داروی truvada که به نام prEP (پیشگیری قبل از مواجهه) هم شناخته می‌شود یک داروی ترکیبی ضد ویروسی است که از گسترش و تکثیر سلول‌های آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی جلوگیری می‌کند.

مصرف روزانه این دارو در کنار داشتن رابطه جنسی امن همراه با کاندوم مردانه یا زنانه ریسک ابتلا به اچ‌آی‌وی را کاهش می‌دهد.

ترووادا دارویی نیست که تنها کمی قبل از انجام رابطه جنسی آن را استفاده کنید و یا پس از رابطه جنسی پرخطر به فکر مصرف آن باشید! این دارو برای آنکه اثربخش باشد باید به‌طور دائم و روزانه مصرف شود.

قبل از اینکه اقدام به مصرف این دارو کنید باید به چند نکته توجه کنید:

قبل از آغاز مصرف، فرد باید آزمایش اچ‌آی‌وی بدهد تا مطمئن شود که مبتلا به اچ‌آی‌وی نیست و در طول دوران مصرف دارو نیز حداقل هر سه ماه یک بار تکرار این آزمایش ضروری است تا از عدم ابتلای فرد اطمینان حاصل شود. این نکته مهم است زیرا اگر فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی باشد برای کنترل ویروس نیاز به مصرف داروهای دیگری هم دارد.

دوز مصرفی این دارو روزانه یک عدد قرص است که شما می‌توانید آن را همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. در کنار مصرف روزانه دارو حتماً باید پیشگیری‌های دیگر برای جلوگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی را رعایت کنید برای مثال رعایت رابطه جنسی امن یا عدم استفاده از سرنگ مشترک و موارد دیگر.

مصرف روزانه ترووادا فرد را در برابر دیگر بیماری‌های جنسی ایمن نمی‌کند. برای محافظت از خود در برابر دیگر انواع بیماری‌های مقاربتی باید موارد مربوط به رابطه جنسی امن را رعایت کنید.

برخلاف تصور رایج، این دارو تنها برای مردان همجنس‌گرا نیست بلکه هر فردی که به هر طریقی احتمال دارد در معرض ویروس اچ‌آی‌وی قرار بگیرد، می‌تواند تحت نظر پزشک خود از این دارو استفاده کند.

مشورت با پزشک قبل از مصرف دارو مهم است زیرا ترووادا ممکن است با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشد مثل داروهای خاص برای درمان عفونت هپاتیت B.

همچنین از پزشک خود در رابطه با عوارض احتمالی دارو پرس‌وجو کنید.

تفاوت ویروس اچ‌آی‌وی با ایدز

اچ‌آی‌وی مخفف ویروس نقص ایمنی انسانی است. ویروسی که سبب صدمه به دستگاه ایمنی بدن می‌شود. هنگامی‌که فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی می‌شود، ویروس به‌تدریج شروع به از بین بردن سیستم ایمنی می‌کند و به این ترتیب بدن نمی‌تواند حتی با بیماری‌های جزئی مقابله کند و فرد مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. وقتی که پیشرفت ویروس باعث ایجاد بیماری‌ها در فرد گردد، وضعیتی به نام ایدز ایجاد می‌شود. درنتیجه، عوامل عفونی و بیماری‌های دیگر فرصت مبتلا کردن انسان را پیدا‌ می‌کنند و موجب پیدایش علائم و نشانه‌های گوناگونی در بدن می‌شوند.

وب‌سایت اطلاعات داروی ترووادا: https://www.truvada.com/

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com