گرانی در ایران وارد فاز تازه ای شده است. قیمت ارز، سکه، مسکن و خودرو طی هفته های اخیر با جهش روبرو شده و تاثیر آن بر سایر بخش ها نیز محسوس است.

روند صعودی گرانی به حدی است که علی کریمی، بازیکن اسبق تیم ملی ایران، طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی کمپینی را به راه انداخته و در آن از مردم دعوت کرده است که برای کنترل قیمت ها تا یک ماه از خرید برخی از اجناس خودداری کنند.

روحانی که خود پیشتر، نوسانات و تلاطم‌های بازار طلا، ارز و خودرو را «جنگ روانی» خوانده و خواهان کمک رسانه‌ها برای مقابله با آن شده بود، اکنون نوبخت، معاون و سخنگوی دولت، از علی کریمی به خاطر راه‌اندازی کمپین نخریدن اجناس گران تشکر کرده است[۱]! دولت، تدبیر را اینگونه اندیشیده که راه‌حل مقابله با جنگ روانی و کنترل بازار متلاطم، راه‌اندازی کمپین نخریدن طلا و خودرو از طریق سلبریتی‌ها است.

فهم این مطلب که حکومت برای آرام کردن بازار و حفظ ذخایر طلا و ارز و کالاهای ضروری، بار دیگر دست به دامان سلبریتی ها شده است، کار سختی نیست.

هرچند کمپین سفارشی علی کریمی، با حمایت بخش عمده ای از سلبریتی های فعال در شبکه های مجازی همراه بوده، اما این اقدام در میان کاربران شبکه های اجتماعی و مردم کوچه و بازار انعکاس منفی داشته است.

با توجه به سابقه حمایت سلبریتی‌ها از روحانی درانتخابات گذشته ریاست جمهوری، و نیز حمایت سخنگوی دولت از کمپین جدید علی کریمی، طیف گسترده ای از کاربران شبکه های اجتماعی، به این جریان به دیده تردید می نگرند.

 

حمایت علی کریمی از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری

 

عده ای از کاربران توییتر با انتقاد از این کمپین، آن را به سود حکومت و به ضرر مردم دانسته و معتقدند[۲] با توجه به اینکه ریال هر روز ارزشش را از دست خواهد داد و مردم باید همان ریال محدودشان را به ارز یا طلا تبدیل کنند. بنابراین این کمپین به سود حکومت است چون مشکل ذخایر ارز و طلایش را تخفیف می‌دهد.

برخی از فعالان شبکه های اجتماعی نیز، راه اندازان اینگونه کمپین ها را فاقد نگاه کارشناسی و تخصصی درامور سیاسی، اجتماعی و بویژه اقتصادی توصیف کرده اند. سابقه دعوت و تهییج مردم از سوی سلبریتی‌ها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی به عنوان گزینه برتر حاکمیت، گواهی بر این ادعاست که این افراد ناخواسته، زندگی مردم را تحت تاثیر اقدامات احساساتی و غیرکارشناسانه خود قرار می‌دهند.

اهورا بختیاری در صفحه خود در واکنش به توصیه های علی کریمی می نویسد[۳]: «آیا علی کریمی کارشناس اقتصادی ست؟ آیا فعال سیاسی ست؟ آیا مشاور اقتصادی دارد؟آیا علت گرانی کالا و خدمات در ایران صرفا ناشی از صرفا افزایش تقاضا در بازار است؟» کاربر دیگری نیز خطاب به وی نوشته است[۴] : «آقای #علی_کریمی عزیز؛ خواهشمند است پیش از نسخه پیچی برای #اقتصاد رو به موت #ایران حداقل با دو نفر کارشناس صحبت کنید. در بهترین حالت (به فرض همراهی مردم) کمپین #تحریم_خرید شما فقط باعث #انباشت_تقاضا و جهش های ناگهانی قیمت ها میشود. و لاغیر. این حرکت شما #ژست و #عوامفریبی است.»

یکی از کاربران توییتر نیز اشتباه سلبریتی ها در انتخابات گذشته را یادآور شده و می نویسد[۵]: «به درجه ای از عرفان رسیدم که هرچی #سلبریتی ها بگن قبول نکنم. هرچی ضربه خوردیم از همین احمقها و مردم ساده لوح بوده آقای #علی_کریمی هنوز فراموش نکردیم فریادتون را #تا_۱۴۰۰_با_روحانی. فعلا این گندی که به اقتصاد و زندگی مردم زدید جمع کنید بعد به فکر کمپین جدید باشید.»

 

پشیمانی علی کریمی نسبت به حمایتش از روحانی

 

برخی نیز مدعی اند این گونه اقدامات هرچند از نظر اجتماعی مفید است اما از نظر اقتصادی، موثر نخواهد بود؛ زیرا به عوامل ریشه ای گرانی نمی پردازد. مثلاً گرانی دلار که باعث شده است عده ای از این آب گل آلود، ماهی بگیرند. مقصر جلوه دادن مردم، آدرس غلط دادن است؛ مشکلات کشور را مسئولین باید حل نمایند.

به نظر می رسد، ریشه مشکل را باید در جای دیگری جستجو نمود. آنچه باعث شده اقتصاد ایران به سراشیبی سقوط بیافتد و چرخه زندگی مردم متوقف شود، حکومتی است که از ابتدای تاسیس، منافع شهروندان را نادیده گرفته و با سیاست های غلط داخلی و خارجی خود، چوب حراج به ثروت ملی زده است. ریشه مشکل آنجایی است که دولت جمهوری اسلامی از طریق پنهان شدن در پشت محبوبیت سلبریتی‌ها و راه اندازی کمپین های پرسر و صدا، افکار عمومی را نسبت به اصل موضوع منحرف می‌نماید. مشکل آنجایی است که افراد مشهور خواسته یا ناخواسته در این دام گرفتار آمده و با نظرات غیرکارشناسانه در مسائل تخصصی، زندگی میلیون ها انسان را درگیر بحران های عدیده می نمایند. افرادی که یکروز با ایجاد کمپین، یک فرد یا جریان سیاسی را تقویت و تثبیت می کنند و روز دیگر بر طبل پشیمانی می کوبند.

 

 

 

 

[۱]  https://www.mehrnews.com/news/4324797/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%B3%D8%AE%D9%86%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85%DB%8C

 

[۲]  https://twitter.com/SGhasseminejad/status/1008474713310613505

 

[۳]  https://twitter.com/AhouraaM/status/1008446936633020417

 

[۴]   https://twitter.com/_HamidB/status/1008330140357681152

 

[۵]   https://twitter.com/jalaljj7/status/1008773696767475713

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com