید انجام دهید این است که در حالی که سیبک گلوی خود را بالا برده‌اید، صحبت کنید یا کتاب بخوانید شاید اوایل مجبور باشید از دست خود کمک بگیرید اما باید تلاش کنید بدون فشار دست بتوانید این کار را انجام دهید. اوایل ممکن است عضلات حنجره شما خسته شوند اما پس از مدتی تمرین این مشکل رفع می‌شود. تمام تلاش شما باید در تغییر محدوده فرکانس صدایتان باشد نه تغییر درجه صدا! با آهسته حرف زدن و زمزمه کردن صدای شما نازک نمی‌شود.

نکته بعدی در مورد بالا بردن صدا بدون اینکه به حالت بَم قبلی برگردد است. مردان هنگام فریاد زدن اصطلاحاً صدایشان را توی ریه‌شان می‌اندازند! به همین دلیل فریاد مردان بلندتر و بم‌تر است اما زنان عادت دارند تا از حفره‌های درون سر خود به‌عنوان “جعبه صدا” استفاده کنند. یادگیری این نکته مهم است زیرا گلایه بعضی زنان ترنس این هست که گاهی که لازم است صدای خود را بالا ببرند، صدایشان مردانه می‌شود اما اگر این نکته را رعایت کنید، می‌توانید همچنان صدای زنانه خود را در هنگام صحبت با صدای بلند حفظ کنید.

در نهایت:

توجه کنید که مصرف سیگار، قلیان و الکل باعث بم‌تر شدن صدا می‌شود. پس برای نتیجه بهتر این موارد را ترک کنید یا حداقل میزان مصرف خود را کاهش دهید.

همچنین همیشه در طول تمرین صدای خود را ضبط کنید زیرا صدای واقعی ما، همان صدایی است که از طریق ضبط صوت می‌شنویم. ما صدای خود را همیشه از طریق استخوان‌های سر می‌شنویم و گوش‌هایمان صدای واقعی ما را به ما نشان نمی‌دهند. پس حتماً صدای خود را ضبط کنید.

به نحوه صحبت کردن زنان دقت کنید. زنان به‌طور کل لحن آهنگین بیشتری دارند و فراز و نشیب آهنگ صحبت زنان از مردها بیشتر است.

آواز بخوانید. یک خواننده زن مورد علاقه خود را انتخاب کنید و شروع به همخوانی آهنگ‌هایش کنید.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com