باوجود موفقیت‌های زیادی که جنبش اقلیت‌های جنسی در جهان داشته است متأسفانه هنوز در بسیاری از کشورها پروسه عقیم‌سازی اجباری برای افراد ترنسجندر اجرا می‌شود. افرادی که حاضر به عقیم سازی اجباری نباشند، نمی‌توانند مدارک شناسایی مناسب با هویت جنسیتی خود را دریافت کنند.
مسئله عقیم سازی اجباری نه تنها افراد ترنسجندر بلکه افراد اینترسکس یا دوجنسی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. بخصوص که بسیاری از افراد دوجنسی در حالی تحت عقیم‌سازی قرار می‌گیرند که نوزاد هستند و توانایی موافقت یا مخالفت با عمل جراحی که به‌طور دائم بدن آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ندارند و برخلاف آنچه پزشکان حدس زده‌اند، ممکن است بعدها با بزرگ شدن نوزاد و آشکار شدن هویت جنسیتی واقعی او، اشتباه بودن این عمل آشکار شود و فرد مجبور شود تا بار دیگر برای تطبیق بدن خود با هویت جنسیتی‌اش به زیر تیغ جراحی برود که شاید اگر در دوران نوزادی برخلاف آگاهی‌اش مورد جراحی قرار نمی‌گرفت اصلاً نیازی به آن نمی‌بود.
جوان ای. مندز، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد در مورد شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز؛ عقیم سازی اجباری را نقض آشکار اصول ۱۷ و ۱۸ یوگیاکارتا می‌داند.
افراد ترنسجندر نیز مانند هر انسان دیگری حق تولید مثل دارند و گرفتن این حق از آن‌ها به بهانه اعطای حق دیگری در رابطه با هویت جنسیتی‌شان، امری نادرست و غیرانسانی است.
اصول ۱۷ و ۱۸ یوگیاکارتا بیان می‌کنند:
📌 اصل ۱۷. حق برخوردارى از تندرستى در بالاترین سطح ممکن
هرکس حق دارد از تندرستى جسمى و روحى، در بالاترین سطح ممکن و بدون تبعیض مبتنى بر گرایش جنسى یا هویت جنسیتى، برخوردار باشد. یکى از ابعاد بنیادى این حق، سلامتی جنسی و قوۀ تولید مثل است.

📌 اصل ۱۸. حمایت در مقابل سوءاستفاده‌ى پزشکى
هیچ‌کس را نمى‏توان به دلیل گرایش جنسى یا هویت جنسیتی‏اش، وادار به تحمل هر شکلی از رفتار، تشریفات یا آزمایش پزشکى یا روانى کرد و یا در مؤسسات درمانى محبوس نمود.

پینوشت: اصول یوگیاکارتا: اصول مربوط به شمول قوانین بین‌المللى حقوق بشر، در زمینۀ گرایش جنسی، هویت جنسیتى، بیان جنسیتی و شاخص‌های جنسیتی هستند. این اصول هنجارهاى لازم‌الاجراى حقوقى بین‌المللى را تصریح می‌کنند و کشور‌ها موظف‌اند قوانین خود را با این هنجارها هماهنگ کنند.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com