طرفداران حقوق تراجنسی ها در سراسر جهان، تصمیم “بزرگ” سازمان بهداشت جهانی برای حذف هویت تراجنسی از طبقه بندی اختلالات روانی و رفتاری را جشن می گیرند.

سازمان بهداشت جهانی، لیست جهانی بیماری ها موسوم به آی سی دی را با طبقه بندی های جدید و تحت نام ICD-11 منتشر کرده است. این سازمان، WHO Classification of Diseases International (ICD) را به عنوان “استانداردی بین المللی برای گزارش بیماری ها و شرایط سلامتی” توصیف میکند.

در ICD-11، دسته بندی جدیدی ایجادشده است که هویت های تراجنسی را در شرایط مربوط به سلامت جنسی قرار میدهد. این تغییر، تراجنسیتی به عنوان ناسازگاری جنسیتی و نه اختلال روانی، دسته بندی کرده است.

WHO تراجنسی بودن را ناسازگاری جنسیتی و یا به عنوان ناسازگاری مشخص و مداوم بین جنسیت و جنس اختصاص داده شده فردی” توصیف می کند.

تراجنسی ها در سراسر جهان از طبقه بندی جدید قدردانی کرده اند.

سلی گلدنر، سخنگوی رسانه ای Transgender Victoriaبه ما گفت: “این یک پیروزی بزرگ است”.

“این یک پیروزی بزرگ است، زیرا یک سازمان قدرتمند و بزرگ، پیامی تأیید کننده مبنی بر اینکه  تراجنسی و جنسیتی، بخشی از تنوع انسان است .نه یک آسیب را به دنیا میدهد”.

“این یک پیشرفت عظیم برای افراد تراجنسی و افراد با جنسیت رنگین کمانی است”.


مبارزه طولانی:

این تصمیم اثبات بی گناهی فعالانی است که برای این تغییر سخت تلاش کرده اند. اما این تغییر،باید با روشن کردن موانع قانونی برای اعمال این طبقه بندی جدید در حق تراجنسی ها در سراسر جهان همراه باشد.

گلدنر گفت: “طبقه بندی جدید تنها یکی از موانعی است که از سر برقراری عدالت برداشته ایم. این طبقه بندی تاکید میکند که تراجنسی و جنسیتی تنها یک تنوع است.

ICD نشانگری تأثیرگذار بر قانونگذاران و متخصصان بهداشت پزشکی در سراسر جهان است.

دکتر تدرس آدامان گویبریوس، دبیر کل سازمان  بهداشت جهانی، گفت: “ICD محصولی است که سازمان بهداشت جهانی شخصا به آن افتخار می کند. این سند ما را قادر می سازد تا در مورد بیماری و مرگ افراد بیشتر بدانیم و بتوانیم  برای جلوگیری از رنج و نجات زندگی افراد اقدام کنیم.”

کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی، ICD-11 را در مجمع بهداشت جهانی و در ماه مه سال ۲۰۱۹ به تصویب رسانده و در تاریخ ۱ ژانویه سال ۲۰۲۲ به اجرا در می آورند. این امر به کشورهای در حال برنامه ریزی برای استفاده از نسخه جدید، تهیه ترجمه ها و آموزش متخصصین بهداشتی در سراسر کشور کمک می کند.

منبع:

https://www.gaystarnews.com/article/gender-dysphoria-no-longer-a-mental-disorder-says-world-health-organization/#gs.4pygrXw

ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

فیس بوک ما:
https://m.facebook.com/DharmaMartia
وب سایت ما:
http://dharmamartia.org
صفحه خبر وب سایت:
http: / /news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
dharma_martia
توییتر ما:
@DharmaMartia
کانال تلگرام ما:
https://telegram.me/DharmaMartia
همکاران ما:
رسانه همیاری:
http://media.hamyaari.ca
سایت خودنویس:
www.Khodnevis.co
فضای اختصاصی دارما و در مارتیا تریبون زمانه:
www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
www.planettransgende

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com