افراد زیادی هستند که عادت ماهانه را تجربه می‌کنند اما به دلیل عدم دریافت اطلاعات نسبت به مسائل بهداشتی این حوزه از بهداشت فردی، دچار مشکلات سلامت جسمانی و حتی مشکلات سلامت روان می‌شوند.

عدم ارائه اطلاعات مناسب به افراد پیش از سن بلوغ در رابطه با عادت ماهانه، سبب می‌شود که این نوجوانان به‌تنهایی و بدون هیچ‌گونه پیش‌آگاهی با اولین دوره قاعدگی خود مواجه شوند و ترس و شرم و ناراحتی روحیِ بی‌دلیلی را تجربه کنند که شروع بلوغ جسمانی‌شان را تبدیل به خاطره‌ای وحشتناک می‌کند.

اطلاع‌رسانی در رابطه با عادت ماهانه و مسائل پیرامون آن بسیار مهم است و چه‌بهتر که افراد در سنین قبل از بلوغ و همچنین خانواده‌ها، اطلاعات لازم را از طریق مراکز آموزشی معتبر دریافت کنند. در این راستا ما می‌خواهیم به بهانه روز جهانی بهداشت قاعدگی چند نکته در رابطه با بهداشت فردی در دوران عادت ماهانه را بیان کنیم.

۱. انتخاب کنید که از چه روش بهداشتی می‌خواهید استفاده کند. روش‌‌هایی که در حال حاضر معمول هستند استفاده از نوار بهداشتی نوع بالدار و بدون بال، استفاده از تامپون، استفاده از فنجان قاعدگی هستند. همچنین افرادی هم به دلیل عقاید طبیعت‌گرایانه‌ای که دارند و یا به دلیل عدم دسترسی به دیگر روش‌های بهداشتی و غیره ترجیح می‌دهند (یا به‌ناچار) از پارچه‌های مخصوص قاعدگی که چند بار مصرف هستند؛ استفاده کنند.

۲. از هر روشی که استفاده می‌کنید حتماً در مورد روش درست استفاده‌ی آن مطالعه کنید. برای مثال تامپون باید حتماً هر ۸ ساعت تعویض شود در غیر این صورت خطر وقوع سندرم شوک سمی وجود دارد، یا فنجان قاعدگی را میتوان هر ۱۲ ساعت تعویض کرد.

۳. اگر به هر دلیلی انتخاب شما استفاده از نوار بهداشتی پارچه‌ای برای دوران قاعدگی است به یاد داشته باشید پس از استفاده باید حتماً آن‌ها را به‌خوبی بشوئید، ضدعفونی کنید و حتماً اتو بکشید تا در ماه بعد بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. نوع پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید هم بسیار مهم است. پارچه مد نظر نباید پرز داشته باشد و قدرت جذب آن باید مناسب باشد. شما می‌توانید این نوارهای بهداشتی پارچه‌ای را هم در منزل درست کنید و هم به شکل آماده از بازار خریداری کنید.

۴. ناحیه تناسلی خودتان را روزانه بشوئید. به دلیل نزدیک بودن دهانه واژن به سوراخ مقعد و محل خروج ادرار توصیه می‌شود تا از سمت جلو و واژن به سمت مقعد و عقب شروع به شستشو کنید. هرگز از صابون یا دیگر مواد تمیزکننده برای شستشو داخل واژن استفاده نکنید (مگر به تجویز پزشک متخصصتان)، استفاده از آب پاک و گرم کافی است زیرا در غیر این صورت باکتری‌های مفید واژن از بین می‌روند و دچار انواع عفونت می‌شوید. البته برای شستشو ناحیه خارجی می‌توان از صابون استفاده کرد.

۵. در طول دوران قاعدگی طبیعی است که خون قاعدگی و عرق بدن در میان چین و چروک‌های ناحیه تناسلی جمع شود. اگر فرد در شستن این ناحیه کوتاهی به خرج دهد، این خون و عرق می‌تواند باعث ایجاد بوی بد ناحیه تناسلی، عفونت ادراری، عفونت واژینال و در موارد شدید و مزمن باعث نازایی شود. به همین دلیل شستشو روزانه و استحمام توصیه می‌شود.

۶. اگر عادت ماهیانه خیلی سنگینی دارید ممکن است پوسته‌پوسته شدن و تحریک پوستی قسمت داخلی ران پا را تجربه کنید. علت این امر خیس ماندن نوار بهداشتی به مدت زیاد و مالیده شدن آن به قسمت داخلی ران‌ها است برای جلوگیری از این مسئله نوار بهداشتی را زود به زود تعویض کنید و اگر بهتر نشدید به پزشک مراجعه کنید تا برای حفظ خشکی پوست ران برای شما داروی مناسب را تجویز کند.

این موارد تنها بخش کوچکی از بهداشت فردی مربوط به دوران عادت ماهانه هستند. برای اطلاعات بیشتر حتماً به دیگر منابع معتبر نوشته شده در این زمینه مراجعه کنید.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com