باوجود تحقیقات زیادی که در طول سال‌ها انجام شده و نشان می‌دهد که گرایش جنسی و هویت جنسیتی افراد را نمی‌توان تغییر داد با این حال هنوز در بسیاری از کشورهای جهان چه به‌صورت قانونی و چه به‌صورت غیرقانونی طیف وسیعی از تجویزهای غیر معتبر و حتی خطرناک برای جسم و روان افراد به جهت تغییر گرایش جنسی یا هویت جنسیتی آن‌ها اجرا می‌شود.

بعضی از روان‌شناسان که طرفدار “تبدیل درمانی” هستند، مدعی‌اند که توانسته‌اند تا گرایش جنسی مراجعه کنندگان همجنس‌گرای خود را تغییر دهند؛ اما بررسی دقیق این گزارش‌ها قبول ادعای این افراد را با شک و تردید همراه می‌کند.

به‌عنوان مثال، بسیاری از این ادعاها از سازمان‌هایی می‌آیند که همجنس‌گرایی را محکوم می‌کنند. علاوه براین، ادعای این افراد به‌طور ضعیفی مستند شده است مثلاً همان‌طور که استاندارد تست، اعتبار هر مداخله‌ی سلامت روان است، نتیجه درمان، پس از گذشت مدت زمانی از روان‌درمانی، گزارش نشده است.
از سوی دیگر متدهایی که برای تغییر گرایش جنسی یا هویت جنسیتی افراد استفاده می‌شود مانند هورمون درمانی اجباری یا اجبار فرد به انجام رفتارهایی که در تضاد با هویت جنسی و جنسیتی او است همگی مصداقی آشکار از شکنجه بودن تبدیل درمانی هستند؛ زیرا این متدها باعث ایجاد آسیب روحی و جسمی سنگین بر تن و روان قربانیان می‌شوند که متعاقباً موجب افزایش انواع مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و خودکشی می‌گردد.
بسیار مهم است تا تبدیل درمانی به‌عنوان نوعی شکنجه به رسمیت شناخته شود زیرا به‌خصوص کودکان و نوجوانان زیادی هستند که تحت سیطره‌ی قدرت خانواده و تنها به دلیل جهل و تعصب آن‌ها مجبور به تجربه “تبدیل درمانی” و تحمل پیامدهای سنگین جسمی و روحی آن می‌شوند.

تبدیل درمانی با ایجاد احساس شرم و نفرت در شخص قربانی برای هویت جنسی و هویت جنسیتی که دارد به همجنس‌گراستیزی درونی و ترنسجندرستیزی درونی شدت می‌بخشد و سبب می‌شود تا قربانی، عزت نفس و کیفیت زندگی‌اش بشدت کاهش پیدا کند و حتی به‌واسطه جدال درونی که پیدا می‌کند به خود آسیب بزند. اساس این نوع تبدیل درمانی‌ها چه در روش هورمون‌تراپی و چه گفتاردرمانی، ایجاد نیرویی درونی برای مقابله با خویشتن است؛ یعنی به‌جای اینکه فرد تلاش کند تا هویت خود را به دور از پیش‌فرض‌های اجتماعی قبول کند و با خود به صلح برسد، یک مجادله گر درونی یا فیزیکی نیز بر تمام مشکلاتش افزوده می‌شود.

همین موضوع مخصوصاً در شیوه‌های هورمون‌تراپی به‌کرات دیده می‌شود که فرد به دلیل تغییر ظاهر فیزیکی، نه تنها به شرایط بهتری نمی‌رسد بلکه دچار تنفری مضاعف نسبت به بدن و هویت خود می‌شود.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com