*«پهبادهای افکار عمومی» چنان «خلوت خصوصی» حاکمان ایران را زیر نظر دارند که اگر امام جمعه « علی آباد کتول» ( در نماز صبح) وضوی شکسته به علت «باد ناغافل» را تجدید نکند_ خبر رسوایی او « از پاریز تا پاریس» می پیچد!

* زور افکار عمومی حتی در عصر «ملانصرالدین» هم شق القَمَر می کرد. روزی آفتاب نزده، «ملا» در خانه را باز می کند (یک پا داخل کوچه و یک پا داخل خانه) عابری از او می پرسد: «ملا اول صبحی کجا؟ » ملا از سرِ شوخی می گوید: «خانه داروغه آش نذری می دهند؛ دارم میرم آش بگیرم.» چند دقیقه بعد که ملا خرامان و بی خیال در حال رفتن است متوجه می شود جمعیتی (که هر کدام کاسه ای به دست دارند) شتابان از کنار او می گذرند. ملا از یکی از آنها می پرسد:«چه خبر شده؟» عابر جواب می دهد: « خانه داروغه آش نذری می دهند.» ملا به سرعت به خانه برمی گردد، کاسه ای به دست می گیرد و پشت سر جمعیت ( بخوان افکار عمومی) می دود…!

*فکر می کنم اگر «زنده یاد خیام» در دوره «تلگرام » می زیست و مثلاً بیت: (من بنده آن دمَم که ساقی گوید/ یک جامِ دگر بگیر وُ من نتوانم)- را به سرعت «تلگرام» به ریل «افکار عمومی» می رساند، عمر مُلایان زمانش آنقدر به درازا نمی کشید..!

*می گویند « مظفرالدین شاه » که از پیشروی «انقلاب مشروطه» خواب نداشت- جمعی از خفیه نویسان را دور خودش جمع کرد و از تک تکِ آنها پرسید:« افسار مادیان مشروطه به دست چه کسی است که چنین چهار نعل می تازد؟» یکی از آن بین گفت:« روز اول افسار به دست «سپهدار » بود، چند روز بعد به دست « سرباز آش خوار» افتاد و حالا به دست « نانوا و عطاس و عطار و کیسه کش و جامه دار» …..( یعنی به دست افکار عمومی آن زمان!)

*یادم افتاد در سکانسی از فیلم « پرنده بازِ آلکاتراز» وقتی «زندانیِ ابدی» برای نگهداری گنجشکی در سلولش با مخالفت رئیس زندان روبرو می شود- دست به دامان مادر پیرش می شود و از او می خواهد که خبر مخالفت رئیس زندان را به روزنامه ها برساند. تیترِ اولِ روزنامه صبح کار خودش را می کند و تهییج افکار عمومی باعث می شود که روسای زندان( از آن به بعد) حق نگهداری پرنده در زندان را به رسمیت بشناسند!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com