یک توصیه به آنها که”friends”را ندیدند

هیچ وقت آنرا نبینید

محمد غلام ابوالفضل، روزنامه نگار

این امریکایی ها یک سریال تلویزیونی دارند به نام “friends” که از سال ۹۴ میلادی و تا ۲۰۰۴ از شبکه “NBC” پخش می شد، این مجموعه پربیننده ترین سریال در تاریخ امریکاست و جوایز زیادی را در فستیوال های مختلف گرفته و یا نامزد گرفتنشان بوده. هنوز که هنوز است به صورت ثابت از بسیاری شبکه های تلوزیونی دنیا پخش می شود و بسیاری مثل من خیلی شب ها که می خواهیم به چیزی فکر نکنیم می نشینیم روبرویش و گذر زمان را فراموش می کنیم، آنها که دیده اند می دانند در این مجموعه نه از داستان عجیب و غریب خبری هست و نه از فرمی محیرالعقول، زندگی شش جوان در یک ساختمان و ماجراهای روزمره آنها مثل کارکردن، درس خواند، عاشق شدن و حتی خوردن و خوابیدن، همه آن کارهایی که ما هر روز انجام می دهیم، و جالب است که بسیاری مثل من از تکرار همین کارها به دیدن مجموعه ای پناه می برند که داستانش برگرفته از همان روزمرگی های همیشگی است، تکرار مناسبت ها، شکست ها، پیروزی ها ، غم ها و شادی ها.
آری نشان دادن همین چیز ها که همه مان در تمام لحظه لحظه عمر با آن سر و کار داریم می شود جذاب ترین دیدنیِ تاریخ تلویزیون، می شود یک آینه روبروی ما که در آن خودمان را می بینیم، زندگیمان را و پیر شدنمان، که این آخری تلخ ترین واقعیت حادث شده پس از روز مرگی است.
ما داریم پیر می شویم، بی تعارف، حتی اگر روزی هزار بار بگوییم “سن یک عدد بیشتر نیست”.
ماداریم پیر می شویم، بی آنکه زندگیمان را لحظه ای تماشا کنیم ما داریم پیر می شویم، بی آنکه از آن لذت ببریم.
و ما محکومان به تکراریم مثل زنبور های کارگری که تنها کار می کنند بی آنکه بهره ای از چیزی که می سازند ببرند.
کسی چه می داند شاید “friends” یکی از باگ های نظام سرمایه داریست که حتی از دست سازندگانش هم فرار کرده است تا در این هیاهو یادمان بیاندازد.
هرچه هست برای زندگیست نه فراموش کردنش.https://t.me/joinchat/AAAAAEKGiyImQ88nkOSIGw

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com